نخستین دستگاه یخ ساز خورشیدی ایرانی ساخته شد

مجتبی اژه یان مجری و مخترع این دستگاه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری، هدف از اختراع این دستگاه را استفاده از انرژی خورشیدی در صنایع مختلف عنوان کرد. وی اظهار داشت: در میان کاربردهای متعدد انرژی خورشیدی و اشکال متنوع استفاده از آن عمل سرمایش و ایجاد برودت یکی از مناسب ترین و بهترین کاربردها است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما به لحاظ جغرافیایی در منطقه خشک و بیابانی قراردارد قطعا استفاده از این دستگاه یخ ساز که از انرژی خورشیدی تامین می شود می تواند به عنوان یک منبع سرمایش مورد استفاده قرار گیرد. اژه یان گفت: این دستگاه یخ ساز خورشیدی به دور از شبکه برق و بدون استفاده از منابع برقی حتی می تواند در شرایط بحرانی در زمینه نگهداری مواد غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

این مخترع ، مدت زمان طرح و ساخت این دستگاه را یکسال عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده پائین، سادگی ساختار و عملکرد ، بی نیازی کامل به سایر اشکال انرژی ، عملکرد بی صدا و عدم استفاده از قطعات الکترونیکی از مهم ترین مزایای دستگاه یخ ساز است.

اژه یان تصریح کرد: دستگاه یخ ساز با استفاده از پدیده جدید سیالات برروی سطوح توسعه یافته و بر مبنای یک سیکل ترمودینامیکی عمل می کند.

چهاردهمین دوره هفته ملی پژوهش و فناوری 23 تا 27 اذر ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا شد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 28 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت