انفجار توربین بادی در اثر طوفان اقیانوسی انگلستان

 

انفجار یک توربین بادی در آردروسان اسکاتلند در اثر وزش بادهای شدید، توربین های بادی را در صدر اخبار قرار داد. پرتاب قطعات مشتتعل توربین به اطراف، نگرانی‌هایی درمورد ایمنی این نیروگاه‌ها به وجود آورده است.تصویر زیر متعلق به توربینی بادی در آردروسان اسکاتلند است که انفجار آن در اثر وزش بادهای شدید، آن را در صدر اخبار قرار داده است. انفجار این توربین روز گذشته و زمانی رخ داد که در اثر وقوع طوفان اقیانوسی در مناطق شمالی انگلستان، بادهایی با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت این منطقه را درنوردیدند.

اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث انفجار این توربین شده است؟به گزارش نیوساینتیست، یک فیلم آماتوری که از این حادثه گرفته شده، نشان می‌دهد که سر این توربین به دور محورش پیچیده است، و ظاهرا یکی از پره‌های آن قبل از آغاز آتش‌سوزی پوشش کامپوزیتی کربنی خود را از دست داده است. هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی افتاده، اما توجهات روی توانایی توربین برای خاموش شدن خودکار در باد شدید متمرکز شده است. عملیات خاموش شدن توربین معمولا با خلاص کردن پره‌های توربین انجام می‌شود که باعث توقف چرخش پره‌ها می‌شود. یک توربین بادی به طور معمول زمانی‌که سرعت باد به 90 کیلومتر در ساعت می‌رسد خاموش می‌شود، اما مشخصا چیزی در آردروسان به درستی عمل نکرده و شاید باعث به وجود آمدن اضافه جریان در سیم‌پیچ‌های توربین شده که ممکن است همین امر منجر به آتش‌سوزی شده باشد.
یک منشاء دیگر مشکل ممکن است بروز نقص در گیربکس (جعبه دنده) توربین باشد. وجود گیربکس تضمین می‌کند سرعت روتور توربین به نحوی تنظیم شده باشد که الکتریسیته تولیدی ژنراتور برای استفاده در شبکه برق مناسب باشد.
این اتفاق اکنون از سوی شرکت Vestas به عنوان سازنده توربین و شرکت Infins of Edinburg به عنوان بهره‌بردار نیروگاه تحت بررسی قرار دارد. به گفته مسولان اینفینیس، به عنوان اقدامات احتیاطی این نیروگاه اکنون از شبکه برق جدا شده و تا زمانی‌که تحقیقات به نتیجه نرسد، نیروگاه مجددا به شبکه وصل نخواهد شد.
این مساله که توربین قطعات بزرگی از مواد مشتعل را از خود به اطراف پراکنده کرده است، به یکی از نگرانی‌های مردمی تبدیل شده است که در نزدیکی چنین تاسیساتی زندگی می‌کنند. مسلما این مساله در آینده مجوز اعتراضات بیشتر را برای گروه‌های مخالف مزارع نیروگاه‌های بادی مانند Country Guardian فراهم می‌آورد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 9 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت