معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت : تعرفه برق در همه بخش ها از ابتدای مرداد فقط 10 درصد افزایش یافته است.تعرفه های برق در همه بخش ها 10 درصد افزایش یافته استهوشنگ فلاحتیان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به این سوال که چرا قیمت برق بدون اطلاع رسانی قبلی و چراغ خاموش ، افزایش یافته است ؟ افزود: این موضوع در جهت کمک به مردم انجام شده است چون مردم در فصل گرما برای سرمایش بیشتر از برق استفاده و بهای بیشتری نیز پرداخت می کنند.

10_برق.jpg

وی گفت: برغم اینکه مصوبه دولت را برای افزایش تعرفه برق از اول مردادماه داشتیم ولی در قبوض تابستان محاسبه نکردیم و موکول به قبوض نیمه دوم سال شد.معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود : از قبوض مهرماه که میزان مصرف برق نسبت به تابستان و فصل گرما کاهش می یابد ، افزایش 10 درصدی برق محاسبه شده است و چون میزان مصرف حدود 30 درصد کاهش می یابد به همان نسبت هزینه ها نیز کمتر می شود.

 

فلاحتیان تاکید کرد : چون میزان پرداختی قبوض برق از مهر تا اسفند کمتر از نیمه اول است اگر قبض ها را از اول مهر اصلاح می کردیم فشار کمتری به مردم می آمد ، به همین دلیل معوقه های دو ماه گذشته یعنی مرداد و شهریور نیز در قبوض اخیر محاسبه شده است.

وی تاکید کرد : با افزایش 10 درصدی قیمت برق 70 درصد مشترکان کشور ماهانه فقط حدود هزار و 500 تومان افزایش در تعرفه خود مشاهده می کنند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت : از اواسط 94 که بنا بود هزینه های برق 10 درصد افزایش یابد به دنبال اصلاح تعرفه ها بودیم چون در حال حاضر سوخت نیروگاه ها به صورت مجانی از سوی دولت تأمین می شود و هزینه تبدیل انرژی در نیروگاه ها بعلاوه هزینه انتقال و فوق توزیع و توزیع به ازای هر کیلووات ساعت بدون محاسبه سوخت حدود 100 تومان است.

فلاحتیان اضافه کرد : در حالی که با افزایش تعرفه های 10 درصدی فقط 66 تومان از هزینه تمام شده بدون محاسبه سوخت دریافت می شود و در واقع 34 تومان ضرر می کنیم.

وی گفت: افزایش 10 درصدی برق از سال 94 در بودجه صنعت برق دیده شده بود که پس از طی مراحل و اخذ مصوبه مربوط به آن می توانستیم تعرفه برق را از اول مرداد امسال به طور یکسان و یکنواخت برای همه بخش ها 10 درصد افزایش دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: مطالبی که این روزها مبنی بر افزایش 20 درصدی تعرفه برق و تعرفه های نجومی مانند 50 تا 200 هزار تومانی در رسانه ها آمده ، کذب محض است.

فلاحتیان افزود: اگر مردم تلاش کنند 10 درصد در مصرف برق صرفه جویی کنند ، افزایش 10 درصدی تعرفه برق را جبران می کنند و متوجه نمی شوند.

وی گفت: قیمت برق در ایران از همه جای دنیا به جز سه کشور سوئیس ، نروژ و آمریکا ارزانتر است و مشترکان کمتر از یک درصد درآمد خود را صرف هزینه برق می کنند در حالی که در دنیا حدود 7 درصد درآمد مردم صرف تأمین برق می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: برق رسانی ، خدمتی دائمی و مستمر است و باید بتوانیم هزینه های آن را تأمین کنیم تا پاسخگوی برق مورد نیاز کشور باشیم.

فلاحتیان با اشاره به اینکه صنعت برق حدود 30 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و مشاوران بدهکار است از آنها عذرخواهی کرد و گفت: افزایش 10 درصدی قیمت برق فقط پاسخگوی افزایش حقوق سالیانه کارمندان بخش های مختلف تولید و توزیع نیروی برق کشور است.

وی افزود: به شرکت های توزیع برق دستور داده شده است اگر مشترکی در پرداخت هزینه های برق مشکل دارد آن را تقسیط کنند.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سوال آیا قرار است هر سال قیمت برق 10 درصد افزایش یابد ؟ گفت: خیر ، مصوبه کمیسیون تخصصی شورای اقتصاد مربوط به اسفند 94 است که تا زمان اجرای این مصوبه 6 ماه به طول انجامید.

فلاحتیان در پاسخ به این سوال که آیا در سه سال اخیر نیز هر سال تعرفه ها افزایش یافته است ؟ افزود : خیر ، در برخی موارد با تشخیص دولت افزایش تعرفه داشتیم.

وی با اشاره به قانون تثبیت قیمت ها که از سال 83 تا 89 اجرا شد و براساس آن هیچ گونه افزایش قیمت آب و برق نداشتیم ، گفت : این در حالی است که قیمت سیم مسی و کنتور برق چندین برابر شده و حقوق کارمندان هر سال افزایش یافته ولی قیمت تعرفه های برق ثابت مانده است به همین دلیل در شروع کار دولت یازدهم 22 هزار میلیارد تومان در صنعت برق بدهکار بودیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: در طول سال های اخیر نیز همزمان با کاهش قیمت نفت دولت با کمبود منابع روبرو شد و با توجه به رکود اقتصادی ، دولت در جهت حمایت از تولید و خانوار قیمت برق را خیلی افزایش نداد و بر این اساس فاصله قیمت تکلیفی و تمام شده برق نیز افزایش یافت که با زیان زیادی مواجه شدیم.

فلاحتیان با اشاره به اینکه برای ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی باید 600 میلیون یورو یا بیشتر از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود و 2 هزار میلیارد تومان نیز باید برای احداث شبکه انتقال و توزیع سرمایه گذاری و هزینه کنیم ، گفت : این هزینه ها بسیار سنگین است که اگر بخش خصوصی بخواهد در آن سرمایه گذاری کند باید هزینه ها را هم تامین کند.

وی تاکید کرد: با این وضع اشتغال و تولید زمین می خورد و اگر نتوانیم قیمت تمام شده برق یا مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی را دریافت کنیم شرکت های برق هم نمی توانند به تعهدات خود در قبال فروشندگان برق عمل کنند و اشتغال دچار مشکل می شود.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از مردم خواست مردم فهیم کشور این موضوع مهم را درک کنند و در مصرف برق صرفه جویی کنند تا هزینه های خانوار و تولید برق کاهش یابد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه مردم روی هزینه های مخابراتی حساسیت چندانی ندارند ،گفت: این در حالی است که یاد گرفتند آب و برق را با قیمت بسیار کمی دریافت کنند و هزینه تأمین برق هم بسیار بالاست.

وی افزود : باید هر سال برای تأمین افزایش مصرف برق در تابستان زیرساخت ها را افزایش دهیم و سالانه 20 هزار میلیارد تومان در بخش های تولید ، انتقال و توزیع سرمایه گذاری جدید صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: درآمد ما از فروش برقسالانه حدود 12 هزار میلیارد تومان است و حدود 8 هزار میلیارد تومان در بخش جاری کمبود اعتبار داریم.

فلاحتیان ابراز امیدواری کرد دولت و مجلس مابه التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده را که حدود 24 هزار میلیارد تومان است تامین کنند و از طرفی مردم در طرف تقاضا با صرفه جویی در تابستان هزینه های سرمایه گذاری های جدید را کاهش دهند.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت