عبدالحسین رحیمی رئیس سازمان میادین میوه و تره بار با تاکید بر اینکه با ذبح دام در منازل احتمال شیوع بیماری‌های مشترک وجود دارد، اظهار داشت: عید سعید قربان در سال جاری با فصل گرما مصادف شده است که همین امر احتمال شیوع بیماری خطرناک و کشنده تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تب کریمه کنگو از طریق کنه و تماس محل زخم با خون دام بیمار انتقال می‌یابد، گفت: سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است، لذا باید دست به دست هم دهیم و به فکر میزان هزینه نباشیم.

Image result for ‫تب کریمه کنگو‬‎

 

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار گفت: دام‌های موجود در مراکز عرضه دام بهداشتی ۳ بار معاینه می‌شوند. بار اول قبل از ورود به جایگاه ها، بار دوم قبل از ذبح و سپس کارشناس گوشت پس از ذبح لاشه را معاینه می‌کند.

رحیمی با تاکید بر اینکه کمبود دام نداریم، گفت: سال گذشته ۲۸ هزار دام وارد جایگاه‌ها شد. این رقم بر اساس قراردادهای منعقد شده ۳۰ هزار رأس دام است.

وی با اشاره به اینکه دام ماده به دلیل اهمیت زاد و ولد نباید ذبح شود، گفت: ۸۰ درصد دام‌های مراکز ما نر هستند.

 

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار با اشاره به اینکه فردا قیمت‌ها اعلام می‌شود، گفت: تعیین قیمت باید کارشناسانه باشد و اعلام زودهنگام قیمت می‌تواند عوارضی از قبیل قاچاق دام و فروش دام در بازار‌های غیررسمی را به همراه داشته باشد.

رحیمی با اشاره به قوانین محدودکننده کشتن دام در عربستان گفت: این موضوع تقاضا را افزایش می‌دهد، چرا که بسیاری از زائران به دلیل محدودیت اینجا ذبح انجام می‌دهند.

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار با بیان اینکه امسال ۲۷ جایگاه عرضه دام بهداشتی در سطح تهران فعال هستند، گفت: در منطقه ۴، ۱۵، ۲ و ۱۸ به دلیل میزان بیشتر تقاضا، ۲ جایگاه عرضه دام بهداشتی موجود است.

وی افزود: برای حفظ حقوق مشتریان ترازو‌های دیجیتال در جایگاه‌ها قرار داده شده‌اند. همچنین دام‌های موجود در این مراکز با وزن اصلی با صدور فاکتور رسمی فروخته می‌شوند.

رحیمی گفت: پس از ذبح اگر تمام لاشه و یا قسمتی از آن خراب باشد، ضبط می‌شود و غرامت آن به مشتری پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار افزود: تمام این امور رایگان انجام می‌شود و به دلیل اهمیت سلامت شهروندان شهرداری به نیابت از مردم این امور را بر عهده دارد.

رحیمی تصریح کرد: ۲۸۰ دامپزشک در جایگاه‌ها حضور دارند، بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر پرسنل داریم، همچنین ۲۷ ناظر شرعی در جایگاه‌ها حضور دارند، یعنی هر جایگاه یک ناظر شرعی دارد.

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار در خصوص ساعت کاری مراکز عرضه دام بهداشتی گفت: در روز عرفه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ این جایگاه‌ها فعال هستند که در دو منطقه ۱۹ و ۲۰ به دلیل تقاضای زیاد تا ساعت ۲۲ این جایگاه‌ها فعال هستند.

وی افزود: در روز عید سعید قربان این جایگاه‌ها از ساعت ۵ صبح تا ۱۵ فعال هستند، اما بر اساس دستور تمامی جایگاه‌ها در این روز باید تا زمانی که مردم حضور دارند، فعال باشند.

رحیمی گفت: جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی در سه منطقه ۴، ۱۵ و ۱۸ به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار با بیان اینکه دام عرضه شده در جایگاه‌های عرضه دام بهداشتی متفاوت است، تصریح کرد: نیروی انتظامی و سایر نهاد‌های مربوطه باید مانع از عرضه دام در مراکز دیگر شوند.

وی افزود: دام‌ها از سراسر ایران به این جایگاه‌ها آورده می‌شوند و نمی‌توان در قیمت گذاری تفاوت قائل شد، لذا تمام دام‌ها به یک قیمت عرضه می‌شوند.

رحیمی با اشاره به اینکه جایگاه‌های عرضه دام به دلیل کشتار جایگاهی خشن تلقی می‌شوند، لذا در کنار هر جایگاه، جایگاهی فرهنگی لحاظ شده است تا با برگزاری برنامه‌های شاد محیطی مناسب برای خانواده‌ها باشد.

وی افزود: مردم می‌توانند با شماره گیری شماره ۵۵۰۰۰۰ سوالات شرعی و بهداشتی خود را بپرسند. همچنین در جایگاه‌ها دستگاه‌های ATM و POZ لحاظ شده است تا مردم برای پرداخت با مشکل مواجه نشوند.

رئیس سازمان میادین میوه و تره بار با تاکید بر اینکه سال گذشته لاشه‌هایی به صورت کامل و یا قسمتی از آن به دلایلی ضبط شده است، گفت: سال گذشته ۲۸ هزار راس دام عرضه شد، از این مبلغ ۱۴ هزار راس در جایگاه ذبح شدند که از این رقم مقداری ضبطی وجود داشت، اما تب کریمه کنگو در دام‌های عرضه شده نداشتیم، دلیل این مهم معاینه دام‌ها پیش از ورود به جایگاه است.

رحیمی با اشاره به انتشار شایعات اخیر در خصوص اعتراض فروشندگان و تعطیلی برخی از میادین میوه و تره بار توسط برخی از رسانه‌های خارجی گفت: مراکز میوه و تره بار باید در بازه‌های مشخصی سم پاشی شوند. برای این امر هر مرکز یک نیمه روز تعطیل می‌شود که رسانه‌های خارجی علت این امر را اعتراض فروشندگان تلقی کرده‌اند.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 50 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت