اثرات گرمای بیش از اندازه در کارکرد کمپرسور

 

یکی دیگر از عوامل خرابی کمپرسورهای رفت و برگشتی بالا بودن دمای رانش و در نتیجه افزایش دمای سرسیلندر است که منجــر بــه تجزیه روغن کمپرسور می گــردد. مشاهده تغییر رنگ روغن و صفحه سوپــاپ (Valveplate) نشان می دهد که دمای رانش در کمپرسور بالا می باشد. با افزایش نسبت تراکم، کار تراکم کمپرسور بیشتــر می شود، درجه حرارت گاز رانش افزایش یافته و این امر موجب افزایش دمای دیواره سرسیلنــدر و سایر اجزای کمپرسورمی گـردد. بــالا بودن دمای رانش و در نتیجه افزایش دمـای سرسیلنــدر باعث اختلال در عملکرد کمپرسور می شود که منجر به از کار افتادن آن می گردد.

 

  در صورت کارکرد مداوم کمپرسور در دمای غیرمجـاز، روغن کمپرسور تجزیه خواهد شد. مشهودترین اثر دمای بیش از حد کمپرسورها در حین کار، تجزیه روغن و یا کربنیزه شدن سوپاپها و صفحه سوپاپ می باشد. گرمای بیش از حد سبب دوده زدگی و سیاه شدن صفحه سوپاپ کمپرسور می شود.

  اگر دمای سرسیلندر به 160 درجه سانتیگراد برسد ، روغنکاری کمپرسور با مشکل جدی مواجه خواهد شد. روغن تحت این شرایط خاصیت روانکاری خود را از دست داده و تجزیه می شود. در محدوده دمای 160 درجه سانتیگراد روغن در اثر تماس با دیواره سیلنــدر بخار شده و رسوب پــودر مـانندی از خود برجای می گذارد. بر اساس توصیه شرکتهای کوپلند و کریر دمای قسمتهای مختلف کمپــرسور شامل پیستــون و رینــگ و صفحه سوپاپ باید در حدود 148 درجه سانتیگراد باشد.

  از آنجا که اندازه گیری دمای قطعات داخــلی کمپــرسور عملاً امکان پـذیرنمی باشد، توصیه شده است مطابق شکل 1 دمای گاز در فاصله 10 الی 15 سانتیمتری (6 اینچ) در خروجی شیر رانش کمپرسور بر روی لولــه رانش اندازه گیری شود. بطور معمول دمائی که تحت این شرایط اندازه گیری می شود بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد کمتر از دمای رینگ و پیستون و غیره می باشد.

 

 

 

◙ عــوامل بالا بودن دمــا در کمپرسور

 

  عواملی که باعث افزایش دمای کمپرسور می شوند عبارتند از :

 

●  بــالا بودن دمــای گاز برگشتی برسیم پیچ کمپرسور که بر توانایی جذب گرمای موتور و گرمای حاصل از تراکم توسط آن اثرگذار است.

 

● اختلال در سیستم روغنکاری قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای کمپرسورها خواهد شد. کمبود روغن در کمپرسور باعث افزایش دما می شود.

 

● بالا بودن نسبت تراکم به دلایلی چون کثیف بودن کندانسورها و یا کافی نبودن آب جریانی در کندانسور، افزایش دمای محیط و یا وجود هوا در مدار تبرید که دمای رانش و در نهایت دمای کمپرسور را افزایش خواهد داد.

 

● کمبــود دبی گاز عبــوری از روی سیم پیچ کمپرسور کـه می تــواند بــه دلیل گرفتگی فیلترهای مکش کمپرسور بوجود آید.

 

● عواملی چون عدم توازن جریان و ولتاژ الکتریکی باعث افزایش دمای کمپرسور می گـردد. بنابراین باید ولتاژ ورودی و جریان هر یک از فازها اندازه گیری شود تا علت مشخص گردد.

 

  در صورت مشاهده هر یک از موارد فوق کمپرسور را متوقف و علت را بررسی کنید. همانگونه کـه در شکل 2 نشان داده شده  است، قـاعده کلی در مورد دمـای خروجی گاز در فاصله 15 سانتیمتری لوله رانش را همیشه مــدنظر داشته باشید :

 

● در دمــای 135 درجــــه سانتیگراد امــکان خــرابی و آسیب دیدن کمپرسور قطعی است؛

 

● دمـــــای 125 درجــه سانتیگراد محدوده خطرنــاک کارکرد کمپرسور است؛

 

● در دمای 107 درجه سانتیگــراد وپائین تر، کارکرد کمپرسور مطمئن و بدون اشکال خواهد بود.

 

  خرابی واشرهای سرسیلنـدر یا نشتی شیر اطمینــان باعث تخلیه گاز رانش به محفظه موتــور می گـردد. یاتاقانهای مستهلک نیز موجب کاهش فاصله هوایی بین روتور و استاتور شده و باعث گرم شدن کمپرسور می شود. این موارد فقط در تعمیرگاه کمپرسور قابل تشخیص می باشد و مستلزم انتقال کمپرسور به تعمیرگاه است.

 

                                             ادامه دارد ....

 

مراجع :

 

1 – Copeland workbook (Overheating)

 

2 – Carrier Service Training Program

 

 این مقاله فنی به قلم آقای حمید دارابی (مدرس دوره های تراکمی مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران)  در ماهنامه صنعت تاسیسات شماره ١١۶( شهریور 1388 )  نگاشته شده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت