با توجه به سرمای بی‌سابقه هوا و بارش برف هفته اخیر در بیشتر مناطق کشور، سازمان حفظ نباتات کشور توصیه‌های فنی ارائه کرد.معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت آفات و بیماری‌ها در اراضی باغی و زراعی گفت: کاهش شدید دمای کشور در این زمان از سال بی‌سابقه بوده است و باعث خسارت‌هایی به برخی محصولات کشاورزی شد.

.jpg

یحیی ابطالی افزود: استان‌های گلستان و مازندران بیشترین خسارت را از سرمای اخیر دیدند، زیرا بخش اعظمی از محصول کیوی و مرکبات هنوز برداشته نشده بود.وی خاطرنشان کرد: این سرمای بی‌سابقه دارای اثرات مثبتی بر آفات و بیماری‌ها بود؛ به‌گونه‌ای که باعث شد آفت مگس مدیترانه‌ای از بین رفته و فعالیتش متوقف شود.ابطالی ادامه داد: کلزای کشت‌شده در مرحله روزت در سرمای فصل حاضر دچار خسارت نخواهند شد، چون متحمل به سرما است.

 

وی تصریح کرد: گیاه کلزا مدیریت‌پذیر است و می‌توان با تغذیه مناسب بخشی از خسارت‌ها را جبران کرد.

ابطالی یادآور شد: سرمای زودرس پاییزه باعث شد برخی از آفات که هنوز مرحله زمستان‌گذرانی را طی نکرده‌اند، از بین بروند؛ بنابراین جمعیت کمتری به فصل بعد منتقل خواهد شد.

وی تأکید کرد: برخی عوامل بیماری‌زا و آفت به‌ویژه حشرات و کنه‌ها با استمرار سرمای هوا از بین خواهند رفت.


محلول‌پاشی با عناصر غذایی راهی برای مقابله با سرمازدگی

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور درباره محصولات زراعی اظهار داشت: بخش اعظمی از محصول گندم هنوز کشت نشده، بنابراین آسیبی در سرمای فوق ندیده است.

ابطالی به کشاورزان توصیه کرد که بعد از گذر سرما از مرحله فوق، آب شدن برف‌ها و گاورو شدن زمین، عملیات کشت پاییزه را آغاز کنند.

وی اضافه کرد: اراضی که به زیر کشت رفته است نیز با مدیریت تغذیه با انواع کودهای شیمیایی به‌ویژه پتاسه، ازته، ریزمغذی‌ها جبران خسارت می‌شوند.

ابطالی عنوان کرد: به باغداران مرکبات نیز توصیه می‌شود برای کاهش نیافتن محصولشان در سال آینده، محلول‌پاشی درختان با عناصر غذایی در دی‌ماه را جدی گرفته و در بهمن‌ماه نیز کودپاشی پای درختان را انجام دهند.

وی بیان کرد: در سال زراعی ۹۵ - ۹۴ طغیان آفات و بیماری‌ها بالا بود، به‌دلیل آنکه زمستان سردی نداشتیم، اما در سال زراعی ۹۶ - ۹۵ پیش‌بینی می‌شود که اگر سرما ادامه یابد، سال کم‌آفتی داشته باشیم.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: پیش‌بینی شده بود که ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم علیه بیماری زنگ زرد مبارزه شود که با کانون‌کوبی در سطح ۶۰ هزار هکتاری مهار شد.

ابطالی همچنین افزود: به غیر از زنگ زرد گندم، مبارزه با بیماری‌های فوزاریومی گندم در سطح ۲۰۰ هزار هکتار مقابله شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته، جمعیت سن گندم بالا و در بیش از دو میلیون هکتار مشاهده شد و علاوه بر آن شاهد حمله ملخ آسیایی از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون افغانستان به کشور بودیم.


تدارک ۲۷ هزار تن سم شیمیایی برای مقابله با آفات

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: امیدواریم که فصول پاییز و زمستان طبق روال پیش رود، یعنی زمستان، زمستانی و بهار، بهاری کند تا سال آرامی داشته باشیم.

ابطالی تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور، زمستان امسال در مقایسه با ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی یادآور شد: برای مبارزه احتمالی با آفات و بیماری‌ها در سال زراعی جاری، ۲۵ تا ۲۷ هزار تن انواع سموم شیمیایی تدارک شده و مشکل خاصی برای تأمین نهاده‌ها نداریم.

ابطالی در پایان تأکید کرد: برای بیش از یک سال نهاده ذخیره داریم و مشکل خاصی وجود ندارد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت