برنامه بازدید تخصصی اعضای مرکز دانش صنعت تاسیسات ایران از نیروگاه طوس

با تشکر ویژه از همکاری جناب آقای مهندس حسنی

نيروگاه توس با 4 واحد بخاري 150 مگاواتي از نیروگاه های ممتاز کشور و يكي از بزرگترين مراكز توليد برق درخراسان مي باشد. این نيروگاه در 12 كيلومتري شمال غربي مشهد مقدس درجوار بارگاه ملكوتي حضرت علي ابن موسي الرضا(ع ) و دامنه كوه هاي بينالود در نزديكي شهر توس مدفن شاعر بلند آوازه ايران زمين حكيم ابوالقاسم فردوسي واقع گرديده و نام نيروگاه توس بدين روي ريشه اي فرهنگي و سابقه ای كهن دارد .

در سال 1361 قرارداد بخش بويلر نیروگاه با شركت اتريشي واگنربيرو منعقد و عمليات اجرايي آن آغاز گرديد. نخستین واحد نیروگاه در آبان ماه 1364 و دیگر واحدها نیز تا پایان سال 1366 به شبکه ی سراسری پیوسته و مورد بهره برداري قرار گرفت . از ويژگي هاي اين نيروگاه استفاده از كندانسور هوايي است كه در آن به کارگیری هوا به عنـوان سيال عامل خنك كننده (جایگزین آب) از اهميت بالایی برخوردار است چراکه با توجه به اهميت جهاني ذخایر آب، اين سيستم، از اتلاف آب و كاهش سطح سفره های آب زيرزميني پیش گیری مي نماید. بازديد از  تاسيسات و تجهيزات اين نيروگاه در حاشيه هشتمين سمينار تخصصي مركز دانش صنعت تاسيسات ايران صورت خواهد گرفت. بازديد كنندگان در دو گروه 30 نفره A و B در روزهاي 10 و 12 آبانماه از اين پروژه بازديد خواهند نمود.

توربين

توربین مجموعه توربین ها شامل سه توربین هم محور است . توربین فشارقوی با یک زیرکش، توربین فشار متوسط سه زیرکش و توربین فشار ضعیف دارای یک زیرکش می باشد. بخار پس از خروج از توربین فشارقوی و پیش از ورود به توربین فشارمتوسط در بویلر دوباره گرم می شود. مجموعه توربین ها دارای یک مسیرکنارگذر شامل والوهای بای پاس فشار قوی و فشارضعیف است که می تواند بخار خروجی بویلر را بدون گذر از توربین ها مستقیما به کندانسور هوایی هدایت نماید. سیستم تحریک، ژنراتور و توربین ها، در یک راسـتا قرار داشته و همگی بر روی یک میز بتـنی، برپایه های فولادی استوار است. درفاصله ی میان میز و پایه نیز فنرهای مخصوصی لرزش های دستگاه را دفع می کند.

كندانسور هوايي

کندانسور نیروگاه توس از نوع کندانسور مستقیم می باشد که در این گونه سیستم، بخار خروجی از توربین فشارضعیف به صورت مستقیم وارد کندانسور هوایی شده و در هنگام گذر از رادیاتورهای دلتا شکل در معرض هوای دمیده شده 30دستگاه فن هر واحد، گرمای نهان خود را ازدست داده و در دمای ثابت به آب اشباع تبدیل می گردد. آب اشباع به مخزنی به نام تانک تقطیرات وارد شده و دوباره توسط پمپ در چرخه ی آب و بخار جریان می یابد. از آن جا که هوا و گازهای غیرقابل تقطیر موجب افت انتقال حرارت و افزایش فشار سیستم می.گردد، این گازها به کمک مکنده هایی از کندانسور به بیرون فرستاده می شود.

ديگ بخار

بويلر نيروگاه با ظرفيت 525 تن در ساعت از نوع معلق ، گردش طبيعي، درام دار، با سه مرحله سوپرهيت و دو مرحله رهيت كه 9 مشعل آن در سه طبقه ديوار جلويي نصب و قابل بهره برداري با سوخت مايع و گاز مي باشند. آب تغذيه پس از عبور از اكونومايزر دارد درام و از آنجا توسط لوله هاي پائين آورنده وارد كف و ديواره ها شده در آنها بالا رفته مجددا وارد درام مي شود.

بخار اشباع خروجي از درام به ترتيب وارد لوله هاي نگهدارنده، كويلها و سوپر هيترهاي يك، دو و سه شده، در نهايت بخار زنده با دماي 538 و فشار 127 بار وارد توربين فشار قوي مي شود. بخار پس از خروج از توربين فشار قوي جهت بازيابي حرارتي و افزايش راندمان مجددا وارد بويلر گرديده و پس از عبور از مراحل رهيت با همان درجه حرارت بخار زنده و فشار 34 بار به توربين فشار متوسط هدايت مي گردد.

اطاق فرمان

از این مکان هدایت و کنترل واحدهای نیروگاه انجام می.گیرد، در این مرکز همه ی پارامترهای لازم برای بهره.برداری سیستم ها نشان داده شده و بهره بردار می تواند شرایط نامطلوب و اشکالات سیستم را به صورت آلارم(هشدار دیداری- شنیداری) دریافت نموده و با کلیدهای موجود بر روی پانل بهره برداری عملیات لازم را برای برطرف نمودن اشکالات سیستم انجام دهد. علاوه بر این به کمک بی سیم، سیستم پیج و تلویزیون.های مدار بسته محل.های حساس نیروگاه کنترل می شود.

ژنراتور و ترانسفورماتور

ژنراتور هرواحد دارای قدرت نامی MW150، ولتاژ نامیKV5/11 و جریان نامیA 9413 می باشد. برای تولید برق، روتور ژنراتور توسط مجموعه توربین ها با سرعت نامی rpm3000 به گردش در می آید و با جریان DC که از طریق اتصالات مرکز محور، توسط دیودهای گردان و ژنراتور اکسایتر تامین می شود، تحریک می گردد. جریان تحریک با کنترل ژنراتور اکسایتر از طریق سیستم تابلوهای الکترونیکی تحریک تنظیم می شود. در نتیجه نیروی محرکه الکتریکی سه فاز مورد نیاز در بارهای مختلف به سیم بندی سه فاز متقارن ژنراتور القاء می گردد که در ترمینال ژنراتور به مقدار نامی(KV5/11) تنظیم شده و مستقیما به ورودی ترانسفورماتور ژنراتور منتقل می شود. ترانسفورماتور ژنراتور دارای قدرت نامی MVA5/187 است و توان الکتریکی تولیدی ژنراتور را پس از کسر مصرف داخلی به سطح ولتاژ KV132 می رساند و به شبکه تحویل می دهد. برق مصرف داخلی واحد از طریق یک دستگاه ترانسفورماتور دیگر مستقیما از ترمینال خروجی ژنراتور با قدرت نامی MVA 15و ولتاژ KV 6 تامین می گردد. همچنین انرژی الکتریکی مورد نیاز در هنگام راه اندازی واحد و مصرف داخلی نیروگاه از طریق دو دستگاه ترانسفورماتور (هریک به قدرت MVA 29) از شبکه برق فراهم می شود.

تصفيه آب و آزمايشگاه

آب مورد نیاز برای تولید بخار در نیروگاه بایستی از هرگونه ناخالصی کاملا پالایش شود تا هنگام تبخیر شدن درون لوله.ها و توربین ها عمل رسوب گذاری انجام نگیرد زیرا ناخالصی های موجود در آب باعث آسیب دیدن لوله ها و سایر تجهیزات سیستم گردش آب و بخار نیروگاه می شود. سیستم تصفیه آب نیروگاه توس به روش تعویض یون عمل می.کند که دارای دوخط تولید آب خالص(هرکدام با ظرفیت .80 متر مکعب در ساعت) بوده و آب مصرفی واحدها را تامین می نمایند. کیفیت شیمیائی آب، بخار، سوخت و روغن در آزمایشگاه های شیمی کنترل که در صورت نامناسب بودن آنها اقدامات لازم انجام می گیرد. بخشي از توانمندي هاي شركت مديريت توليد برق توس كه در صنعت برق كشور به اجرا ‌در آمده است ، به شرح زير مي باشد : برنامه ريزي و انجام تعميرات اساسي ، نيمه اساسي نيروگاه هاي بخارو نصب تجهيزات واحدهاي صنعتي راه اندازي وبهره برداري تجهيزات و تاسيسات نيروگاه.هاي بخار و سيكل تركيبي بهينه سازي سيستم هاي كنترل واحدهاي صنعتي انجام عمليات جوشكاري صنعتي وعايق كاري تجهيزات اجراي پروژه هاي تحقيقاتي درراستاي بهينه سازي وافزايش بازده واحدهاي صنعتي كنترل شيميايي چرخه ی آب و بخار و انجام آزمايشات آب و روغن هاي صنعتي رسوب زدائی، رنگ و پوشش قطعات صنعتي.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 14 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت