بشر از ابتدای خلقت با مشکل تغییرات شدید جوی مانند گرمای طاقت فرسای تابستانها، سرمای شدید در یخبندان زمستانها، شرایط خشک یا بسیار مرطوب آب و هوایی و همچنین وقوع طوفانهای سهمگین و نابود کننده مواجه بوده است. زندگی در غارها، کشف آتش، به کار بردن پوشش گرم کننده از پوست حیوانات و غیره از جمله اقدامات انسان اولیه در مبارزه با تغییرات جوی و حفظ خود در مقابل مشکلات آن بوده است.

تهویه مطبوع نرم افزار کریر

بعدها، با ساخت خانه زندگی غارنشینی به زندگی در فضاهایی با کیفیت بهتر تبدیل شد. بویژه با شناخت عوامل موثر بر سرمایش، گرمایش و تهویه ساختمانها، معماری بناها به گونه ای توسعه پیدا کرد که از اثرات آفتاب، باد، ثابت بودن تقریبی دمای داخل زمین و غیره برای سرد و گرم کردن و تهویه طبیعی آنها استفاده شود.

 

جود بادگیرها در بسیاری از ساختمانهای مناطق کویری، استفاده از طبقات زیرزمین در تعداد زیادی از ساختمانهای قدیمی و گنبدی بودن شکل سقف خانه های روستایی همراه با یک حوض آب در وسط نمونه هایی از تلاش انسان برای تنظیم شرایط محیط زیست بوده است.

با افزایش جمعیت شهرها، تراکم ساختمانها و گسترش زندگی آپارتمان نشینی استفاده از سیستمهای حرارت مرکزی و تهویه مطبوع برای تنظیم شرایط هوای داخل ساختمانها گسترش زیادی پیدا کرد. همچنین ،با پیشرفت فن آوری و نیاز صنایع و مراکز تحقیقاتی به فضاهای پاک و با کنترل شدید شرایط محیطی توجه به طراحی سیستمهای پیشرفته تهویه مطبوع با مصرف انرژی بهینه و تولید کمترین مقدار صدا و ارتعاش افزایش پیدا کرد. از آنجا که فضاهای بسته و محدود بخش مهمی از محیط زندگی، محل کار و حتی وسیله نقلیه و جابجایی انسان امروز را تشکیل می دهد، هر نارسایی در تامین هوای مناسب داخل می تواند اثر سوء بر رفتارهای روانی، شرایط جسمانی و بازده فکری و کاری فرد داشته باشد. نقش تاسیسات در بهره برداری از ساختمان آنقدر مهم است که بعضی آن را قلب ساختمان می نامند.

از نظر اقتصادی، هزینه های سرمایه گذاری اولیه تاسیسات ساختمان و نیز هزینه های نگهداری و بهره برداری آن،در سالهای اخیر آنقدر افزایش پیدا کرده است که بخش قابل توجهی از هزینه های ساخت و بهره برداری ساختمان ها را تشکیل می دهد. تنوع دستگاهها و سیستمهای تهویه مطبوع موجود در بازار و نیز تنوع نیازهای مکانهای مختلف به شرایط محیطی خاص از نظر دما، رطوبت، فشار هوا، پاکی هوا، نحوه جریان هوا، تولید صدا، ارتعاش و غیره موجب شده است که انتخاب و طراحی سیستم تهویه مطبوع مناسب با شرایط بهینه بوسیله افراد مجرب و با صرف وقت و مطالعه زیاد انجام شود.

تعریف تهویه مطبوع
کنترل دما، رطوبت، درجه خلوص و سرعت حرکت هوا در یک ساختمان را تهویه مطبوع می گویند. تهویه مطبوع برای یک یا دو منظور زیر انجام می شود:

تامین آسایش ساکنان ساختمان

ایجاد شرایطی که برای انجام کار تحقیقاتی، تامین شرایط بهداشتی، تولید محصول و یا نگهداری محصول مورد نیاز است.

هدف از تهویه مطبوع
هدف از تهویه مطبوع تهویه هوایی است با چهار شرط زیر:

دمای آن مناسب فضای مورد نظر باشد.
رطوبت آن مناسب فضای مورد نظر باشد.

با توجه به کاربرد آن از نظر تازه بودن و خلوص در شرایط مناسب باشد.

جهت حرکت و سرعت آن مطایق شرایط کار باشد.
از عوامل مهم دیگری که در طراحی سیستمهای تهویه مطبوع مورد توجه قرار می گیرد پایین بودن سطح صدای تولیدی می باشد. در مکانهایی مانند کارخانه های پارچه بافی برای حفظ رطوبت و استحکام نخها نیاز به رطوبت بیشتر و دمای کمتر هوا می باشد، در حالی که در کارخانه های ساعت سازی نیاز به هوای خشک می باشد. همچنین هوای اتاق رایانه ها باید سرد و عاری از گرد و غبار باشد. در کتابخانه ها لازم است جریان هوا در امتداد قائم و از بالا به پایین صورت گیرد تا ذرات غباری که از جابجایی کتابها در هوا پخش می شوند را در جهت حرکت طبیعی آنها یعنی به طرف کف اتاق و سپس به خارج منتقل کنند. این موضوع همچنین در صنعت در اتاقهای رنگ و اسپری ذرات باید رعایت شود.م

 

آموزش نرم افزار کریر

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 49 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت