کولر تبخیری نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون

 

ه ­منظور افزایش ظرفیت و راندمان واحدهای نیروگا هی کشور، سابا اقدام به انجام پروژۀ طراحی، ساخت و نصب سیستم خنک­کاری هوای ورودی توربین گاز در یک بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون کرد. این پروژه در آستانه اوج مصرف فصلی برق سال 91،پس از انجام تست ­های لازم تحویل موقت گردیده و وارد مدار شد. سیستم کولر تبخیری در فصول گرم سه سال اخیر (پیک شبکه برق) به صورت موفقیت آمیز مورد بهره برداری قرار گرفت و پس از طی دوره تضمین، در ابتدای مهرماه سال جاری تحویل دائم شد.

 

براساس این گزارش: وابستگی عملکرد توربین گاز به تغییرات دمای هوای محیط موجب تغییر در توان عملی توربین در فصول مختلف سال می­گردد. با افزایش دمای محیط، چگالی هوای ورودی به توربین ­های گازی کاهش می­یابد و از بار خروجی توربین گاز کاسته می‌شود. بنابراین در ماه­ های گرم تابستان و پیک شبکه برق ظرفیت واحدهای گازی کاهش می‌یابد.

 

بنابراین گزارش: با توجه به موقعیت جغرافیایی نیروگاه سیکل ترکیبی کازرون و اقلیم گرم و خشک آن منطقه، روش کولر تبخیری مدیا (Media) جهت خنک­کاری هوای ورودی انتخاب شد. اساس خنک­کاری هوا در این سیستم مانند کولرهای آبی است. صفحات مدیا در ورودی کمپرسور و قبل از اتاق فیلتر هر واحد گازی نصب شده و آب به صورت پیوسته روی این صفحات پاشیده می­شود. هوای گرم پس از عبور از این بستر، خنک شده و موجب افزایش دبی هوای ورودی و تولید توان بیشتر می­گردد.

 

این گزارش می ­افزاید: پس از نصب و اجرای این سیستم در یک بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه کازرون، افزایش توانی درحدود 30 مگاوات (در ماه­های گرم سال) حاصل شده است. این ظرفیت به ترتیب شامل افزایش توان به میزان تقریبی 10 درصد قدرت عملی در هر واحد گازی و حداقل 2 درصد افزایش توان در بخش بخار می­باشد. تاکنون سیستم خنک کاری هوای ورودی به توربین گاز در چندین نیروگاه کشور مانند نیروگاه­های سیکل ترکیبی فارس، منتظر قائم و شهید­رجایی و گازی زاهدان نصب شده و نقش مهمی در افزایش ظرفیت تولید توان شبکه ایفا نموده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت