دانشگاه یزد: همایش راهکارهای بهینه سازی مصرف سوخت

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی یزد در این همایش یکروزه که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: اتاق بازرگانی کشور علاوه بر بخش های بازرگانی، صنعت و معدن بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1390 بخش کشاورزی را نیز شامل می شود.

 

 

ˈمحمدرضا قمی ˈ افزود: علت وجود بخش کشاورزی در کنار صنایع بخاطر وابسته بودن این دو به هم است و همچنین از لحاظ بحث اشتغال و هم بحث ارزش افزوده و تولید ملی مورد توجه اند .

 

وی ادامه داد: در بحث گلخانه ها مردم یزد شیوه گلخانه ای را در سال 44 تا 46 در شهرهای جیرفت کرمان و یکی از شهرهای اهواز بنیانگذاری کردند . 

 

رییس اتاق بازرگانی یزد اظهار داشت: در بخش کشاورزی پیشرفت هایی را داشته ایم ولی هنوز از کشورهای دیگر عقب هستیم و باید مورد توجه قرار گیرد .

 

قمی افزود: دیدگاه های ما در بخش کشاورزی هنوز حالت سنتی دارد و باید صنعت و معدن را وارد کشاورزی کنیم تا پیشرفت های بیشتری را در این زمینه بدست آوریم. 

 

وی اظهار داشت: اساتید دانشگاهها و متخصصین این امر باید با حمایت ها و ارایه پیشنهادهای خود به بخش کشاورزی کمک کنند تا پیشرفت های بخش کشاورزی هم مانند بخش های صنعت و معدن تسریع شود.

 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ما سوخت را بهینه مصرف نمی کنیم، گفت: اگر مصرف خانگی ما امروزه به همین منوال ادامه پیدا کند طبق برآوردی که انجام شده در سال 2025 ما خود وارد کننده گاز خواهیم شد در صورتی که ما در دنیا از لحاظ تولید سوخت در رده دوم قرار داریم. 

 

رییس اتاق بازرگانی یزد گفت: به همین دلیل دانشگاهیان، اساتید،دانشجویان، سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی در این رابطه باید حمایت و کمک کنند تا روش صحیح مصرف کردن را به مردم بیاموزند . 

 

وی خاطرنشان کرد: اهمیت این موضوع به قدری است که در ابلاغیه اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد در چند بند آن درباره بحث بهره وری واستفاده بهینه سوخت اشاره شده بود و از جمله بخش هایی که دستور داده شده است مورد حمایت قرار گیرد بخش کشاورزی است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این همایش با ارائه آمارهایی از تولید در سطح گلخانه ها در شهر یزد در این همایش گفت: حدود 24درصد تولید در بخش کشاورزی توسط گلخانه ها انجام می شود ، در حالی که یک درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است .

 

سید جمال سجادی پور افزود: حدود 2درصد منابع آبی استان به کشت گلخانه اختصاص دارد و به دلیل کمبود منابع آبی مواجه شهر یزد، ناگزیریم از کشت گلخانه ای استفاده کنیم .

 

وی ادامه داد: در کشور چین سالهاست که با انرژی خورشیدی کشت گلخانه ای انجام می دهند و ما راه بسیاری داریم تا بتوانیم به آن سطح برسیم . 

 

سجادی پور اظهار داشت: مصرف سوخت در کشور ما بسیار بالاست و در مرحله اول هدفمندی یارانه ها اقدامات خوبی در سطح کشور صورت گرفته است و شهر یزد نیز در این راستا بخوبی عمل کرده است ، ولی همچنان برای کاهش سوخت جای کار بسیاری داریم. 

 

وی افزود: در زمینه استفاده از سیستم اتوماسیون کنترل دمای هوشمند در سطح استان کارهای خوبی صورت گرفته و حتی استان یزد خود تولیدکننده این سیستمها در سطح کشور است. 

 

این مسئول با اشاره اینکه ما می توانیم با استفاده از پوشش های دوجداره درسیستم گرمایشی مصرف سوخت را کاهش دهیم ، ادامه داد: ما با کاهش مصرف سوخت در بخش گلخانه ها و پوشش های گلخانه و بحث گرمایش می توانیم موفق باشیم .

 

در ادامه عضو هیأت علمی دانشگاه یزد با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه مصرف سوخت فسیلی سیر صعودی داشته و باید از انرژی تجدیدپذیر استفاده کرد ، افزود: گازهای گلخانه ای بسیار مضر هستند و اگر این روند ادامه پیدا کند باید هجرت کنیم. 

 

ˈ ولی کلانتری ˈ با اشاره به اینکه ما در اوج مصرف سوخت هستیم و باید یک انرژی جایگزین پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهترین جایگزین، انرژی خورشیدی است و ایران علی الخصوص شهر یزد برای دریافت این انرژی بسیار مساعد است و یزد می تواند الگویی برای شهرهای دیگر باشد .

 

در ادامه مدیرعامل گلخانه داران یزد با بیان اینکه تولیدکننده ها و کارشناسان باید به خود ببالند که در سنگر تولیدات کشاورزی هستند، گفت: شهر یزد در جایگاه نخست صادر کننده خیار سبز در کشور است . 

 

ˈ پور حسینی ˈ تأکید کرد: برای بهتر شدن تولید کیفی و کمی و کاهش هزینه ها باید از آموزش های علمی تخصصی توام با تجربه و امکانات مدرن و بروز استفاده شود. 

 

وی همچنین پرداخت وام های مناسب و کافی و حمایت های دولت از تولیدکنندگان ضعیف را باعث پیشرفت آنان ذکر کرد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 17 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت