یکی از مزایای پکیج شوفاژ دیواری این است که در میان کابینت آشپزخانه قرار می گیرد و به جای اشغال سطح مفید،فقط کمی از مساحت دیواری آن را به خود اختصاص می دهد.اما اکنون اجاق هایی به بازار آمده اند که علاوه بر پخت و پز،ِ کار گرمایش و تهیه آبگرم کن مصرفی ساختمان را هم به نحو مطلوبی انجام می دهند و در واقع تلفیقی هستند از اجاق خوراک پزی و پکیج شوفاژ .

این اجاق زیبا از جنس چدن است و درست در اندازه اجاق گاز 5 شعله معمولی است . به همین دلیل هیچ فضای اضافی را از آشپزخانه اشغال نمی کمد و از نظر افرادی که موضوع را نمی دانندِ چگونگی گرمایش ساختمان حالتی مرموز پیدا می کند!

 

مطالعه بیشتر...

پردازنده های سوخت چگونه کار می کنند؟ اگر مقاله مربوط به سلولهای سوختی (fuel cells) را خوانده باشید، می دانید که این سلولها از هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید و تنها بخار آب ساتع می کنند. مشکل اصلی سلولهای سوختی هیدروژنی ، ذخیره و توزیع هیدروژن است. برای اطلاعات بیشتر قسمت " how the hydrogen economy works" را ملاحظه بفرمایید. هیدروژن، گازی با دانسیته انرژی زیاد نیست؛ یعنی در مقایسه با یک سوخت مایع مثل بنزین یا متانول انرژی کمی در واحد حجم دارد. لذا قرار دادن مقدار کافی هیدروژن در سلول سوختی یک ماشین هیدروژنی به منظور طی مسافتی معقول و منطقی دشوار به نظر می رسد. هیدروژن مایع، دانسیته انرژی خوبی دارد ، اما باید در دمای بسیار پایین و فشار زیاد نگهداری و ذخیره شود که نگهداری و حمل آن را مشکل می سازد.سوختهای رایج و معمولی مثل گاز طبیعی ، پروپان ، بنزین وسوختهای غیر رایج مانند متانول و اتانول ، همه در ساختار مولکولیشان هیدروژن دارند. اگر یک فناوری وجود داشت که هیدروژن را از این سوختها جدا و از آن برای سوخت رسانی به سلول سوختی استفاده می کرد می توان گفت مشکل ذخیره و توزیع هیدروژن به کلی برطرف می شد.این فنا وری در حال توسعه پردازنده سوخت یا مبدل (Reformer ) نام دارد. در این قسمت می آموزیم که مبدل گازی (Steam Reformer ) چگونه کار می کند. هدف پردازنده های سوخت وظیفه پردازنده های سوخت، تأمین هیدروژن خالص وابسته برای سلول سوختی ، با استفاده از یک سوخت است که آماده و دردسترس بوده و براحتی قابل حمل است. پردازنده های سوخت باید قادر باشند که این عمل را به روش بهینه و کارآمد با کمترین آلودگی انجام دهند؛ در غیر این صورت آنها مزایای استفاده از سلول سوختی را از بین می برند.

مطالعه بیشتر...

کاربراتور چیست؟کاربراتور مهمترین قطعه در سیستم های سوخت رسانی کاربراتوری است . وظیفه ی اصلی کاربراتور تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور می باشد . یک کاربراتور بایستی خواسته های زیر را برآورده سازد :1 . تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور در زمانی بسیارکوتاه2 . مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور3 . امکان تامین حداکثر قدرت در حالت بار کامل4 . روشن شدن موتور در هر درجه حرارت و کارکرد منظم آن در حالت دور آرام5 . پایداری تنظیم های انجام یافته بر روی کاربراتور برای یک مدت طولانی و امکان تنظیم ها با توجه به شرایط کاری موتور6 . سادگی ، قابلیت اطمینان و دوام7 . سهولت تعمیر و نگهداری کاربراتور چگونه کار می کند؟عامل اصلی کار کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) در روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد .این کار توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد .

آشنایی با سیستمهای سوخت رسانی کاربراتوری و انژکتوری

ونتوری در حقیقت مقطع کاهش بدنه کاربراتور می باشد . با باز شدن صفحه گاز هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد . در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می نماید که به مراتب از سایر مقاطع کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه مجرای سوخت به این قیمت متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .

 

مطالعه بیشتر...

آب موجود در چرخه بعد از دریافت گرما در دیگ منبسط شده و حجمش افزایش می یابد. جهت جلوگیری ازخروج این حجم اضافی از چرخه، منبعی تعبیه میشود که به آن منبع انبساط می گویند. با افزایش حجم آب موجود در چرخه (که شامل مجموع آب موجود در دیگ، لوله ها و رادیاتور ها می شود)، فشار موجود در منبع انبساط نیز افزایش می یابد و به عددی بین3-10 bar (بسته به ارتفاع بنا و نوع دیگ) می رسد که بنا به اصل ظروف مرتبطه، این فشار به تمام آب موجود در چرخه تاسیسات اعمال میشود و باعث بالارفتن آب از لوله های تاسیسات می گردد. به عبارتی دیگر، منبع انبساط با جمع آوری و ذخیره حجم اضافی ناشی از انبساط حجمی آب، که بر اثر گرما بوجود آمده است، از طریق مکانیزم*های مختلفی هد فشاری لازم برای بالا رفتن آب در لوله های تاسیسات را فراهم کند.

نکته مهم دیگر درباره منبع انبساط این است که چون این منبع در ارتباط مستقیم با دیگ می باشد، دمای آب موجود در آن در حین عملکرد پایای چرخه، در حد دمای معادل با آب خروجی از دیگ است و چون منبع انبساط در هوای آزاد نصب می گردد، می تواند انتقال حرارت بالایی با هوای سرد محیط داشته باشد که این مبادله گرما بیش از مبادله گرمای چند رادیاتور داخل ساختمان می باشد و بار حرارتی اضافی قابل توجهی را به دیگ تحمیل می کند. لذا عایق کاری مناسب منبع انبساط می تواند تا حد قابل توجهی،در هزینه جاری تامین انرژی مشعل و دیگ صرفه جویی کند که برای این عایق کاری با توجه به جنس منبع که از گالوانیزه، آلومینیوم یا استیل باشد، ضخامتی بین 2 الی 5 سانتی متر پیشنهاد می شود.

مطالعه بیشتر...

سیستم فن کوئل به عنوان یکی از متداولترین دستگاه های تهویه مطبوع در بسیاری از هتلها و متلها و ساختمانهای آپارتمانی و اداری استفاده میشود. به طور کلی از این سیستم در مواردی استفاده میشود که بخواهیم درجه حرارت هر فضا بطور جداگانه كنترل شود. همچنین با استفاده از این سیستم از انتقال آلودگی بین اتاقها جلوگیری خواهد شد.مرصوص کام به عنوان یکی از تولید کنندگان مطرح در زمینه کنترل سیستمهای تهویه مطبوع، توجه ویژه ای به ساخت انواع ترموستات کنترل فنکوئل داشته و کنترل پذیری در سطوح گوناگون را برای این رده از سیستمها به شرح زیر فراهم ساخته است: فن کوئل زمینی- سقفی- کانالی :به طور کلی فن کوئل ها در سه شکل متفاوت زمینی، سقفی و کانالی عرضه میشوند. دو مورد زمینی و سقفی به فرمان فن با حداکثر جریان 1.2 آمپر نیاز دارند، در حالی که شکل کانالی فن کوئل برای عملکرد درست نیازمند فرمان فن با حداکثر جریان 6 آمپر میباشد.

 

ترموستاتهای سری دریما قابلیت کنترل هر سه شکل مذکور را دارا میباشد. تعداد دور فن :فن کوئل ها برای کنترل قدرت چرخش هوا توسط فن، دارای یک تا سه فرمان جداگانه می باشند که با نام های فن کوئل های تک دور و سه دور شناخته می شوند.

 

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 19 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت