یکی از تجهیزاتی که در سیستم های آمونیاکی استفاده می شود Low pressure Receiver می باشد که البته در بازار کار بیشتر به اسم سپراتور آن را می شناسند که البته هریک از یکی از وظایف این مخزن را معرفی می کند.

 

وظایف این مخزن: 1. جدا کردن مایع مبرد از بخارمبرد: همانطور که قبلا نیز ذکر شد در این سیستم در خروجی اواپراتور مخلوط دو فازی مبرد وجود دارد وباید به وسیله ای این مایع را از بخار مبرد جدا کرده و فقط بخار مبرد به داخل کمپرسور مکش شود تا در اثر ورود مایع به کمپرسور، به کمپرسور صدمه ای وارد نشود، ظرفیت کمپرسور کاهش نیابد، روغنکاری کمپرسور مختل نشود و... 2. حجم مورد نیاز برای جادادن وذخیره مایع مبرد: مقدار مایع برگشتی از اواپراتور با تغییر بار سیستم تغییر کرده و با کاهش بار برودتی مقدار مبرد کمتری در اواپراتور تبخیر شده و مبرد برگشتی از اواپراتور بیشتر می شود و سپراتور باید توانایی جادادن این مبرد اضافی را داشته باشد.

 

مطالعه بیشتر...

1. چون فقط مایع مبرد به اواپراتور فرستاده می شود سطوح مرطوب شده اواپراتور با مایع مبرد بیشتر است وراندمان انتقال حرارت در اواپراتور بیشتر است. 2. چون مبرد برگشتی از اواپراتور وارد سپراتور می شود کمپرسور از برگشت مایع در امان است. 3. در این سیستم مبرد برگشتی از اواپراتور تاسپراتور چون دوفازی است در حالت اشباع باقی می ماند و فقط از خروجی سپراتور تا کمپرسور سوپرهیت می شود وچون سپراتور و کمپرسور در موتورخانه نزدیک هم هستند میزان سوپرهیت مبرد که باعث افزایش کار کمپرسور میشود کاهش پیدا می کند. 4. تغییرات دمای محیط وبه دنبال آن فشار نقطیر تاثیری بر تغدیه مبرد به اواپراتور نمی گذارد چون با سپراتور از هم جدا شده اند.

http://images.books24x7.com/bookimages/id_15206/p30001e32g3000001vpp_thm.jpg

معایب سیستم دلایل زیر ممکن است به عنوان معایب حساب شود : 1. به دلیل میزان بیشتر مبرد تغذیه شونده به اواپراتور قطر لوله های رفت وبرگشت به اواپراتور بزرگتر است. 2. دربعضی سیستم ها میزان شارژ مبرد بیشتر است. 3. هزینه نصب سیستم بالاتر است. 4. پمپ سیستم نیاز به هزینه برق، نگهداری و... دارد.

مطالعه بیشتر...

نسبت گردش مجدد Circulating Rate: یکی از اصطلاحاتی که در سیستم های Liquid Overfeed به کار می رود، circulating Rate است. همانطور که در بالا اشاره شد در سیستم های Liquid Overfeed مقدار مایع مبردی که توسط پمپ مبرد به اواپراتورها فرستاده می شود چندین برابر مقداری است که در اواپراتور برای جبران بار برودتی تبخیر می شود، حال ممکن است این سوال پیش آید که مبرد ارسالی باید پند برابر مبرد تبخیر شونده در اواپراتور باشد؟ ابتدا Circulating Rateرا تعریف می کنیم : این نسبت عبارت است نسبت جرمی مایع مبردی که به اواپراتور فرستاده می شود به مقداری که در اواپراتور تبخیر می شود وچون در لین سیستم مایع مبرد ارسالی به اواپراتور بیشتر از مقدار تبخیر مباشد، این نسبت همیشه بزرگتر از یک است.

Circulating Rate = Supply Refrigerant mass / Evaporated mass میزان تبخیر مبرد از فرمول Q=mΔh به دست می آید که Q بار برودتی اواپراتور می باشد و از شکل 3 نیز به ازای تن تبرید، میزان تبرید برای آمونیاک را به دست آورد. وباتوجه به فرمول فوق با داشتن cir rate ،می توان دبی مورد نیاز برای ارسال به اواپراتور را به دست آورد.Overfeed Rate: اصطلاح دیگری است که به مقدار مایع اضافی برگشتی از اواپراتور اطلاق می شود.

مطالعه بیشتر...

یکی از عیوب سیستم های DX این بود که مخلوط مایع وبخار وارد اواپراتور می شود و این امر هم اجتناب ناپذیر است چون در فرآیند انبساط مبرد به ناچار مقداری از ان تبخیر می شود . یکی دیگر از عیوب سیستم DX این است که مبرد ورودی به اواپراتور هرچقدر در کویل پیش می رود مقدار بخار مبرد بیشتر از مایع می شود و در انتهای اواپراتور نیز برای جلوگیری از ورود مایع مبرد به کمپرسور بالاجبار مبرد باید سوپرهیت شود که این عوامل باعث کاهش راندمان انتقال حرارت در اواپراتور می شوند.رفع مشکل : برای رفع این مشکل عمل انبساط مبرد از فشار تقطیر به فشار تبخیر در محفظه ای جداگانه و دور از اواپراتور انجام می شود و بخار شکل گرفته در این فرآیند را از مایع باقیمانده جدا می کنند و فقط مایع مبرد را به اواپراتورها می فرستند.

بخار مبرد پس از خروج از کمپرسور وارد کندانسور شده وتقطیر می شود ودر رسیور ذخیره می شودسپس ازمخزن رسیور(وسط مخزن)به مقدار مورد نیاز خارج شده وپس از عبور از فیلتر وسایر شیرآلات ، پس از عبور ازHand Expansion Vale فشارش شکسته و مقداری از مبرد تبخیر شده وگرمای باقیمانده مبرد را گرفته ودمای مایع مبرد را تا دمایی که برای ارسال به اواپراتورها (که برابر است با دمای اشباع اواپراتور) خنک می کند.

http://prorink.pl/img_uploads/ammoniarecirculation_800.jpg

 

مطالعه بیشتر...

عضو هيات علمي دانشكده مهندسي هسته‌اي و فيزيك دانشگاه صنعتي امير كبير موفق به ساخت چيلري نوين با سرعت تبريد و دبي بالا شد كه بر اساس فرايند انتقال حرارت از حمام پودر يخ خشك تزريق شده در اتيلن گليكول عمل مي‌كند و بر پايه حالات تردموديناميكي گاز كربنيك استوار است. به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر پرويز پروين در بيان جزئيات اين طرح اظهار داشت: چيلر يخ خشك نياز به برق مصرفي ندارد و پمپ سيركولاسيون آن را باتري خودرو به جريان مي‌اندازد و به انرژي الكتريكي بيشتري نياز ندارد.

وي تصريح كرد: كل مجموعه در يك وانت قابل جاسازي است و برخي كاربردهاي آن گستره وسيعي از تامين سرمايش سيال داغ را مانند حمل و نقل آبزيان، مصارف آب سرد، انتقال نوشيدني‌ها به اماكن دور دست صنعتي، دفاعي، اسكله‌هاي نفتي و سكوها يا مجموعه‌هاي استخراج نفت را در بر مي‌گيرد. پروين در بيان ساير قابليت‌هاي اين چيلر اذعان كرد: به كمك اين سيستم‌ نوين مي توان آبزياني همانند ماهي، ميگو، خرچنگ را به صورت زنده به محل مصرف حمل كرد و در هر مكان كه خنك سازي سيال به ميزان بالايي باشد و به ويژه در جهت بهره‌برداري در تابستان در مناطق جنوب به طور موثر كارايي دارد.

http://www.dryicesolutions.co.uk/userimages/dryice_block3.jpg

 

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 15 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت