نمایشگاه مطبوعات بیست ودومین سال خود را تجربه کرد و بار دیگر خانواده بزرگ اصحاب رسانه را گردهم آورد تا بدون مطرح بودن گرایشات سیاسی، درکنارهم قرار گیرند و بهار مطبوعات را در پاییز 95 به بار بنشانند در ادامه این سرمقاله که در شماره یکشنبه 16 آبان به قلم حمیدرضا عسگری انتشار یافت، می خوانیم: اگرچه برخی از اعضای این خانواده با حضوری متفاوت، عدم حضور خود را مطرح کردند، اما رویکرد منطقی و بدور از سیاست ورزی در معاونت مطبوعاتی این آزادی عمل را به تمام اعضا داد که هرطور تمایل دارند برای این میهمانی بزرگ خود را بیارایند و در معرض دید علاقه‌مندان قرار گیرند.

_مطبوعات.jpg

اکثر نمایشگاه‌هایی که در عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود بسته به نوع فعالیت و تخصصی بودن آن مخاطبان خاصی را شامل می‌شود. اما نمایشگاه مطبوعات از معدود نمایشگاه‌هایی است که عموم برای بازدید ازآن مشتاقند و همچون اصحاب رسانه آن را پیگیری می‌کنند. این نشان دهنده نقش مطبوعات و تاثیر گذاری آن بر جامعه می‌باشد، و البته این پذیرش و استقبال عمومی وظیفه محوله بر دوش مطبوعات را نیز سنگین تر می‌کند.

 

نمایشگاه مطبوعات همچون آینه‌ای است که اصحاب رسانه می‌توانند خود را در آن ببینند و بسته به استقبال عمومی از رسانه مطبوعشان، نسبت به پذیرش و جایگاه خود در جامعه مطلع شوند. اگرچه بازدیدکنندگان بدون در نظر گرفتن هرنوع گرایش سیاسی برای بازدید از این گردهمایی رسانه‌ای حضور می‌یابند، اما بسیار موشکافانه درمورد نوع حضور و عملکرد شرکت کنندگان تفسیر و قضاوت می‌کنند.

اما درنگاهی دیگر، گستردگی حضور رسانه‌ها در نمایشگاه مطبوعات، مزید بر خرسندی و نوید بخش گرایش جامعه به سمت بینش آگاهانه است.

تعدد و تکثر مطبوعات سراسری و استانی در نمایشگاه بیانگر افزایش توجهات به موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی،اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... است. گسترش حوزه مطبوعات القا کننده توجه بیشتر مردم به سمت پیگیری تخصصی موضوعات مختلف می‌باشد. حال این موضوعات می‌تواند مسائل و تحولات روز باشد و یا مباحث مربوط به صنعت ویا پزشکی؛ مهم رشد آگاهی و تخصصی شدن مخاطبان است.

نکته دیگر حضور فعال مدیران مسئول در نمایشگاه بیست ودوم می‌باشد که رسمیت و جدیت بیشتری به این گردهمایی رسانه‌ای داده‌ است. طی سال‌های اخیر صاحبان و مدیرمسئولان علیرغم مشکلات فراوانی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هیچگاه ارتباط و حمایت خود را از سیاست‌ها و تصمیمات ساختاری در فضای رسانه‌ای کشور قطع نکردند و نشان دادند که خواهان صلابت و استحکام پایه‌های رکن چهارم دموکراسی هستند.

آخرین نکته درمورد نمایشگاه مطبوعات که اصلی ترین انتظار از برگزاری آن است، بحث وحدت و هم‌افزایی رسانه‌ای است که درحال حاضر تحقق آن ضرورتی حیاتی برای کشور می باشد. ایران اسلامی در برهه‌ای از تاریخ ایستاده است که تصمیمات و عملکردهای امروز زمینه ساز تحولاتی بزرگ در آینده‌ای نه چندان دور می‌باشد. اگر امروز بتوانیم با وحدت حداکثری درعرصه‌های مختلف و به خصوص در حیطه رسانه، گام‌های محکمی برداریم قطعا فردا از جایگاه قدرت با منطقه وجهان سخن خواهیم گفت.

درپیکارهای امروز دنیا، اصحاب رسانه به عنوان سربازان خط مقدم افکارعمومی تلقی می‌شوند که با گفتار و قلم خود سیاست‌ها و اهداف دولت‌ها را آنجور که لازم است برای جهانیان شرح و بسط می‌دهند.

زمانی از مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌کردند، اما امروز این مولفه نقش خود را نزد افکار عمومی بیش از دیگر ارکان بازآفرینی کرده است. اهمیت این مسئله به قدری است که افکارعمومی برداشت خود از تحولات روز دنیا را از گزارشات و تفسیرهای رسانه‌ها می‌گیرند و براساس آن قضاوت و تصمیم گیری می‌کنند.

بیان اهمیت نقش رسانه از این باب بود که به بهانه نمایشگاه مطبوعات باردیگر بر وحدت رویه رسانه‌ای در پیگیری منافع ملی تاکید داشته باشیم و تاثیر هم افزایی رسانه‌ای را در شکل گیری و تحقق آینده سیاست‌های کلان نظام به خود و دیگر اعضای خانواده مطبوعات یادآوری کرده باشیم.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 28 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت