نوآوری محقق ایرانی در شبکه‌های بی‌ سیم با لامپ‌های LED 

 

محققان دانشگاه و یرجینیا، با همکاری محمد نو شاد، دانش ‌آموختۀ دانشگاه صنعتی شریف و دانشجوی پسادکترای دانشگاه هاروارد، الگوریتمی ارائه داده ‌اند که لامپ‌ های LED را قادر می‌ سازد با ابزار دیگر مجهز به لامپ‌ های LED به صورت بی ‌سیم ارتباط برقرار کنند

 با استفاده از این الگوریتم، چراغ ‌های راهنمایی LED خودروها می‌توانند ازطریق چراغ‌ های خودروهای جلویی، ارتباط برقرار کنند. هم­چنین یک نمایشگر LED در رادیوی ساعتی می‌تواند با استفاده از چراغ نشانگر قهوه‌ ساز به آن دستور روشن شدن بدهد و نور ابزارهای LED دار می ‌توانند سیگنال ‌ها به­ صورت بی ‌سیم به ابزار دیگر مخابره کنند.بنابراین گزارش: در این­جا می‌توان از جاری شدن داده‌ ها با سرعت 300 مگابایت در ثانیه از تمامی لامپ‌های LED موجود در مجاورت یک­ دیگر به­ عنوان نقاط دسترسی بی ‌سیم، بدون محدودکردن پهنای باند و بروز مشکلات معمول در شبکه‌ های بی‌سیم فرکانس رادیویی بهره برد. ضمناً با استفاده از شبکۀ جدید امکان مخابره ‌کردن داده‌ های بیش­تر بدون استفاده از برق زیاد وجود دارد.

برخلاف فرکانس رادیویی وای ‌فای معمولی، این سیستم را می‌توان در مکان‌هایی که امواج رادیویی ایجاد مشکل می‌کنند یا استفاده از آن‌ها ممنوع است (مانند تجهیزات پزشکی در بیمارستان)، به­ کار برد.این گزارش می ­افزاید: نوشاد در این زمینه می­گوید؛ ایدۀ این فن ­آوری مخابره کردن داده‌ ها با استفاده از سیستم‌های نوردهی است که پیش ‌تر برای روشن‌ کردن محیط‌ های خانگی به ­کار می ‌رفتند. این موفقیت راه­کاری از لحاظ صرفه ­جویی انرژی و فشرده برای ایجاد ارتباط شبکه ‌ای ایمن و پرسرعت برای تعداد بیش­تری از کاربران ایجاد می‌کند.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت