دوره های آموزشی
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: كنترل هاي تاسيسات
- تاریخ ایجاد در 07 دی 1392
- بازدید: 917
در تأسیسات تهویه مطبوع ترموستاتهای زیادی وجود دارد که می توان آنها را برای کار اتوماتیک کوک و تنظیم نمود. بعنوان مثال تأسیسات تهویه مطبوع ادارات و موسسات تجاری و دولتی لازم نیست در روزهای تعطیل نیز به شدت روزهای دیگر کار کنند. همچنین لزومی ندارد که در ساعات غیر اداری با همان ظرفیت ساعت اداری،کار کرده و به آن حد گرم و سرد کنند. بیشتر صاحبان و مدیران این تأسیسات جهت صرفه جویی در مصرف انرژی ، ترجیح می دهند که دستگاه در زمان معینی قبل از شروع ساعت کار و اشغال محیط به وسیله مشتریان و کارمندان به طور خودکار وظیفه عادی تهویه مطبوع را شروع نموده و ادامه دهند.
ترموستات های ساعت دار برای کار یک شبانه روز یا یک هفته کوک می شوند و در ساعت بخصوصی از روز یا روزهای معینی از هفته توسط دکمه هایی که روی صفحه ساعت پیش بینی شده مدار را قطع و وصل می کنند.
مثلاً در یک اداره که ساعت کار آنها 8 صبح تا 16 باشد. ترموستات ساعتی در ساعت 7 صبح (یک ساعت پیش راه انداز) بطور اتوماتیک مدار را وصل و در ساعت 16 مدار را قطع می کند و همچنین در روزهای جمعه (تعطیل) سیستم را کاملاً خاموش می نماید.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: كنترل هاي تاسيسات
- تاریخ ایجاد در 07 دی 1392
- بازدید: 5419
اغلب کمپرسورهایی که در سیستم های تبرید تراکمی کار می کنند از نوع رفت و برگشتی (Reciprocating) بوده و توسط گاز برگشتی از اواپراتور خنک می شوند . یعنی سیم پیچهای موتور در معرض جریان مستقیم گاز مبرد قرار دارد. و اگر چنانچه درجه حرارت اواپراتور در شروع راه اندازی و یا بر اثر کمبود گاز بالا رود و یا درجه حرارت محیط اطراف کمپرسور بالا باشد، از طرفی با عبور جریان الکتریکی از سیم پیچها و پدیده نیروی ضد محرکه در آنها مقداری حرارت تولید می گردد که اگر توسط سیستم خنک وکننده (گاز برگشتی) جذب نشود حرارت سطحی سیم پیچها افزایش می یابد و به آنها آسیب می رساند. یکی از راه های کنترل درجه حرارت به خصوص در کمپرسورهای تک فاز استفاده از یک ترموستات بی متالی در محفظه سیم پیچهاست که بر اثر افزایش حرارت مدار الکتریکی سیم پیچها را قطع می کند. و با خنک شدن مجدداً وصل می گردد.
در موتور کمپرسورهای سه فاز روش کنترل درجه حرارت سیم پیچها متفاوت بوده و برای اطمینان بیشتر مدار از سنسورهای تابع تغییرات حرارت و در نتیجه تغییر در مقاومت الکتریکی استفاده گردیده است.(Stator Stat)
با پیشرفت علم الکترونیک و آشنایی با خصوصیات نیمه هادیها از جمله ترمیستور (Thermistor) کنترل درجه حرارت سیم پیچهای موتورکمپرسور با دقت و حساسیت بیشتری انجام می گیرد. و با طراحی درست مدار می توان از روش شدن مجدد کمپرسور بطور خودکار جلوگیری نمود. درون هر کلاف از سیم پیچها یک عدد سنسور (ترمیستور) نصب و با یکدیگر سری بسته شده و از محفظه موتور خارج شده است. این سنسورها درمدار بوبین یک رله مغناطیسی قرار می گیرند.
طرز کار مدار بدین ترتیب است که در حالتی که موتور خاموش است و جریانی نیز از سیم پیچهای موتور نمی گذرد سطح سیم پیچها نیز خنک می باشد و ترمیستورها دارای مقاومت زیادی هستند.(لازم به توضیح است که ترمیستورهای فوق هرکدام در داخل یک سری به هم متصل هستند.) و ولتاژ لازم به بوبین رله نمی رسد در نتیجه بوبین نیز در حالت عادی قرار می گیرد یعنی تیغه مشترک آن در حالت C به NC متصل می باشد و با اتصال کلید CB بوبین C کنتاکتور تغذیه می شود و موتور کار می کند. حال اگر چنانچه درجه حرارت سیم پیچها از حدی که باعث شود به سیم پیچها آسیب برسد( بالاتر از 100oc مقاومت ترمیستورها کم شده و مدار بوبین رله کامل شده و ولتاژ لازم به بوبین می رسد و در نتیجه مغناطیس می شود و دو کنتاکت N.C2 وN.O3 تغییر حالت می دهند یعنی مدار بوبین کنتاکتور باز شده و موتور کمپرسور خاموش شده و سیم پیچ هادر برابر افزایش درجه حرارت حفاظت می شوند.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: كنترل هاي تاسيسات
- تاریخ ایجاد در 07 دی 1392
- بازدید: 8794
ترموستات آنتی فریز برای جلوگیری از انجماد آب در کویلهای برودتی و یا کویلهای حرارتی که در زمستان در معرض جریان هوا سرد مانند هواساز، و یا سیستم هایی که صد در صد در زمستان از هوای تازه(Fresh Air) استفاده می کنند کاربرد دارد.در اواپراتورهای آبی چنانچه درجه حرارت آب داخل اواپراتور از حد تعیین شده پایین تر رود سیستم دچار مشکلاتی می گردد که خسارتهای زیادی را به دنبال دارد. به همین علت جزء کنترل های حفاظتی (حد) می باشد.
در سیستم های تبرید تراکمی اگر چنانچه درجه حرارت آب اواپراتور به نقطه انجماد نزدیک شود ترموستات آنتی فریز مدار کمپرسور را به حالت قطع (Off) می برد. و در سیستم های جذبی (ابزوربشنها) اگر چنانچه درجه حرارت آب در اواپراتورپایین رود امکان انجماد آب (مبرد) وجود دارد. که در این سیستم ها نیز مشکلاتی را بوجود می آورد. عملکرد این ترموستات مشابه با ترموستات های کانالی و اغلب از سنسورهای گاز یا مایع و Bellows (بلوز)جهت قطع میکروسوئیچ ترموستات استفاده می کنند. این کنترل کننده بایستی در مدار فرمان طوری قرار گیرد که با تغییر پلاتین های آن بلافاصله سیستم خاموش و از ادامه جذب حرارت در اواپراتور جلوگیری بعمل آید. ترموستات آنتی فریز دارای دکمه (Reset) بوده که پس از عمل مجدداً بطور خودکار وصل نمی کند . همچنین دارای یک ضامن مکانیکی است که پس از تنظیم آن را قفل و رنج آن تغییر نمی کند.
محل نصب بالب آنتی فریز و تنظیم آن
زدن می نماید. و تنظیم آن بستگی به فشار سیستم و نقطه انجماد آب در آن فشار دارد ولی بطور معمول حدود 5ocتا7oc درجه بالتر از نقطه انجماد در فشار متناظر با سیستم تنظیم می شود.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: كنترل هاي تاسيسات
- تاریخ ایجاد در 05 دی 1392
- بازدید: 1555
برای نصب ترموستات کانالی بایستی نکات زیر را مدنظر داشت:
1ـ ترموستات کانالی بدلیل قرار گرفتن در نزدیک دستگاه های هواساز و .... بایستی در محلی نصب گردد که ارتعاشات دستگاه به آن آسیب نرساند زیرا لرزش دستگاه باعث بریدن لوله مؤئین (ارتباط بالب) می گردد و گاز درون آن را تخلیه می کند.
2ـ با توجه به نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی و یا هر دو،تعداد سیم های مربوط به مدار فرمان را پیش بینی نمود.
3ـ محل قرار گرفتن بالب بایستی کاملاً تمیز و عاری از هر نوع عایق حرارتی باشد.
4-درصورتی که بالب داخل کانال قرار می گیرد از یک صفحه نگهدارنده استفاده کرده و بابست مخصوص حداقل از دو نقطه بالب ترموستات را مهار نمود.
5ـ در صورتیکه بالب ترموستات در داخل لوله های آب قرار می گیرد غلاف مناسب با بالب انتخاب و نصب گردد.
6ـ امکان دسترسی جهت تنظیم و احیاناً تغییر در رنج یا دیفرنشیال وجود داشته باشد.
7ـ برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی سیم ارت ترموستات زیر یکی از پیچها بسته شود.
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: كنترل هاي تاسيسات
- تاریخ ایجاد در 05 دی 1392
- بازدید: 1699
اغلب این ترموستات ها به همراه دستگاه های هواساز و برای کنترل درجه حرارت سیستم های مرکزی بکار گرفته می شود. معمولاً بر روی بدنه دستگاه هواساز در محلی که سنسور(بالب) آن در داخل کانال و در مسیر هوایی برگشتی و یا هوای رفت (در بعضی از دستگاه ها) نصب می گرذد. شاید دلیل عنوان کانالی برای این ترموستات همین باشد. در بسیاری از سیستم های حرارتی و برودتی بالب آن را بر روی لوله های رفت یا برگشت نیز صب می کنندو حتی می توان بالب آن را درون غلاف و مانند آکوستات مستغرق در روی مخازن نصب نمود. به هر حال برای کنترل درجه حرارت بایستی بالب(Bulb) ترموستات را در مسیر جریان هوا و یا آب قرار داد و عمل کنترل را به یکی از روش های شناخته شده اجرا نمود. ترموستات کانالی نیز همانند ترموستات اطاقی بصورت قطع و وصل تابستانی و یا زمستانی و یا دو فصلی و همینطور انواع تدریجی آن ساخته می شود.
جدید ترین اخبار
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا
- کاشت برنج مقصر دیگر گرمایش زمین می باشد
- کاهش تولید برق از از ظرفیت 12 هزار مگاواتی نیروگاه های برقابی به 7 هزار مگاوات
- تعویض یک میلیون کولر گازی غیر استاندارد
- تأثیر گرمایش زمین بر تکامل انسان
- خرید پکیج دیواری
- همراه جدید زغالسنگ در گرمایش زمین
- با 4 ایده فن آورانه در مصرف برق صرفه جویی کنید
- برنامه قطعی برق در منازل و مناطق مختلف کرمان به پایان رسید
- افزایش احتمال تب کریمه کنگو به دلیل فصل گرما/ ذبح دام در منازل غیربهداشتی است
- راه اندازي سيستم سرمايش ترمينال حجاج فرودگاه تبريز
- خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!
- تهران همچنان بر مدار گرما
- چیلرهای جذبی قاچاق به مقصد نرسید
- مهندسان نقش اصلی در بهبود کیفیت ساختوساز دارند
- گرمایش زمین خطری برای زیرساختهای اینترنت در جهان
- بازدید فرماندار شهرستان آشتیان از تاسیسات آب و فاضلاب این شهر
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
- در گرمای زمین خواهیم سوخت
- کنفرانس بین المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری
- حل معمای ۴۰ ساله: فضانوردان آپولو موجب گرمایش ناگهانی ماه شدهاند
- حضور اروپاییها در کنفرانس نقش مهندسی مکانیک در ساختوساز شهری
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
حاضرین در سایت
ما 20 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
جدیدترین مقالات
ورود به سایت
جدید ترین اخبار مرتبط
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا