گام بلند با خرید تضمینی برق از نیروگاه‏ های تجدید پذیر

 

معاون آموزش و بهینه ‏سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران گفت با ابلاغ تعرفه ‏های خرید تضمینی برق از نیروگاه ‏های تجدید پذیر و پاک، تولید برق از طریق بازیافت حرارت در صنایع برای سرمایه ‏گذاران بسیار اقتصادی و توجیه پذیر شده است.

  مهندس امیردودابی نژاد، معاون آموزش و بهینه‏ سازی مصرف انرژی سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: بیش از 30 درصد از انرژی حرارتی مصرف شده در صنایع از طرق مختلف بدون استفاده تلف  می­شود که با توجه به حجم بالای این تلفات، بحث بازیافت حرارت اتلافی در صنایع به عنوان راهکاری موثر جهت بهره­ برداری مناسب از منابع انرژی مطرح شده است.وی افزود از جمله مهم ­ترین کاربردهای این منبع انرژی، علاوه بر استفاده در پیشگرمکن­ها، آب گرم مصرفی، استفاده از آن برای تولید برق است. در فرآیند تولید صنایعی مانند سیمان، شیشه، فولاد و ... پتانسیل بالایی برای تولید برق از طریق بازیافت حرارت وجود دارد. بنابراین ، لازم است توجه ویژه ­ای به این بحث درکشور شود. در کلیه خطوط تولید سیمان حتی در یک خط بهینه تولید سیمان، مقدار قابل ملاحظه­ ای انرژی حرارتی از طریق گازهای گرم خروجی از پیشگرمکن و خنک­کن­های کلینکر تلف می­شود. بنابراین بازیافت این حرارت اتلافی برای تولید برق می­تواند بسیار کارا باشد.

معاون آموزش و بهینه‏ سازی مصرف انرژی سابا افزود 65تا 75 درصد از انرژی مصرف شده در صنعت سیمان از نوع حرارتی است. حدود 40 درصد از کل انرژی حرارتی به صورت گازهای گرم خروجی از پیش­گرمکن (300 تا 400 درجه سانتیگراد) و کولر (200 تا 300 درجه سانتیگراد) تلف می­شود.وی ادامه داد در سال­ های اخیر تعداد زیادی از کارخانجات سیمان در نقاط مختلف دنیا (به خصوص کشورهای آسیای شرقی) اقدام به احداث نیروگاه­ های تولید برق از بازیافت حرارت اتلافی Generation) Heat Recovery Power Waste) در کارخانه­ های خود  کرده­ اند.

این نوع نیروگاه با استفاده از گازهای داغ خروجی و اتلافی فرآیند، امکان تولید بیش از 30 درصد از برق مورد نیاز کارخانه را دارد.معاون آموزش و بهینه ‏سازی مصرف انرژی سابا هزینه نسبتا بالای سرمایه­گذاری طرح مذکور و همچنین نرخ خرید برق تضمینی را علت اجرایی نشدن این طرح علیرغم مزایای فراوان آن در گذشته دانست و ‏ افزود با ابلاغ تعرفه ‏های خرید تضمینی برق از نیروگاه‏ های تجدید پذیر و پاک توسط وزیر محترم نیرو، توسعه این نوع از نیروگاه‏ها در کشور تسهیل شده و از منظر هزینه فایده برای سرمایه‏ گذار اقتصادی خواهد بود. وی ضمن پیش‏بینی نرخ خرید 3050 ریالی به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی این نوع از نیروگاه‏ ها درمصوبه اخیر، ادامه داد با توجه به اینکه صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع زیربنایی و استراتژیک کشور، بیش از 12 درصد مصرف انرژی الکتریکی بخش صنعت کشور (حدود 4 درصد از کل انرژی الکتریکی مصرف شده در کشور) را به خود اختصاص داده است، اجرای این طرح در این کارخانه ­ها، می­تواند به کاهش تقاضای برق در کشور کمک شایانی کند و طبق بررسی ­ها و مطالعات انجام شده، پتانسیل تولید برق با استفاده از این روش تنها در کارخانه­های سیمان کشور، بیش از 300 مگاوات برآورد می­ گردد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت