alt

تهران- نتایج یک مطالعه اخیر نشان می دهد که آلودگی هوای داخل خانه ها پس از سوء تغذیه، فشار خون بالا و مصرف دخانیات چهارمین عامل مرگ و میر در جهان است.

آلودگی هوای خانه ها چهارمین عامل مرگ و میر درجهان

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، سازمان بین المللی تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت به تازگی آلودگی هوای بیرون از منازل را به عنوان یکی از عوامل سرطان زا طبقه بندی کرده است.

براساس این گزارش دشمن ریه میلیاردها انسان، پیش از آلودگی هوای بیرون، آلودگی هوای داخل خانه ها است.

در سال 2010 در چارچوب برنامه ˈبار جهانی بیماری هاˈ که تحت نظارت سازمان جهانی بهداشت تدوین شد، آلودگی هوای بیرون ناشی از ذرات ریز یا ترافیک خودروها در ردیف نهم طبقه بندی عوامل مرگ زودرس و معلولیت قرار گرفت.

 

ˈراس اندرسونˈ استاد اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی دانشگاه لندن در کنفرانسی که توسط ˈاتحادیه بین المللی مقابله با سل و بیماری های ریویˈ برگزار شد، گفت: آلودگی هوای داخل اصولا ناشی از استفاده خانگی از سوخت جامد به ویژه هیزم و زغال سنگ است.

این اتحادیه اعلام کرد: حدود سه میلیارد نفر از مردم جهان به ویژه در کشورهای فقیر برای آشپزی از سوخت جامد یا اجاق های ابتدایی استفاده می کنند که این اجاق ها ذرات بسیار ریز، مونوکسید کربن (گاز بسیار سمی و خطرناک برای انسان) و آلاینده های دیگری منتشر می کنند که تا 100 برابر بیشتر از سطح توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، هر سال دو میلیون نفر به علت سیستم بد گرمایشی یا پخت و پز جان خود را از دست می دهند که بیش از یک میلیون مورد از این مرگ و میرها ناشی از ابتلا به بیماری مزمن ریوی است و زنان بیشترین افرادی هستند که به این بیماری ها مبتلا می شوند.

همچنین طبق مطالعات انجام شده سه نوع بیماری تنفسی عفونت حاد تنفسی کودکان، بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه با قرار گرفتن در معرض دود ناشی از سوخت های جامد در ارتباط است.

حدود نیمی از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال مبتلا به عفونت حاد تنفسی ناشی از آلودگی هوای داخل خانه ها است.

دکتر ˈپائولا فوجیواراˈ یکی از مسوولان اتحادیه بین المللی مقابله با سل و بیماری های ریوی گفت: باید آلودگی هوا را در سطح جهان به عنوان معضلی جدی برای سلامت در نظر گرفت و از دولت ها خواست ها به خصوص برای محافظت از کودکان قوانینی مناسب وضع و اجرا کنند.

وی افزود: آلودگی هوا مانند سیگار نیست که بتوان آن را ممنوع کرد چرا که مردم باید پخت و پز کنند، اما توسعه فناوری های مناسب تر برای پخت و پز و بهبود شرایط محیط زندگی و تهویه داخل خانه ها، مستلزم فرایندی تدریجی است.

منبع: ایرنا

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت