گذشته و چشم انداز صنعت تبريد 

 

از نخستين روزهاي استفاده از تبريد مکانيکي ، دستگاههاي موجود سنگين و گران بودند و کارايي چنداني هم نداشتند . همچنين طبيعت دستگاهها ايجاب مي کرد که يک مکانيک يا مهندس مسئول هميشه مراقب آن باشد . اين امر باعث شد که استفاده از تبريد مکانيکي به چند کاربرد بزرگ مانند کارخانه هاي يخ سازي ، کارخانه هاي بسته بندي گوشت و سردخانه هاي بزرگ محدود شود . 

 

تنها در عرض چند دهه ، صنعت تبريد رشد کرده و به صنعت عظيم و سريعاً در حال رشد امروزي رسيدهاست . اين رشد ناگهاني در اثر چندين عامل به وجود آمد . نخست با گسترش روشهاي دقيق ساخت ، توليد دستگاههاي کوچکتر و کاراتر امکانپذير شد . اين موضوع همراه با ابداغ مبردهاي « بي خطر» و اختراع موتور الکتريکي با قدرت کمتر از يک اسب بخار ريال ساختن دستگاه کوچک تبريد را ممکن ساخت که امروزه استفاده از آن در مواردي مانند يخچالها و فريزرهاي خانگي ، کولرهاي گازي کوچک ، و تأسيسات تجاري بسيار رايج است . امروزه خانه ها و مؤسسه هاي تجاري معدودي در ايالات متحده وجود دارند که نمي توانند به داشتن يک يا چند نوع دستگاه تبريد مکانيکي به خود ببالند . 

بجز آنها که با اين صنعت ارتباط مستقيم دارند ، نادرند افرادي که به اهميت نقش تبريد در پيشرفت جامعه بسيار صنعتي آمريکاي امروز آگاه باشند و بدانند تا چه اندازه بقاي چنين جامعه اي به تبريد مکانيکي وابسته است . مثلا نگهداري مواد غذايي به اندازه اي که بتوان جمعيت در حال افزايش شهري را تغذيه کرد ، بدون تبريد مکانيکي امکانپذير نيست . همچنين بسياري از ساختمانهاي بزرگ که بيشتر موسسه هاي تجاري و صنعتي کشور را در خود جاي مي دهند ، اگر با دستگاههاي تبريد مکانيکي تهويه نشوند ، در ماههاي تابستان غير قابل سکونت خواهند شد . 

علاوه بر کاربردهاي آشناتر تبريد مانند تهويه مطبوع راحت ، انجماد ، نگهداري و حمل و نق و در معرض ديد قرار دادن محصولات فاسد شدني ، تبريد مکانيکي تقريباً در پرورداندن يا توليد تمام محصولات موجود در بازار به کار مي رود . فهرست فرايند ها يا محصولاتي که با استفاده از تبريد مکانيکي امکانپذير يا قابل استفاده شده اند تقريبا بي پايان است . مثلا ساختن سدهاي عظيم که در آباد سازي با مقياس بزرگ ، و در پروژه هاي هيدروالکتريک نقش حياتي دارند ، با استفاده از تبريد ممکن شده است . تبريد امکان ساختن جاده ها و تونلها و فرو بردن ميله هاي پي ريزي و حفاري از درون و در امتداد ساختمانهاي ناپايدار زمين راممکن ساخته است . همچنين امکان توليد انواع پلاستيک ، لاستيکهاي مصنوعي ، و بسياري ديگر از مواد و محصولات جديد و مفيد را فراهم آورده است . با استفاده از تبريد مکانيکي ، ناتوايان مي توانند از هر کيسه آرد نان بيشتري توليد کنند ، توليد کنندگان پارچه و کاغذ مي توانند سرعت ماشينها را بالا ببرند و محصول بيشتري توليد کنند ، و نيز روشهاي بهتري براي سخت کردن فولاد براي ابزار سازي به دست آمده است . اينها تنها تعداد کمي از صدها کاربرد امروزي تبريد مکانيکي است و هر سال راههاي جديدي براي استفاده از آن پيدا مي شود . در حقيقت تنها چيزي که امروزه باعث کندي رشد صنعت تبريد شده است ، فقدان کافي نيروي انساني فني آموزش ديده است . 

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 19 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت