استفاده از حرارت کندانس با نگه داشتن آن در دستگاه

اولین سؤالی که در ذهن به وجود می آید این است که آیا می توان از تشکیل بخار فلاش جلوگیری نمود؟

جواب ساده است : بله این کار ممکن است ، اگر ................

در زیر توضیح خواهیم داد چرا همیشه این کار را نمی توان انجام داد.

برای جلوگیری از تشکیل بخار فلاش در پایین دست تله بخار ، باید کندانس را در پشت تله نگه داشت. با این کار کندانس در مبدل حرارتی جمع شده و قسمتی از آن را پر می کند. در نتیجه بخشی از حرارت محسوس کندانس به محصولی که حرارت داده می شود انتقال یافته و کندانس سرد می شود. دمای کندانس را تا جایی که دمایش پایین تر از دمای جوش در فشار خروجی تله بخار برسد، سرد می نمایی.

برای رسیدن به چنین هدفی باید خط سرد کننده را طویل در نظر گرفت. یعنی مبدل کمی تا قسمتی با آب پر شده باشد. در مبدل های معمولی این کار تقریباً غیر مممکن است چون تجمع کندانس ظرفیت حرارت دهی را کاهش داده و در نتیجه راندمان مبدل حرارتی کم می شود. همچنین تجمع کندانس ممکن است باعث ضربه قوچ شود.

در مورد سیستم های گرمایش لایه ای با بخار که برای گرمایش لوله ها، مخازن و غیره استفاده می شوند، روش فوف را می توان در صورتی که تله بخار مناسبی استفاده شود به کار گرفت. می توان از تله هایی که یک بار با توجه به شرایط  عملکرد تنظیم شده اند استفاده کرد یا از تله هایی که مستقل از شرایط عملیاتی کندانس را تخلیه می کنند (مثلاً در دمای مشخص باز می شود) بهره برد.

بعضی اوقات نگه داشتن کندانس در مبدل حرارتی توسط کنترل دمای آن صورت می پذیرد. در این کاربرد تجمع کندانس را در مبدل باید طوری کنترل نمود که دمای محصول ثابت و یکنواخت باقی بماند.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 17 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت