فشار اتمسفری و فشار نسبی

اتمسفر زمین مخلوطی از گازهایی همچون نیتروژن، اکسیژن و دی اکسید کربن می باشد. اتمسفر از سطح زمین به ارتفاع چندین کیلومتر در فضا امتداد و می توان آن را به صورت ستون بسیار مرتفعی از هوا تصور نمود.

با این که دانسیته هوا نسبت به آب کمتر است ولی دارای وزن می باشد و در نتیجه ایجاد فشار خواهد کرد. بر روی زمین (سطح دریا) این فشار به اندازه 14/7Psi(تقریباً 1bar) اندازه گیری شده است. یعنی فشار سنج در سطح دریا باید این مقدار فشار را نشان دهد.

 

اگر فشارسنج را کمی بالاتر از سطح زمین ببریم، ازتفاع ستون هوا کمتر شده و فشار اتمسفری کمترخواهد شد. به عکس اگر فشار سنج را به عمق گودالی که در ساحل دریا کنده شده ببریم، ارتفاع ستون هوا بیشتر شده و فشار اندازه گیری شده، افزایش خواهد یافت.

در بیشتر اوقات برای مهندسین راحت تر و کاربردی تر است که بدانند فشار موجود در دستگاه چقدر از فشار اتمسفری بالاتر است. در این حالت مطلوب است که فشار سنج در فشار اتمسفری عدد صفر را نشان داده و فشارهایی که اندازه گیری می شوند مستقل از فشار اتمسفر باشند. این فشار مستقل از فشار اتمسفری را فشار نسبی می نامند.  اگر فشار نسبی را با فشار اتمسفری جمع نماییم، فشار بدست آمده را فشار مطلق می نامند.

مثال ساده ای می زنیم که وجود فشار اتمسفری را نشان دهد. یک لوله شیشه ای که یک انتهای آن باز باشد را تشتکی پراز جیوه قرار داده و آن را از جیوه پر می نماییم. سپس لوله را به صورت عمودی در آورده و انتهای باز آن را در جیوه غوطه ور می کنیم. جیوه به لوله شیشه ای وارد می شود تا به ارتفاع 760 میلی متر بالاتر از سطح جیوه موجود در تشتک برسد. این ارتفاع به خاطر وجود فشار اتمسفر است که روی سطح جیوه داخل تشتک اعمال می گردد. این فشار، جیوه را داخل لوله نگه داشته و مانع از تخلیه می شود. همین کار را می توان با آب نیز انجام داد، ولی به لوله ای با ارتفاعی بیش از 11 متر نیاز است.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 22 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت