واحد علوم و تحقیقات تبدیل به دانشگاه سبز می شود

فناوری‌های انرژی پاک 

مشاور عالی رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد از همکاری این واحد دانشگاهی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه فناوری‌های نو در تولید انرژی های پاک خبر داد. دکتر مجید عباسپور، رییس دانشکده محیط زیست و انرژی و مشاور عالی رییس واحد علوم و تحقیقات به اعطاء کرسی انرژی های تجدیدپذیر از سوی یونسکو به این واحد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: گسترش فعالیت ها در زمینه هایی همچون پیل سوختی، انرژی ژئوترمال، صفحات فوتو ولتاییک در حوزه انرژی های تجدید پذیر توسط واحد علوم و تحقیقات با همکاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار دارد.

 

وی ادامه داد: اعطای جایزه بین المللی در رابطه با مسائل زیست محیطی توسط واحد علوم و تحقیقات با همکاری یونسکو و معاونت علمی و فناوری مرکز همکاری های فن آوری ریاست جمهوری نیز در دستور کار این واحد قرار گرفته است.

عباسپور به ظرفیت ها و بسترهای موجود در کشور در حوزه انرژی باد ، زمین گرمایی و ... اشاره و خاطر نشان کرد: مطرح شدن ایران در سطح بین المللی و در میان کشورهای فعال در زمینه های مربوط به انرژی و محیط زیست یکی از اهداف مد نظر برای بهره برداری مطلوب از اعطای کرسی های انرژی تجدیدپذیر، است.

وی، توجه به بحث «دانشگاه سبز» (Green University) در کشور را ضروری خواند و گفت: واحد علوم و تحقیقات با بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر برای تامین برق و آب گرم و به کارگیری روش‌های علمی برای کاهش مصرف انرژی، مدیریت مواد زائد، مدیریت در حوزه حفاظت از آب هوا و خاک به دانشگاه سبز تبدیل خواهد شد و از این طریق می تواند به الگویی مناسب برای تمام واحدهای دانشگاهی کشور در این زمینه تبدیل شود.

به گفته عباسپور، مباحث مربوط به سیستم های ترکیبی گرمایش و تولید برق(CHP (Combined Heat and Power system با توان افزایش راندمان سیستم های حرارتی از 35 به 80

درصد،(CCHP (Combined Cooling Heat and Power system که قابلیت پیاده سازی در ساختمان ها را دارا است و روش هایBMS مربوط به سیستم های هوشمند در به کارگیری بهینه انرژی در ساختمان ها از جمله سیاست هایی است که در واحد علوم و تحقیقات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

دکتر عباسپور به اقدامات انجام شده در راستای انرژی های تجدیدپذیر در واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و ادامه داد: برپایی نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 12 کیلووات در فضای مجاور ساختمان علوم پایه این واحد ، تجهیز فضای باز به سیستم روشنایی

خورشیدی و تجهیز ساختمان ها به آبگرمکن خورشیدی و تأسیس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی این واحد و انجام اقدامات مشابه در شعب علوم و تحقیقات کشور از جمله فعالیت های انجام شده در حوزه انرژی های تجدید پذیر در واحد علوم و تحقیقات است.

وی از انتخاب این واحد دانشگاهی به عنوان عاملیت صندوق پژوهش خبر داد و اظهار داشت: از این طریق، فعالیت شرکت های دانش بنیان و نیز برخورداری آنان از حمایت های صندوق پژوهش تسهیل می‌شود.

عباسپور بر اهمیت حوزه آموزش، گسترش انرژی و همکاری با دانشگاه های مطرح بین المللی، برگزاری کارگاه های آموزشی بین المللی و اجرای طرح های پژوهشی از سوی واحد علوم و تحقیقات تأکید کرد و گفت: واحد علوم و تحقیقات در تفاهم نامه با یونسکو تاکید کرده که در حوزه های گوناگون همچون توجه ویژه به استفاده و بهره برداری از انرژی خورشیدی و ژئوترمال، فرهنگ سازی در سطح دانشگاهی و الگوسازی برای دانشگاه های خاورمیانه با جایگزین کردن انرژی های پاک و تجدید پذیر، سیاست گذاری و فعالیت گسترده ای خواهد کند. این امر می تواند موجب گسترش همکاری واحد علوم و تحقیقات در بحث انرژی های نو و توجه به تغییرات اقلیمی "Climate change" با مراکز داخلی و بین المللی شود.

رییس مرکز تحقیقات و مطالعات محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات، عمده حمایت های سازمان یونسکو را معنوی دانست و گفت: همکاری با سازمان یونسکو و تسهیلاتی که این سازمان برای گسترش ارتباطات و مشارکت متخصصان بین المللی در کشور، فراهم می کند، موجب تغییر نگاه جامعه جهانی به ایران می شود؛ چرا که در حال حاضر، جامعه بین الملل، ایران را یازدهمین تولید کننده کربن در جهان می داند و این امر موجب سقوط رتبه ایران در مسائل زیست محیطی شده است .

مشاور عالی رییس واحد علوم و تحقیقات از توافقات انجام شده با ستاد توسعه پایدار و محیط زیست شهرداری تهران در زمینه فرهنگ سازی و روش های مختلف پیاده سازی انرژی های تجدید پذیر در تهران ابراز خرسندی کرد و افزود: امید است، توافقاتی مثمر ثمر برای گسترش طرح های مربوط به فرهنگ سازی در حوزه انرژی های تجدید پذیر با شهرداری های سراسر کشور صورت گیرد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت