راههای نگهداری و تعمیر کولر های آبی

 

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرما و استفاده میلیونها خانوار در سراسر کشور از کولرهای آبی، پیرامون سرویس و نگهداری و استفاده بهینه از این دستگاه نکاتی را یادآور می شوم:

در وهله اول توجه داشته باشید اتصالات الکتریکی برق کولرهای آبی توسط افراد متخصص و آگاه به این رشته، کنترل و بازدید شوند و هرگز انجام اینگونه کارها را به افراد عادی و کم تجربه محول نکنید که خطرات جبران ناپذیر در برخواهد داشت.

 

- پوشال های کولر در کارکرد آنها نقش بسیار مهمی دارند. هر سال پوشال مرغوب و با کیفیت را با توجه به اندازه کولر از طریق نمایندگی های کارخانه سازنده یا مراکز فروش قطعات کولر معتبر تهیه و آنها را تعویض نمایید.

- قبل از نصب پوشالها، کرکره های کولر را از رسوبات و گرد و غبار با برس سیمی تمیز کنید.

- هر سال قبل از روشن کردن کولر الکتروموتور آن را بازدید و پیشنهاد می شود هر دو سال یک بار الکتروموتور آن را برای بازدید قطعات مختلف نزد تعمیرکار الکتروموتور ببرید. این کار باعث می شود، تا در اوج فصل گرما از سوختن الکتروموتور جلوگیری به عمل آید.

- در کولرهای آبی، آب توسط پمپ به پوشالها می رسد و باید پمپ عاری از هرگونه ناخالصی همچون تکه های پوشال و رسوبات باشد. پمپ کولر را از تشتک آن خارج کرده و رسوبات روی شفت و بدنه را کاملاً تمیز کرده وحرکت آزادانه شفت در روی پمپ را کنترل نمایید.

- چرخ بادبزن کولر را هر سال با آب ولرم شستشو داده تا گرد و غبار و رسوبات روی پره های آن تمیز گردد. توجه داشته باشید در صورتی رسوبات روی پره های چرخ بادبزن زیاد شود از کارایی کولر کاسته شده و در نهایت باعث سوختن الکتروموتور آن خواهد شد- حرکت آزادانه شفت چرخ بادبزن در داخل یاتاقانهای کولر را کنترل کرده و از محل تعبیه شده روی یاتاقانها ،آنها را روغنکاری کنید.

- جهت انتقال نیروی الکتروموتور به چرخ بادبزن از تسمه استفاده شده است، برای بازدید یا تعویض تسمه کولر ابتدا با آچار رینگی یا تخت مناسب مهره های پایه الکتروموتور را شل کرده با فشار دست الکتروموتور یا پایه را کمی به سمت دهانه خروجی کولر هدایت کرده سپس به آرامی تسمه را از روی پولی و فلکه خارج کنید. برای جا انداختن، مجدداً تسمه مناسب را بین شیارهای پولی و فلکه قرار داده، با نیروی دست الکتروموتور با پایه را به سمت مخالف دهانه خروجی کولر هدایت نمایید و مجدداً با آچار مهره های پایه الکتروموتور را محکم کنید.

- رسوبات و گرد و غبار داخل تشک کولر را با دقت تمیز کرده و آن را برای بهره برداری آماده کنید.

- شیر فلکه آب ورودی به کولر را باز نموده و اتصالات لوله کشی آن را از محل شیر فلکه تا شناور کنترل کنیدتا نشتی نداشته باشند. در صورت نیاز اتصالات فرسوده را تعویض و نو کنید.

- شناور یا فلوتر کولر را بازدید نموده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. توجه داشته باشید شیر شناور را به گونه ای تنظیم نمایید که هنگامی که سطح آب تشتک به ارتفاع ۵/۱ سانتیمتر به زیر سر ریز رسید، جریان آب به تشتک را قطع کند.

موارد ایمنی

- قبل از شروع کار سرویس تابستانی کولر آبی در صورتی که کولر فیوز اختصاصی دارد آن را باز کرده و در نزد خود نگه دارید و اگر کولر فیوز اختصاصی ندارد فیوز اصلی کنتور برق ساختمان را از مدار خارج کنید و اطمینان حاصل کنید هنگام کار با کولر جریان برق روی آن قطع می باشد.

- اگر با سیستم برق کولر آشنایی ندارید از یک متخصص کمک بخواهید.

- پس از اتمام کار و روشن کردن کولر با شنیدن هر گونه صدای غیرعادی سریعاً کلید کولر را خاموش کنبد.

- با دست خیس و مرطوب کلید کولر را جهت روشن یاخاموش کردن لمس نکنید.

 

این مقاله فنی به قلم آقای حمید دارابی (مدرس دوره های تراکمی مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران) در در روزنامه همشهری ٣١ تیر ١٣٨٢ نگاشته شده است 

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 16 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت