اساس کار استپ کنترلرهای الکترونیکی بر مبنای تغییرات جریان و یا ولتاژ می باشد. یک مقاومت تابع تغییرات درجه حرارت(ترمیستور) در مدار یک کیت الکترونیکی قرار می گیرد و با توجه به تغییرات دما مقاومت اهمی آن تغییر می کند و جریان عبوری در مدار نیز تغییر می کند. در هر استپ کنترلر به تعداد مورد نیاز رله الکتریکی پیش بینی می گردد. هر رله بوسیله یک تقویت کننده مقدار جریان تقویت شده را دریافت نموده و مغناطیس می گردد. و یک میکروسوئیچ  را جذب می کند . میکروسوئیچ نیز دارای سه ترمینال (مشترک، معمولاً باز ، معمولاً بسته) که اغلب با R1,W2,B2,R2,W1,B1 و بالاخره WX,BX,RX روی کیت مشخص گردیده است از این خروجیها برای فرمان دادن به سیستم کنترل استفاده می شود.

 

توجه:

اغلب استپ کنترلرهای الکترونیکی با ولتاژ کم (12V یا 24V) کار می کند بنابراین همراه با هریک از آنها یک ترانسفورماتور کاهنده ولتاژ نیز بکار می رود.

مقدار ولتاژ مورد نیاز هر رله در هر مرحله نسبت به یکدیگر متفاوت است که از طریق ترمیستور به آنها می رسد.

 

 

این کنترل کننده تشکیل شده است از یک موتور تدریجی با کورس 160 درجه و تعدادی میکروسوئیچ قطع و وصل (ON-OFF) موتور تدریجی فرمان خود را از یک ترموستات تدریجی یک فصلی دریافت می کند. روی محور موتور (شافت) به تعداد مورد نیاز بادامک نصب می گردد. و در مقابل هر بادامک یک میکروسوئیچ قرار می گیرد . بادامک ها قابل تغییر بوده و می توان آنها را با زوایای مختلف نسبت به هم بطور مساوی یا غیر مساوی تنظیم نمود.

 

طرزکار و تقسیمات استپ کنترلر الکترومکانیکی

همانطوریکه اشاره شد حرکت استپ کنترلر الکترومکانیکی توسط یک موتو تدریجی با کورس 160 درجه انجام می گیرد. یک ترموستات تدریجی با یک پتانسیومتر در مدار فرمان موتور تدریجی نصب می شود و حرکت موتور تابع تغییرات ترموستات یا پتانسیومتر می باشد. در مدل های مختلف و با توجه به نوع کنترل (گرمایشی یا سرمایشی) کورس 160 درجه را تقسیم بندی نموده و شروع قطع و یا وصل اولین میکروسوئیچ را مشخص می کنند در این حالت بایستی ترموستات (مقاومت 135 اهمی) در حداقل خود تنظیم شود و اولین میکروسوئیچ روی شافت تنظیم می شود. لازم به ذکر است که کورس 160 درجه موتوررا می توان از نقطه شروع و اختلاف بین قطع و وصل هر میکروسوئیچ به تعداد میکروسوئیچ ها تقسیم نمود.

 

استپ کنترلر یک کنترل کننده درجه حرارت پله ای است که اغلب در سیستم های تهویه مطبوع تابستانی و در دستگاه هایی که ظرفیت برودتی آنها زیاد باشد بکار می رود. زیرا در سیستم های که دارای ظرفیت زیادی باشند خاموش و روشن کردن کمپرسور یا کمپرسورها مقرون به صرفه نیست. از طرفی انتخاب کمپرسورها بر اساس بار نهایی مورد نیاز در بدترین شرایط محاسبه گردیده است و اگر شرایط تغییر کند این کنترل ها هستند که از ظرفیت سیستم می کاهند و دستگاه را در شرایط طرح راهبری می کنند. حسن دیگر استپ کنترلرها این است که در شروع راه اندازی تمام کمپرسورها بطور همزمان روشن نمی شوند بلکه می توان آنها را به تدریج وارد مدار نمود و یا ابتدا با ظرفیت کمتر یا حتی بدون بار استارت کرد و سپس زیر بار برد. این عمل باعث می شود که در هنگام استارت جریان کمتری از سیم پیچ ها عبور کند و یا شوک لحظه ای الکتریکی به شبکه منتقل نگردد.

 

ترموستات تدریجی ترموستاتی است که فاقد پلاتین های قطع و وصل می باشد. یعنی مانند ترموستات های قطع و وصل که در مدارات الکتریکی مدار را قطع یا وصل و دستگاه را خاموش و یا روشن می کردند نیستند. بلکه آنها دارای رئوستا(مقاومت متغیر) می باشند که خود به تنهایی در مدارات کاربردی ندارند بلکه همراه با موتورهای تدریجی به کار برده می شوند. به عبارت دیگر مکمل مدار فرمان موتور تدریجی می باشند.

انواع ترموستات های تدریجی:

ترموستات های تدریجی نیز همانند ترموستات های قطع و صل  دارای انواع مختلفی از جمله اطاقی، کانالی، یک فصلی و دو فصلی می باشند. و اساس کار آنها مشابه یکدیگر بوده و همانطوریکه اشاره شد در این ترموستات از یک متغیر 135 اهمی استفاده گردیده که با تغییر درجه حرارت می تواند مقاومت متغیر از صفر تا 135 اهم تغییر کند. انواع اطاقی و کانالی مربوط به شکل ظاهری آنها و نوع سنسور  ترموستات می باشد و اغلب بصورت یک فصلی و دو فصلی ساخته می شوند.

عملکرد این ترموستات شبیه به ترموستات های قطع و وصل تابستانی یا زمستانی می باشد با این تفاوت که این ترموستات ها دارای دو، سه یا چهار میکروسوئیچ بوده و دامنه قطع و وصل هر میکروسوئیچ با میکروسوئیچ مشابه متفاوت بوده و هر میکروسوئیچ در درجه حرارت مشخصی قطع و وصل می شود. یعنی اینکه هر مرحله از یک ترموستات چند مرحله ای خود ترموستاتی است که برای کنترل درجه حرارت تنظیم شده است .

در سیستم های برودتی و در چیلرهایی که دارای سیستم ظرفیت می باشند می توان از ترموستات های چند مرحله ای و با روش بی بار کردن (unlouder Type) کمپرسورها ظرفیت برودتی آنها را کاهش داد.

توجه: ترموستات های چهار مرحله ای هم بصورت میکروسوئیچ و هم الکترونیکی ساخته می شوند.

در ترموستات های چند مرجله ای نکات زیر در نظر گرفته شده است:

برای تمامی میکروسوئیچ ها فقط از یک سنسور مشترک استفاده می گردد.

پیچ تنظیم رنج نیز مشترک بوده و تنظیم آن برای آخرین مرحله قطع می باشد. مثلاً اگر رنج یک ترموستات چهار مرحله ای را روی عدد 35ocتنظیم کنید. این بدان معنی است که آخرین مرحله (مرحله چهارم) در 35oc قطع می شود.

دیفرنشیال آنها مشترک است و با تغییر مقدار دیفرانشیال تمام مراحل بطور یکنواخت تغییر می کنند.

 

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت