دانش‌ فنی در مباحث نگهداری، بهره‌برداری و تعمیرات بومی شده است ‌

 

مدیر منطقه‌ پنج عملیات انتقال گاز گفت: به جرات می‌توانیم عنوان کنیم که دانش فنی در مباحث نگهداری، بهره‌برداری و تعمیرات، امروز بومی شده است. سعید توکلی یکشنبه 21 اردیبهشت در یک کنفرانس خبری افزود: فعالیت‌های خوبی را برای ارتقا دانش فنی و بومی‌سازی دانش در بخش‌های مختلف انجام داده‌ایم که یکی از نمونه‌های قابل بیان آن تشخیص عیب و تعمیر یکی از توربین‌های این شرکت است که از سال 90 به‌ دلیل بروز اشکال، از سرویس خارج شده بود.

 

وی با بیان اینکه متخصصان خارجی از شناسایی و رفع عیبب توربین یادشده با 40 میلیون مترمکعب، ظرفیت انتقال، ناتوان ماندند، گفت: این توربین با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان این شرکت رفع عیب و راه‌اندازی شد.

 تعمیر و نگهداری

توکلی گفت: منطقه‌ی پنج عملیات انتقال گاز، وظیفه انتقال 70 تا 75 درصد گاز تولید شده در کشور را برعهده دارد و این وظیفه را با استفاده از 12 ایستگاه تقویت فشار و 5 خط لوله سراسری و 48 توربو کمپرسور انجام می‌دهد.

 

وی با بیان اینکه بالغ بر یک سوم ظرفیت توربین‌های انتقال کشور در استان فارس قرار دارد، گفت: علت حساسیت کار این منطقه، قرار گرفتن در ابتدای مسیر کریدور انتقال گاز و موقعیت استراتژیک محدوده‌ی جغرافیایی تحت پوشش در استان‌ فارس و بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، یزد و خوزستان است.

 

توکلی گفت: سال گذشته با توجه به حساسیت‌های موجود بالغ بر 90 تا 95 درصد کل اعتبارات پیش‌بینی شده جذب شد و امسال هم امیدواریم این اعتبارات افزایش مناسبی داشته باشد.

 

وی با یادآوری اینکه سال گذشته 115 میلیارد متر مکعب گاز از طریق این منطقه‌ منتقل شده است، گفت: شاخص حوادث بر اساس تعداد حادثه به هر هزار کیلومتر در نظر گرفته می‌شود که ایران در این موضوع و با توجه به استانداردها، وضعیت مناسبی دارد به‌ طوریکه با کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا برابری می‌کند.

 

توکلی با اشاره به اینکه 22 دلیل برای بروز حوادث در خطوط انتقال لوله پیش‌بینی و عنوان شده است، گفت: این عوامل در مراحل مختلف ساخت، بهره‌برداری و اجرا در نظر گرفته شده و شامل ترک، شکست لوله، تجاوز به حریم لوله و دیگر مباحث فنی است.

 

وی با بیان اینکه خطوط انتقال از نگاه تخصصی یک موجود زنده است، گفت: مانیتورینگ و کنترل خطوط انتقال علی‌رغم وسعت محدوده جغرافیایی 4 هزار و 200 کیلومتری تحت پوشش منطقه‌ پنج، براساس بالاترین استانداردها انجام شده و می‌شود.

 

توکلی خاطرنشان کرد: در این موضوع از روش‌های مختلف استاندارد، اعم از پیگ‌ هوشمند، کنترل فیزیکی و مانیتورینگ، استفاده شده و می‌شود.

 

مدیر منطقه‌ی پنج عملیات انتقال گاز گفت: در موضوع انتقال امروز به‌حمدالله هیچ مشکلی وجود ندارد و با تمام ظرفیت، متعهدانه نسبت به انجام وظایف محوله اقدام کرده و می‌کنیم.

 

وی همچنین گفت: همزمان تعمیرات اساسی 24 هزار ساعته کمپرسور واحد یک تاسیسات تقویت فشار گاز و تعمیرات اساسی 48 هزار ساعته واحد سوم تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد(3) توسط مهندسین و کارکنان واحد تعمیرات اساسی و پرسنل تاسیسات در منطقه پنج عملیات انتقال گاز آغاز شده است.

 

توکلی اضافه کرد: تعمیرات همزمان با توجه به فرارسیدن زمان تعمیرات اساسی توربو کمپرسورهای یاد شده و علی‌رغم فاصله‌ی 450 کیلومتری این تاسیسات، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی، همزمان عملیاتی شده است.

 

این مقام مسئول گفت: در سال جدید، با هدف گذاری‌های مناسبی که جهت تعمیرات اساسی و بازرسی فنی تاسیسات تقویت فشار گاز و خطوط لوله انتقال گاز در محدوده عملیاتی منطقه پنج عملیات انتقال گاز، برنامه‌ریزی هایی دقیق به لحاظ زمانی انجام شده و موارد در ظرف زمانی مورد نظر انجام خواهد شد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 14 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت