همایش شرکت های خدمالت انرژی در دانشگاه شریف برگزار شد

 

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین همایش شبکه شرکت های خدمات انرژی با محوریت بهینه سازی انرزی و کاهش اثرات محیطی در موتورخانه ها و با حضور مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی، مدیرعامل بانک ملت و جمعی از کارشناسان و شرکت های بخش خصوصی برگزار و در آن به ارائه نقطه نظرات خود درباره اهمیت این حوزه و راهبردهای مختلف پرداخته شد..

حمایت و همکاری تمامی نهادها برای اجرای طرح بهینه سازی انرژی: سخنرانان و صاحبنظران حاضر در نخستین همایش شبکه شرکت های خدمات انرژی بر حمایت و همکاری تمامی نهادها برای اجرای طرح بهینه سازی انرژی در کشور تاکید کردند.

 

ایجاد 3/5 میلیون شغل با بهینه‎سازی و صرفه‌جویی انرژی تا سال 1400
مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در صورت تأمین سرمایه گذاری مورد نیاز جهت بهینه سازی و صرفه جویی انرژی تا سال 1400، 3 و نیم میلیون شغل پایدار ایجاد می‌شود.
مهندس نصرت الله سیفی، مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در این همایش اظهار کرد: در جریان سرمایه گذاری تجمیعی مورد نیاز تا سال 1400، جهت بهینه سازی و صرفه جویی انرژی، باید 231 میلیارد دلار تأمین شود که در صورت تأمین این مبلغ، با احتساب 60 هزاردلار سرمایه گذاری برای ایجاد هر شغل، اشتغال نهایی تا سال 1400، سه میلیون و نیم شغل پایدار می‌شود.

 

رشد اقتصادی بالای 7 درصد نیازمند بهینه‌سازی انرژی است
دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست، گفت: ارتقای بهره وری و بهینه سازی انرژی برای رسیدن به رشد اقتصادی بالای 7 درصد باید صورت گیرد.
دکتر یدالله سبوحی، دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در نخستین همایش بهینه سازی انرژی و محیط زیست درباره ارتقای بهره وری و بهینه سازی انرژی، تصریح کرد: تنها راه رشد اقتصادی کشور، ارتقای بهره وری و بهینه سازی انرژی است.

 

تاکید بر نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در عملکرد شرکت‌های خدمات انرژی
دبیر اجرایی نخستین همایش بهینه سازی انرژی و محیط زیست گفت: نقش شرکت‌های دانش بنیان بر عملکرد شرکت‌های خدمات انرژی بسیار تاثیرگذار است.
دکتر رامین روشندل، دبیر اجرایی نخستین همایش بهینه سازی انرژی و محیط زیست در این همایش به مفهوم شبکه سازی و مزیت‌های آن پرداخت و گفت: در طراحی شبکه‌ها تبادل اطلاعات یا خدمات بین اشخاص، گروه‌ها، شرکت‌ها یا سازمان‌ها صورت می‌گیرد.

تقویت بحث بهینه سازی یک ضرورت است
در ادامه این همایش، محمد رضا ساروخانی، مدیرعامل بانک ملت به نقش بانک ها در شبکه شرکت های خدمات انرژی پرداخت و گفت: مکانیزم های تامین مالی پروژه های بهینه سازی انرژی سه نوع هستند که استفاده از شرکت های خدمات انرژی، برنامه های تامین مالی از طریق وام و تضمین وام ها و طرح های مدیریت طرف تقاضای یوتیلیتی ها از جمله این مکانیزم ها هستند.
وی همچنین به سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: برای دستیابی به اهداف سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف بحث بهینه سازی انرژی تقویت شود.
وی درادامه بیان کرد: مشتریان، صنایع، بانک ها، ESCO، اعتبار افزاها، نهادهای مالی غیر بانکی و نهادهای دولتی از جمله عوامل تقویت بحث بهینه سازی انرژی و رسیدن به اهداف این موضوع است.

 

حمایت از صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف از طرح های سرمایه گذاری خطرپذیر
ابوذر زرنوخی، سرپرست امورقراردادها و تامین مالی صندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف نیز در ادامه این همایش به معرفی این صندوق پرداخت و اظهارکرد: بحث کارگزار خدمات مالی به سازمان های مختلف، پرداخت تسهیلات، عملکرد خط اعتباری، صدور ضمانت نامه و کارفرمایان ضمانت نامه از جمله عناوینی است که در این صندوق پیگیری می شود.
وی همچنین گفت:بحث سرمایه گذاری خطر پذیر، طرح های در دست بررسی، برگزاری جشنواره کسب و کار شریف، دبیرخانه انجمن سرمایه گذاری خطر پذیر کشور و تاسیس شرکت بخشی فناوری آرمان شریف ازدیگر مواردی است که در دستور کارصندوق پژوهش و فناوری توسعه صادرات شریف است.

 

پنل تخصصی ارتقای کارآیی موتورخانه ها
در ادامه این همایش یک پنل تخصصی با محوریت ارتقای کارآیی موتورخانه ها تشکیل و هریک از اعضای پنل به اهمیت موضوع بهینه سازی انرژی و حمایت از آن پرداختند.
در ابتدای این پنل دکتر نجفی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های خدمات انرژی به بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی شرکت های خدمات انرژی پرداخت و گفت: با توجه به تمایل دولت و مجلس برای انجام صرفه جویی انرژی و تصویب این طرح توسط شورای اقتصاد موجب پشتیبانی دولت می شود.
وی همچنین به چالش های مالی و سرمایه گذاری، محدود بودن کار اسکو به یک مدل مالی اشاره کرد و گفت: نبود صندوق خدمات انرزی، نبود تجهیزات استاندارد شده، الزام به نصب کنتور هوشمند و نبود تجربه مدون شدن برای نظام دولتی مسوول اجرا از جمله چالش های مالی و سرمایه گذاری طرح ارتقای کارآیی موتورخانه ها است.
همچنین مهندس میرزایی، مجری طرح ارتقای کارآیی موتورخانه ها در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه پنل اظهار کرد:اجرای طرح ارتقای کارآیی موتورخانه ها در بحث بهینه سازی انرژی بسیار تاثیر گذار است و اجرای این طرح باید با سرعت هر چه بیشتری پیگیری شود.
مهندس خوشنویسان، نایب رییس انجمن احتراق ایران و رییس هیات مدیره شرکت بهینه سازان صنعت تاسیسات به تشریح طرح آزمایشی بهینه سازی و افزایش کارآیی موتورخانه های کشور پرداخت.
وی به اهداف ودستاوردهای مورد انتظار در طرح پایلوت 200 موتورخانه ها اشاره کرد و گفت:برای رسیدن به اهداف اجرای این طرح همه باید تلاش کنند.
دکتر دلفانی، مدیر بخش تاسیسات مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی نیز به اقدامات انجام شده در راستای بهینه سازی به عنوان گام مثبت در جامعه اشاره کرد و گفت: مسوولان مرتبط باید به جای ایراد گرفتن و انتقاد از این طرح، در راستای حمایت و همیاری بحث بهینه سازی انرژی گام بردارند تا این بحث به طور کامل ودر جهت اهداف مذکور اجرایی شود.
بر اساس این گزارش،دراین همایش به مزایای توسعه شبکه شرکت های خدمات انرژی اشاره شد که ترکیب و تجمیع پروژه های بهینه سازی انرژی، هم افزایی توان فنی، مهندسی، مالی شرکت ها، استفاده همزمان از مزیت ناشی از صرفه جویی انرژی و مکانیزم های زیست محیطی، تسهیل ارتباط شرکت های مهندسی ارزیابی با شرکت های خدمات انرژی و ایجاد دسترسی به اطلاعات مصرف کنندگان بزرگ انرژی از جمله این مزایا هستند.
همایش شبکه شرکت های خدمات انرژی با حمایت ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و مشارکت نهادها و سازمان هایی چون وزارت نفت، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن صنفی شرکت های خدمات انرژی، دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف 17 دی ماه در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 19 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت