راه اندازی سیستم های برودتی

 

راه اندازی سیستم برودتی را می توان به صورت زیر تفسیر کرد:

«پیشرفت مراحل دستگاه ها از مرحله ابتدایی تا مقطعی که سیستم، کار مورد نیاز را انجام دهد.»

پیمانکاران بسیاری در این امر دخالت دارند: نصب کننده دستگاه های برودتی، برق کار، لوله کش، سازندگان ساختمان ، نجار و ... به منظور همکاری نزدیک این پیمانکاران بسیار مهم است کلیه کارهایی که باید انجام گیرد تحت نظر یک نفر ـ مهندس سیستم های برودتی ـ انجام پذیرد. مراحل ایمنی در هر مرحله حتماً باید رعایت شود.

 

در زمان راه اندازی ، مسائل زیر باید رعایت گردد:

با مراجعه به اطلاعات سازنده فقط از مبرد تعیین شده استفاده کنید.

مبرد جایگزین فقط در صورت تأیید سازنده دستگاه ها استفاده شود.

مبردی که احتمال آلودگی در آن وجود داشته باشد استفاده نکنید.

 

آلودگی:

مراحل نصب سیستم از هرگونه آلودگی و حتی الامکان به دور از هوای مرطوب انجام گیرد. از ورود هرگونه جسم خارجی مانند براده فلز، مواد جوشکاری، رسوبات کربنی ـ  که بعد از جوشکاری ایجاد می شود ـ به سیستم لوله کشی جلوگیری کنید.

 

در صورت پیشگیری نکردن، در اثر هوا و رطوبت خوردگی ایجاد خواهد شد و مشکلات دیگری که در زیر آمده نیز بروز خواهد کرد:

اگر روغن استفاده شده آلوده باشد بر سطح لوله های مسی رسوب تشکیل می شود. این رسوب در یاتاقان ها و سطوح صاف که حرارت بالا دارند ایجاد می شود. وجود  رطوبت در سیستم نیز می تواند علت این امر باشد.

اگر تخلیه هوا در سیستم به درستی انجام نگرفته باشد، یخ زدگی مشکل اساسی ایجاد می کند.

روغن همراه با گازهای تقطیر ناپذیر در دماهای بالا تغییر شیمیایی پیدا می کند . تجزیه شیمیایی مبرد و روغن در دماهای بالای 150oC(300oF) برای مبرد R22 و گروه R500 احتمال بیشتری دارد. در حضور مولکولهایی که شامل هیدروژن هستند این تجزیه شیمیایی تولید اسید هیدروکلریک  می کند که برای کمپرسورهای بسته و نیمه بسته بسیار مضر است. به همین دلیل سیستم باید مدت زمان کافی تحت عمل تخلیه هوا قرار گیرد.

 

 2ـ تخلیه

تخلیه کامل هوا ، رطوبت  گازهای غیر قابل تقطیر از سیستم هایی که از مبردهای هالوژن استفاده می کنند شدیداً توصیه می شود. اگر این کار به درستی انجام نشود وجود هوا و یا گازهای غیرقابل تقطیر باعث بالارفتن فشار تخلیه کمپرسورشده و سیستم در دمای بالایی کار می کند. وجود هوا بدین معنی است که رطوبت نیز در سیستم وجود دارد . اگر مقدار رطوبت به قدری باشد که باعث اشباع خشک کن/ فیلتر شود، رطوبت باقی مانده در شیرانبساط یا لوله مویی منجمد شده  و جریان مبرد را مسدود می کند. اگر سیستم تحت آزمایش نشت مبرد با فشار بالا قرار گیرد و بعد از آن تخلیه کامل صورت نگیرد نیتروژن (ازت) باقی مانده باعث بالارفتن فشار کار خواهد شد. دو روش برای تخلیه سیستم: خلأ عمیق و روش رقیق سازی ، وجود دارد.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 15 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت