طرز كار استخرها چگونه است؟شايد در نگاه اول استخر تفرجگاه ساده اي به نظر برسد اما در روزهاي گرم تابستاني مي توان به عنوان يكي از بزرگترين اختراعات و اكتشافات بشر به آن نگاه كرد.

اغلب افراد استخرها را تنها به عنوان يك محوطه بزرگ پر از آب مي شناسند ولي بايد توجه داشت كه براي آماده سازي يك استخر از تكنولوژي خاصي بهره گرفته مي شود. حال اجازه دهيد از نظر فني نگاهي به استخرها داشته باشيم.زير سازي استخر:استخرها اشكال و اندازه هاي متفاوتي دارند، اما تقريباً مي توان گفت كه همه آنها از استخر كوچك حياط گرفته تا استخرهاي موج ساز پارك هاي آبي بر مبناي يك سري اصول اوليه ساخته مي شوند. همه آنها داراي يك سري صافي، سيستم هاي تصفيه و سيستم پالايش، لوله، موتور، پمپ، و دستگاهاي افزودن مواد شيميايي هستند كه آب را تميز، صاف، و شفاف نگه مي دارند.دنياي آبي:يك استخر به طور اخص نيازمند يك سري اجزاي ابتدايي و اصلي است:

 

شايد در نگاه اول استخر تفرجگاه ساده اي به نظر برسد اما در روزهاي گرم تابستاني مي توان به عنوان يكي از بزرگترين اختراعات و اكتشافات بشر به آن نگاه كرد.

 

  • بازگشت دهنده آب
  • · آبگذر
  • · خوراك دهنده شيميايي
  • · فيلتر آب
  • . پمپ موتوري
  • · محفظه آب
  • · لوله هاي PVC كه كليه موارد فوق را به هم متصل مي سازند.

كاركرد يك استخر به اين شكل است كه آب همواره در طول يك چرخه وارد استخر شده و از طرف ديگر خارج مي شود و در حين اين فرآيند از فيلترها و خوراك دهنده هاي شيميايي عبور كرده و مجدداً پس از تصفيه به محوطه استخر باز مي گردد. با اتكا به اين شيوه سيستم پمپاژ آب درون استخر را صاف و به دور از هر گونه باكتري و گرد و غبار و يا آلودگي هاي ديگر نگه مي دارد. برخي از استخرها نيز داراي گرم كن مي باشند و درجه حرارات آب را در حد دلخواه نگه مي دارند.

انواع استخر
استخرها انواع و اقسام گوناگوني دارند. اولين تفاوتي كه استخرهاي مختلف را از هم جدا مي سازد شكل ظاهري محوطه هاي آب است. كه هر شكل داراي مزايا و معايب خاص خود مي باشد. برخي از استخرها بر روي زمين بنا مي شوند و از جمله ارزان ترين نوع استخرها مي باشند و ساختن آنها نيز ساده مي باشد كه اكثراً با استفاده از كيت هاي آماده ساخته مي شوند . از انواع ديگر مي توان به استخرهاي فايبر گلاس اشاره كرد كه از پلاستيك فشرده فايبر گلاس ساخته مي شوند. به اين منظور ابتدا شكل محفظه آب با استفاده از فايبر گلاس آماده مي شود و سپس براي نصب نياز به يك تيم متخصص مي باشد.

سيستم آبگذر

كف گيرها نيز كار مشابهي نظير آبكش ها انجام مي دهند با اين تفاوت كه تنها آب را از قسمت بالايي استخر به داخل مي كشند و معمولاً در 10 سانت بالايي استخر نصب مي شوند. هر گونه برگ، روغن هاي ضد آفتاب، و مو از طريق اين وسيله از استخر خارج مي شود. آب موجود در يك استخر يك چرخه تصفيه را طي مي كند. در طول يك پروسه نرمال آب مي بايست از دو سيستم آبكشي در زير استخر و چند كف گير سطحي عبور كند. آبكش ها معمولاً در عميق ترين مكان قرار مي گيرند. بيشتر گرد و غبار و كثيفي از اين طريق تخليه مي شود. براي اينكه دست و پا و يا موي شناگران در آن گير نكند، درپوش هاي مخصوص را براي آن در نظر گرفته اند.

سيستم پمپاژ

به اين دليل كه ما فقط فضاي بيروني استخر را مي بينيم، تصور مي كنيم كه عملكرد آن نيز ساده است. قلب هر استخر سيستم پمپاژ آب آن است. اين سيستم داراي يك موتور اصلي مي باشد كه آب از طريق لوله هاي زهكش متفاوت وارد آن مي شود. قبل از اينكه آب وارد پمپ اصلي شود از يك محوطه صافي فلزي عبور ميكند و برگ و ساير مواردي كه ممكن است در پمپ گير كنند از آن جدا مي شود و بعد به سمت فيلتر هاي ديگر روانه مي شود.

فيلترهاي شن داراي مخزن هاي بزرگ فايبر گلاس، سيمان و يا فلز هستند كه در آن نوعي شن مخصوص وجود دارد كه وقتي آب وارد آن مي شود نيروي جاذبه آب را به سمت پايين هدايت مي كند، شن هاي ريز مخصوص در مخزن مانند يك فيلتر عمل كرده و كليه غبارها و ساير آلودگي ها را به خود جذب مي كند.فيلتر شن

مواد شيميايي موجود در استخر

تلاش زيادي براي تميز نگه داشتن آب انجام مي پذيرد كه از جمله ابتدايي ترين اين امور متعادل ساختن مواد شيميايي آب است.

عوامل بيماري زا نظير ويروس ها و باكتري ها مضرات بيشماري را به همراه دارند. اگر مواد شيميايي لازم به آب افزوده نشوند استخر تبديل مي شود به بهترين مكان براي رشد انواع ميكرو ارگانيسم ها نظير انگل و ميكروب و انتقال آن از يك انسان به انسان ديگر ساده است. بايد توجه داشت كه اگر آب موجود در استخر داراي مواد شيميايي كنترل نشده باشد، هم به بدنه استخر آسيب مي رساند و هم به شناگران؛ و عدم تعادل اين مواد شيميايي به ويژه براي چشم و پوست مضر مي باشد.

يكي از رايج ترين مواد ضد عفوني كننده استخرها "كلر" است. كه وقتي به آب اضافه مي شود، عمل اكسيداسيون را انجام داده و آب را ضد عفوني مي كند. ساير جرم گير ها نظير انواعي كه حاوي برميد هستند نيز در اين حوزه كاربرد وسيعي دارند. ضد عفوني كننده كلر عمدتاً به صورت مايع، پودر و يا قرص موجود مي باشد و در هر كجا از چرخه تصفيه مي تواند به آب اضافه شود، اما بهتر است پس از اتمام فرآيند تصفيه توسط خوراك دهنده اصلي به آب اضافه شود. كلر در معرض اشعه فرا بنفش با مواد ديگر تركيب مي شود به همين دليل تثبت كننده اي نظير اسيد سيانوريك بايد به آن اضافه شود تا تركيب آن ثابت باقي بماند.

ميزان PH

ميزان PH آب با توجه به ميزان اسيد آلكالين اندازه گيري مي شود. به زبان ساده تر آبي كه بيش از اندازه اسيدي و يا قليايي باشد براي بدن مطلوب نيست. اسيدي بودن زياد باعث ايجاد خارش و اذيت پوست و قليايي بودن زياد سبب تيرگي و كدر شدن آب مي شود و بر ميزان موثر بودن كلر نيز تاثير مي گذارد. عدد صفر نشاندهنده آخرين مرحله اسيدي بودن و 14 قليايي بودن زياد را نشان مي دهد و 7 بهترين ميزان PH است. اكثر كارشناسان عددي بين 7.2 تا 7.8 را مطلوب ترين ميزان PH براي استخرها در نظر گرفته اند.

پس از مطالعه مطالب فوق متوجه فرايند تكنولوژيك حائز اهميت بكار رفته در ساختمان استخر ها شده ايد و مي بينيد كه چه فن و علمي در ساخت استخر ها به كار گرفته مي شود تا شما مطلوب ترين بهره را ببريد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 41 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت