به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید چیت‌چیان» امروز (شنبه) در مراسم گشایش شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: صنعت برق با اتکای 95 درصدی به تولیدات و محصولات داخلی یکی از صنایع پیشروی کشور است.

Image result for ‫نمایشگاه برق‬‎ 
وی افزود: علم و فناوری در جهان به سرعت در حال پیشرفت است و ما باید شبکه برق کشور را به‌ تجهیزات روز جهان مجهز کنیم که همواره نیازمند یک داد و ستد و ارتباط نزدیک با کشورهای پیشروی جهان هستیم.

چیت‌چیان ادامه داد: برگزاری نمایشگاه صنعت برق از این جهت که فرصت مناسبی برای عرضه و ارایه‌ آخرین دستاوردها و محصولات ایران و سایر کشورها است و این شرکت‌ها می‌توانند مراودات و همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته باشند از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی یادآور کرد: بسیاری شرکت‌های ایرانی با همکاری شرکت‌های خارجی در قالب جوینت ونچر توانسته‌اند بازار‌های خوبی را در سطح بین‌الملل برای خود دست و پا کنند.
وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد، با توجه به شرایط جدید بین‌المللی به ویژه در پسابرجام صنعت برق ایران بتواند سطح همکاری‌های خود را در عرصه بین‌الملل افزایش داده و بازار صادراتی خود را توسعه و گسترش دهد.
این عضو کابینه دولت یازدهم افزود: قالب شرکت‌های حاضر در نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته محصولات جدیدی را تولید و ارایه کرده‌اند که مورد تایید کشورهای مختلف جهان از نظر کیفی قرار گرفته و مطابق با بهترین استانداردهای روز جهان است.
وی با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از نمایشگاه تاکید کرد: در چارچوب مقررات و قوانین موجود این شرکت‌ها از مزیت‌های موجود برخوردارند و در این زمینه گرایش وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه آن حمایت از این شرکت‌هاست تا بازار در اختیارشان قرار گرفته و امکان رشد و فعالیت داشته باشند.
چیت‌چیان با اشاره به مطالبات پیمانکاران و تولید‌کنندگان برق از این وزارتخانه افزود: عمده عقب‌ماندگی پرداخت‌ها سه یا چهار ماهه و حداکثر 6 ماهه است که در شرایط فعلی مالی کشور، این شرایط دور از انتظار نیست.
به گفته این مقام مسوول، امروز صنعتگران و مدیران صنعت برق با همکاری یکدیگر مکانیزم‌هایی را طراحی کردند تا بر مشکل عقب‌ماندگی پرداخت‌ها غلبه کنند.
وی ادامه داد: برخی کارخانجات تولید‌کننده فولاد، آلومینیوم و غیره که صنعت برق به آنها انرژی فروخته است، به وزارت نیرو بدهکارند و شرکت‌های تولید‌کننده برق نیز خواهان مواد اولیه این شرکت‌ها هستند که برقراری یک مکانیزم تهاتر بین آنها تا حد قابل توجهی بدهی‌های صنعت برق را کاهش داده است.
چیت‌چیان تصریح کرد: با همکاری دولت، وزارت نیرو نیز با مکانیزم‌های اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت به خلق منابع جدید مالی اقدام کرده و آنها را در اختیار نیروگاه‌ها و شرکت‌های سازنده طلبکار از وزارت نیرو قرار داده است.
وی تصریح کرد: ابتدای امسال بدهی‌های صنعت برق 320 هزار میلیارد ریال بود که با اقدام های انجام شده امروز به حدود 220 هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.
وزیر نیرو با اشاره به ارایه‌ مجوز ساخت 37 هزار مگاوات نیروگاه به بخش خصوصی در 10 سال گذشته گفت: در این مدت، بخش خصوصی فقط 11 هزار مگاوات نیروگاه احداث کرده و علت عمده این عقب‌ماندگی میسر نبودن تامین سرمایه و منابع مالی در کشور بوده است.
وی گفت: منتقدان در این زمینه باید پاسخگو باشند که چرا قرار‌دادهای منعقد شده برای ساخت بخش بخار نیروگاه‌های گازی تاکنون مورد استقبال قرار نگرفته که دلیل اصلی آن محدودیت‌های مالی بوده است.
چیت‌چیان تصریح کرد: کشورهای موفق در صنعت برق کشورهایی بودند که منابع مالی خارجی را در کنار منابع داخلی وارد چرخه کرده‌اند و این دو مکمل یکدیگرند تا گام‌های توسعه سریع‌تر برداشته شود.
وزیر نیرو در پایان با اشاره به آخرین وضعیت تعیین تکلیف شرکت‌های مپنا و مهاب قدس یادآور شد: این موضوع در دادگاه‌ها و مراجع ذیصلاح در دست اقدام است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 20 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت