شاخص‌های بهره‌وری پس از سالها انتظار، در روز ملی بهره وری تعیین شد

رییس سازمان بهره‌وری ایران از انتشار آمار و شاخص های بهره‌وری بعد از سال ها وقفه خبر داد و گفت: از این پس با مشارکت سازمان ملی بهره‌وری ایران و مرکز آمار محاسبات شاخص‌های بهره‌وری انجام خواهد شد. طی سال‌های گذشته آمارهایی از نرخ بهره‌وری منتشر شده است که نه براساس محاسبات دقیق، بلکه براساس مدل های اقتصاد سنجی حاصل شده است.

 

وی ادامه داد: این‌شاخص‌ها با آمارهای واقعی و براساس کار تحقیقاتی به سفارش سازمان ملی بهره‌وری ایران طی دو سال با همکاری دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران استخراج شده است که داده‌های حاصل از این پروژه‌ها به عنوان مبانی اطلاعاتی در سازمان ملی بهره‌وری نهادینه خواهد شد.

طباطبایی همچنین درباره ویژگی‌های پروژه استخراج شاخص‌های بهره‌وری کشور گفت: این پروژه با مبانی‌نظری دقیق و محاسبات دقیق انجام شده و از این پس سازمان ملی بهره‌وری ایران آن را ادامه داده و آمار را به ‌هنگام و مستمر ارائه خواهد داد.

او همچنین از امضای تفاهم‌نامه میان سازمان ملی بهره‌وری ایران و مرکز آمار خبر داد و افزود: سازمان ملی بهره‌وری شناسنامه شاخص‌های بهره‌وری را به مرکز آمار ایران ارائه کرده است و از این پس با مشارکت سازمان ملی بهره‌وری ایران و مرکز آمار محاسبات بهره‌وری انجام خواهد شد.

طباطبایی تصریح کرد: اعلام نتایج شاخص‌ها فقط توسط سازمان ملی بهره‌وری ایران انجام می شود و مرکز آمار تنها با ذکر مرجع مجاز به انتشار نتایج مربوط به شاخص‌ها است.

وی با اشاره به دستاوردهای سازمان ملی بهره‌وری در دولت یازدهم گفت: راهکارهای عملی اجرایی‌شدن بند سوم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط این سازمان تهیه شده، آماده ارسال به شورای اقتصاد است.

طباطبایی با یادآوری جایگاه حاکمیتی سازمان ملی بهره‌وری عنوان کرد: رتبه‌بندی و اعتبارسنجی تمام جایزه‌های بهره‌وری که توسط بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی اعطا می‌شود برعهده سازمان ملی بهره‌وری است و این سازمان برای اهمیت دادن به خانواده بهره‌وری به جای حذف جوایز، نظارت و اعتبار سنجی نحوه اعطای جوایز را انجام می‌دهد.

وی همچنین تقویت بخش آماری و ارایه خدمات مشاوره‌ای به سازمان‌ها و نهادها را از دیگر اقدامات این سازمان عنوان کرد.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین و ارایه برنامه جامع بهره‌وری به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت‌راهبردی رییس‌جمهور خبرداد و گفت: دفتر اقتصادکلان معاونت هم اکنون در حال ویرایش‌ نهایی این برنامه برای ارایه به هیأت دولت است.

به‌گفته وی نوآوری، رقابت‌پذیری، توسعه‌پایدار، برقراری عدالت، گسترش‌کارآفرینی، رشد اقتصادی، پژوهش‌محوری، بخش‌خصوصی پایا و پویا، پایا‌سازی قدرت خرید در جامعه و توسعه اجتماعی مهم‌ترین اصول و ارزش‌های برنامه جامع بهر‌ه‌وری است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری در ادامه بهره‌وری را مهم‌ترین جزء تعیین‌کننده سرنوشت اقتصاد کشورها عنوان کرد و افزود: سازمان مطالعات خود را در خصوص جایگاه بهره‌وری در برنامه ششم توسعه آغاز کرده و پیش از آغاز رسمی تدوین برنامه‌ ششم‌ توسعه و بودجه سال آینده، حاصل مطالعات به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور ارائه خواهد شد.

طباطبایی با اشاره به سهم بالای بهره‌وری در رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته و رابطه دو جانبه رشد و بهره‌وری تصریح کرد:تمام تلاش ما معطوف به افزایش سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی کشور است.

وی جایگاه بهره‌وری در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری را یادآور شد و افزود: ما در برهه‌ای هستیم که یکی از راه‌های اصلی نجات اقتصاد از طریق بهره‌وری است.

وی ادامه داد: از این فرصت تاریخی باید برای رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری، استفاده بهینه شود و برنامه ششم توسعه بهترین فرصت برای تحقق این موضوع است.

طباطبایی همچنین با اشاره به روز ملی بهره‌وری، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای افزایش آگاهی افکارعمومی از اهمیت بهره‌وری را از مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان ملی بهره‌وری در آستانه این روز عنوان کرد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 24 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت