وایبر، اینستاگرام و تانگو درصف فیلترینگ

وایبر اینستاگرام و تانگو 

 روز سه شنبه به دنبال مشکلاتی که در وایبر ایجاد شده بود اخباری در رسانه‌ها منتشر شد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر فیلتر شدن این نرم افزار مطرح شد البته بعدها مشخص شد که مشکل وایبر جهانی بوده و این اختلال به خود شرکت ارائه کننده این اپلیکیشن بازمی گردد اما با این حال این اتفاق فرصتی ایجاد کرد تا بار دیگر مسوولان کمیته تعیین مصادیق مجرمانه بر لزوم فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل تاکید کنند.

 

در همین زمینه روز گذشته عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تصویب فیلترینگ نرم افزار واتس آپ خبر داده و یادآور شد: این مساله از اواخر سال گذشته تصویب و به وزارت ارتباطات اعلام شده اما با این وجود همچنان از سوی وزارت ارتباطات اجرایی نشده است.

خرم‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به نرم افزارهای دیگری مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام هم اشاره کرد و افزود: با وجود این که فعالیت‌های مجرمانه زیادی در این نرم افزارها صورت می گیرد هنوز فیلترینگ آنها تصویب نشده است.

وی اضافه کرد: ما در خصوص فیلترینگ نرم افزارهای مجازی مانند وایبر، تانگو و اینستاگرام اتخاذ تصمیم نکرده‌ایم و شاید در آینده این نرم افزارها در دستور کار ما قرار گیرند. البته نتیجه نهایی بستگی به رای اعضای کارگروه دارد.

طی ماه‌های گذشته نیز با فیلترینگ وی چت کاربران ایرانی این شبکه از دسترسی به آن بی بهره شده‌اند اما با این وجود تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی موبایل در دنیا به سرعت در حال گسترش است و بنا بر اذعان اپراتورهای مختلف دنیا درآمدهای اپراتورها طی سال‌های گذشته از بحث voice (مکالمه صوتی) و پیامک به سمت دیتا و اینترنت رفته است.

در این زمینه بسیاری از کاربران بر این باورند که یکی از عمده دلایلی که منجر به فیلتر شدن این شبکه‌ها در ایران می‌شود بحث زیان کردن اپراتورهای موبایل است اما در این خصوص وزیر ارتباطات تاکید دارد قرار نیست در ایران شبکه‌ای به دلیل موضوعات اقتصادی فیلتر شود.

واعظی چندی پیش هم در صفحه خود در شبکه اجتماعی کلوپ از نارضایتی خود از فیلترینگ واتس آپ سخن گفته و اظهار کرده بود: اخبار و تماس‌های زیادی دریافت کرده‌ام در خصوص این که وزارت ارتباطات موافق مسدود کردن اپلیکشن واتس آپ است.

نماینده وزارت در کارگره تعیین مصادیق محتوای مجرمانه نسبت به مخالفت با این تصمیم اقدام کرده و وزارت ارتباطات با توجه به تعداد قابل توجه کاربران موافق این تصمیم نیست.»

واعظی همین دو هفته پیش هم در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر صحبت‌هایی که درباره فیلتر شدن برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس آپ مطرح می شود و این که آیا همچنان قرار بر آن است از میان شبکه‌های اجتماعی موبایل، برخی فیلتر شوند توضیح داده بود: وزارت ارتباطات بر این باور است که هیچ یک ازشبکه‌های اجتماعی نباید به دلیل مسائل اقتصادی فیلتر شود.

از سوی دیگر چندی پیش مدیر عامل یکی از اپراتورهای ارتباطی کشور در صحبت‌های خود به طور تلویحی به گلایه از فعالیت آزاد این شبکه‌ها پرداخته و فیلترینگ این شبکه‌ها در برخی کشورها را نوعی حمایت از اپراتورهای تلفن همراه محسوب کرده بود.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 37 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت