دوره های آموزشی
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: حرارت مركزي و بخار
- تاریخ ایجاد در 04 تیر 1391
- بازدید: 510
تشكيل رسوب در لولههاي ديگ بخار و تشديد خوردگي روي سطوح فلزاتي كه انواع راكتور و مخازن از آنها ساخته شده غالبا در صنايع، مشكلات عمدهاي را به وجود ميآورد. از آنجا كه انتخاب حلال تا حدي تجربي است، به تستهاي آزمايشگاهي نياز است تا كارايي آن را بر روي نمونههاي مربوط تعيين كرده و موثرترين دما را مشخص كند. با اينكه امروزه حلالهاي متنوعي براي شستشو بويلرها در بازار وجود دارد ولي هنوز كارشناسانحلالهايي را بكار ميگيرند كه از قبل استفاده ميكردهاند. در برنامههاي شست وشوي بويلر، از هر حلالي ميتوان استفاده كرد ولي غالبا يكي از آنها نتايج بهتري را بهدست خواهدداد، كه اين موضوع به نوع بويلر، ساختمان شيميايي رسوبات، ايمني و مسائل زيست محيطي و برخي عوامل ديگر بستگي دارد. فرآيند شستشو شيميايي با اسيدها و ديگر حلالها، يكي از روشهاي اصلي شست وشو و تميزكاري است ولي هنوز موارد زيادي از تميزكاري، با استفاده از روشهاي مكانيكي يا روشهاي جتزني با آب فشار قوي انجام ميشود. درروشهاي مكانيكي از ضربه زدن، ارتعاش و سندبلاست استفاده ميشود تا رسوبات، زدودهشوند.
در روش جتزني با آب فشار قوي نيز، آب با فشاري معادل 10000psiبه رسوبات برخورد كرده و سطح لولهها را تميز ميكند. در اين نوشتار سعي شده جزييات مهم مربوط به معمولترين و موثرترين حلالهاي شست وشو و تاثير طراحي بويلر و ساختمان شيمياييرسوبات در انتخاب حلال، بررسي و تشريح شود.شيمي رسوبات سمت آب بويلر در خلال بهرهبرداري عادي از بويلر، روي سطح كربن استيل لولههاي داخل بويلر، يك لايه نازك Fe304 تشكيل ميشود كه از خوردگي بيشتر سطوح جلوگيري ميكند.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: حرارت مركزي و بخار
- تاریخ ایجاد در 01 تیر 1391
- بازدید: 933
علاوه بر دماي محصولات احتراق تعيين مقدار هواي اضافي اكسيژن مورد نياز ونيز گاز CO2 و CO نيز لازم است مقدار هواي لازم براي سوخت كامل با احتساب ضريب اطمينان نبايد از 10%تجاوز كند اكسيژن موجود در دود حداقل بايد 1%باشد ولي از 2% تجاوز نكند يك محاسبه تقريبي نشان مي دهد كه براي هر 1%اكسيژن تقريبا 5%هواي اضافي لازم است مقدار گاز كربنيك موجود در دتود بايد تا آنجا كه ممكن است زياد باشد براي راندمان حداكثر در ديگ هاي با سوخت گاز طبيعي مقدار آن10و براي ديگ هاي با سوخت مايع حدود 13الي 14% است آزمايش براي CO نيز بايد انجام شود منواكسيد كربن نبايد وجود داشته باشد زيرا گازي كشنده است و وجود آن نشانگر سوخت ناقص مي باشد
وجود CO بدين معني است كه هواي كافي براي سوخت نمي رسد يا اينكه مشعل درست كار نمي كند علاوه بر آزمايش هاي فوق بايد آزمايش دود (Smoke) در مورد ديگ هاي با سوخت مايع انجام شود دود غير متعارف نمايانگر احتراق ناقص است احتراق ناقص به نوبه خود به اين معني است كه سوخت هدر ميرود وپديدار شدن دوده (Soot) روي سطوح تبادل حرارت نيز مي شود وراندمان را پايين مي آورد به عنوان مثال دودهاي به ضخامت 1/8" مصرف سوخت را 10% افزايش ميدهد
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: حرارت مركزي و بخار
- تاریخ ایجاد در 31 خرداد 1391
- بازدید: 525
امروزه مهندساني كه براي صاحبان ساختمانها كار مي كنند در هنگام انتخاب ديگ هاي گرمايش آب تاسيسات ساختمانها گزينه هاي متنوعي را در اختيار دارند. اين گزينه ها انواع ديگ هاي قطعاتي چدني، ديگ با لوله هاي فولادي اعم از لوله هاي آتش يا آب، ديگ با لوله هاي پره دار مسي و ديگ هاي چگالشي را در بر مي گيرد. تمام اين انواع مختلف امروزه در پروژه هاي ساخت و ساز بكار برده مي شوند. با وجود اين همه تنوع انتخاب، يك مالك و يا مهندس طراح تاسيسات ساختمان ممكن است با آخرين ويژگي هاي عرضه شده در طراحي ديگ ها آشنايي نداشته و يا نتواند براحتي با مدل هايي كه كاملا امتحان خود را در بازار پس نداده اند كنار بيايد. بسياري از مالكان و مهندسان با مدل هاي خاصي از ديگ ها آشنايي دارند و يا برنامه هاي نگهداري خود را حول نوع خاصي از ديگ ها طرح ريزي كرده اند. چه بسا اين گونه افراد براي پروژه هاي جديد و يا برنامه هاي اصلاح ديگ هاي موجودشان چيزي به نام تغيير مدل ديگ ها را به حساب هم نمي آورند.ديگ فولادي يا مسي؟
هنگاميكه مهندسي شروع به فكر كردن در باره نوع ديگ جهت استفاده در پروژه خاصي مي كند، نتيجه اي كه نهايتا حاصل مي شود انتخاب ديگ فولادي به جاي ديگ مسي است. با وجوديكه ديگ هاي قطعاتي چدني و ديگهايي كه مبدل هاي حرارتي فولاد ضد زنگ در آنها بكار رفته است هم اكنون در بازار موجود بوده و در برخي پروژها مورد استفاده قرار مي گيرند، با اين حال انتخاب ديگ فولادي همچنان انتخاب برتر محسوب مي شود. درك تفاوت هاي طراحي ديگ با لوله هاي فولادي و ديگ با لوله هاي مسي از نظر كاربرد مناسب اين مدل ها در تاسيسات حائز اهميت است.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: حرارت مركزي و بخار
- تاریخ ایجاد در 30 خرداد 1391
- بازدید: 606
دیگ بخار به مخزن تحت فشار بسته ای اطلاق می شود که در داخل آن سیالی برای استفاده در خارج از آن گرما می بیند. این گرما توسط احتراق سوخت (جامد، مایع، گاز) یا توسط انرژی هسته ای یا برق تولید می شود.دیگ بخار پرفشار به دیگی اطلاق می شود که بخار آب را در فشاری بالاتر از 15psig تولید نماید. در پایین تر از فشار مذکور دیگ در گروه دیگ بخار کم فشار قرار می گیرد. دیگ های کوچک پرفشار در گروه دیگ های کوچک قرار می گیرند.مطابق بخش یک آیین نامه دیگ و مخازن تحت فشار مربوط به انجمن آمریکایی مهندسین مکانیک یا به طور اختصار ASME دیگ پرفشار کوچک به دیگ پرفشاری اطلاق می شود که از محدوده های زیر تجاوز ننماید:قظر داخلی پوسته 16in , حجم کلی بدون روکش و عایقکاری 5Ft3 , و فشار 100psig .چنانچه دیگ از هریک از محدوه های مذکور تجاوز نماید، به آن دیگ نیرو می گویند. مقرارت مربوط به جوشکاری در اینگونه دیگ های کوچک به سختی دیگ های بزرگ نیست.دیگ نیرو یک دیگ بخار آب یا بخار می باشد که در بالاتر از فشار 15psig کارکرده و ابعادش از ابعاد دیگ کوچک تجاوز نماید.
این تعریف شامل دیگ های آب گرم گرمایشی یا آب گرم مصرفی که در فشار بالاتر از 160psig و دمای 2500F کار کند، اطلاق می شود.دیگ آب گرم گرمایشی عبارتست از دیگی که در آن هیچگونه بخار آبی تولید نمی شود، لیکن آبگرم آن به منظور گرمایش در یک مدار به گردش درآمده و مجددا به دیگ باز می گردد. فشار آب در اینگونه دیگ ها را در نقطه خروجی آن نباید از 160psig و دمای آن از 2500F تجاوز نماید. اینگونه دیگ ها را دیگ گرمایشی کم فشار می نامند، که مطابق بخش 5 آیین نامه دیگ های گرمایشی از آیین نامه ASME ساخته می شوند.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: حرارت مركزي و بخار
- تاریخ ایجاد در 29 خرداد 1391
- بازدید: 391
1. موقعيت موتور خانه:درصورت امكان موقعيت موتورخانه بايد نسبت به موقعيت مجموعه مركزيت داشته باشد. زيرا كه طول لوله كشي ها كاهش يافته وبنا براين افت فشار ومتعاقبا توان مصرفي سيستم كاهش خواهد يافت بعلاوه دسترسي به آن آسانتر خواهد بود.به دليل اينكه گازهاي خروجي از دودكش ديگ ها ممكن است باعث آلودگي محيط زيست وآزار واذيت ساير اقسمتها شود در انتخاب موقعيت موتورخانه بايد به وزش باد غالب توجه كردوحتما به اين نكته توجه شود كه موتورخانه در مكاني واقع شود كه باد محصولات احتراق را به فضا هاي اداري ومسكوني انتقال ندهدويا توسط ساير دستگاهها مثل هواساز ها و كولر مكيده نشوند وبه داخل فضا منتقل شود.
هم چنين ممكن است از نظر مكاني موتورخانه در زير زمين – كف – و يا در طبقات قرار گيرد درحالتي كه در زير زمين واقع مي شود بايد نسبت به جلو گيري از امكان آب گرفتگي آن امكان حمل و نقل دستگاهها وعايق صوتي جداره هاي آن توجه كرد در صورت نصب موتورخانه در طبقات علاوه بر موارد فوق بايدنسبت ميرا كردن ارتعاشات حاصل از دستگاهها ونيز ايزولاسيون كامل كف تميدات لالزم انديشيده شودونيز طراحيس سازهاي ساختمان كه قاد به تحمل وزن دستگاهها باشد.
جدید ترین اخبار
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا
- کاشت برنج مقصر دیگر گرمایش زمین می باشد
- کاهش تولید برق از از ظرفیت 12 هزار مگاواتی نیروگاه های برقابی به 7 هزار مگاوات
- تعویض یک میلیون کولر گازی غیر استاندارد
- تأثیر گرمایش زمین بر تکامل انسان
- خرید پکیج دیواری
- همراه جدید زغالسنگ در گرمایش زمین
- با 4 ایده فن آورانه در مصرف برق صرفه جویی کنید
- برنامه قطعی برق در منازل و مناطق مختلف کرمان به پایان رسید
- افزایش احتمال تب کریمه کنگو به دلیل فصل گرما/ ذبح دام در منازل غیربهداشتی است
- راه اندازي سيستم سرمايش ترمينال حجاج فرودگاه تبريز
- خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!
- تهران همچنان بر مدار گرما
- چیلرهای جذبی قاچاق به مقصد نرسید
- مهندسان نقش اصلی در بهبود کیفیت ساختوساز دارند
- گرمایش زمین خطری برای زیرساختهای اینترنت در جهان
- بازدید فرماندار شهرستان آشتیان از تاسیسات آب و فاضلاب این شهر
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
- در گرمای زمین خواهیم سوخت
- کنفرانس بین المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری
- حل معمای ۴۰ ساله: فضانوردان آپولو موجب گرمایش ناگهانی ماه شدهاند
- حضور اروپاییها در کنفرانس نقش مهندسی مکانیک در ساختوساز شهری
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
حاضرین در سایت
ما 19 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
جدیدترین مقالات
ورود به سایت
جدید ترین اخبار مرتبط
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا