اغلب اوقات در تهويه مطبوعِ ساختمان هاى تجارى، كاهش بار و كاهش دماى تر هواى بيرون متناظرند. چنانچه در اين شرايط اجازه داده شود تا دماى آب خروجى از برج خنك كن كم شود، راندمان چيلر به سبب كاهش دماى كندانس بهبود مى يابد. در چيلرهاى سانتريفيوژ و ابزورپشنى كه در سا لهاى اخير توسط شركت هاى معتبر ساخته مى شوند، طراحى طورى صورت م ىگيرد كه بتوان دماى آب خروجى از برج خنك كن، ورودى به كندانسور، را تا 55 درجه فارنهايت كاهش داد.

بدين صورت مى توان از طريق كاهش دور فن و يا حتا خاموش كردن آن ها، راندمان كل سيستم را با كاهش دماى آب خروجى از برج خنك كن افزايش داد. در يك سيستم متعارف توان الكتريكى ف نهاى برج خنك كن حدود 10 درصد توان الكتريكى چيلرهاى سانتريفيوژ مربوط به آ نها است. همچنين، توان پمپهای کندانوسور حدود 2-3 درصد توان الكتريكى چيلرها است. از اين رو كاهش دور فن ها مى تواند به طور محسوس در برق مصرفى سيستم صرفه جويى كند.

مطالعه بیشتر...

فن‌كويل‌ها با طرح هاي مختلفي به صورت‌هاي زير ساخته مي‌شوند: 1) فن كويل‌هاي زميني بالا زن يا روبرو زن كه معمولاً در ظرفيت‌هاي cfm 200 تا cfm 1000 ساخته مي‌شوند. 2) فن كويل‌هاي سقفي كه مكش آنها از زير يا از پشت مي‌باشد و معمولاً در ظرفيت‌هاي cfm 200 تا cfm 1000 ساخته مي‌شوند. اين فن‌كويل‌ها مي‌توانند با كابينت يا بدون كابينت باشند. 3) فن‌كويل‌هاي كانالي كه معمولاً در ظرفيت‌هاي cfm 600 تا cfm 2000 ساخته مي‌شوند. اين فن كويل‌ها به صورت كانالي سقفي توكار بدون پلنوم و با پلنوم و يا كانالي سقفي روكار با مكش از پشت و همچنين به صورت كانالي ديواري روكار ايستاده ساخته مي‌شوند.
 
در داخل فن‌كويل‌ها علاوه بر كويل و فن قطعاتي از قبيل فيلتر، الكتروموتور، شير فلكه و شير هواگيري وجود دارد. معمولاً بدنه‌ي داخلي فن‌كويل‌ها از ورق گالوانيزه به ضخامت 1.25 ميلي متر ساخته مي‌شود. بدنه‌ي خارجي فن كويل‌ها نيز از ورق روغني ساخته شده و پس از چربي‌زدايي و شستشو با مواد شيميايي در محلول فسفاته قرار گرفته و مجدداً در آبگرم شستشو شده و سپس در كوره هواي گرم خشك مي‌گردد و در آخرين مرحله با رنگ الكترواستاتيك به روش پودري رنگ‌آميزي مي‌شود.

مطالعه بیشتر...

هدف در صنعت تهوية مطبوع تأمين شرايط مطلوب آسايش در داخل ساختمان و يا تأمين شرايطي خاص در يک فضاي مورد نظر است. فضاي مورد نظر مي تواند ساختمان مسکوني، اداري، هتل، بيمارستان، داخل وسائل نقليه (هواپيما، اتومبيل، قطار و...) و نيز فضاهاي خاص توليدي مانند فضاهاي توليد تراشه هاي الکترونيکي، دارويي، بهداشتي و ... باشد. بنابراين به منظور تأمين شرايط مطلوب و مطبوع در هر يک از مکانهاي ياد شده، سيستم هاي مختلف و مخصوص آن مکان طراحي و اجرا مي شود. برخي از معيارهايي که مبناي مقايسة سيستم ها تهويه مطبوع را تشکيل مي دهند عبارتند از: 

 

مطالعه بیشتر...

عمده نصاب های ایرانی وقتی به سر کار نصب می روند اول به جای قرارگیری تجهیزات و راحتی و سختی کارها توجه می کنند که البته این امری مهم است. اما مشکل آنجاست که برخی از نصاب ها وقتی می بینند که شرایط اجرای سیستم کمی دشوار است از انجام کار صرف نظر می کنند. یا از روی تنبلی و یا از روی بی میلی و شکم سیری. حالا هر چه اسمش را بگذاریم مهم نیست ولی کمتر کسی حاضر می شود که تن به کار های دشوار هم بدهد. چون با خود می گوید: پولی را که می شود از روی زمین گرفت چرا در آسمان بجویم؟

البته داستان این آقای نصاب که تصاویر آن را در ادامه مطلب مشاهده می کنید قدری متفاوت است. برای نصب یک دستگاه کندانسینگ یونیت در طبقه چهارم راه حل جالب توجهی را انتخاب کرده است. با هم کار این آقا را ببینیم. البته hvaccenter شما را به مخاطره دعوت نمی کند ولی امیدوار است که با ملاحظه این طرز کارکرد تکنسین های خارجی کمی هم سختی های کار را تحمل کنیم تا یک کار خوب ارائه گردد.

مطالعه بیشتر...

با توجه به اينكه برج خنك كن معمولا جهت خنك كاري آب به كار مي رود لذا اولين اطلاعات مورد نياز مشخصات آبي مي باشد كه بايد خنك شود. اين مشخصات شامل: ۱- دبي آب ۲- دماي ورودي آب ۳- دماي مورد نياز در خروجي برج خنك كن می باشد.

 

همچنين با توجه به اينكه عملكرد برج خنك كن كه يك سيستم تبخيري مي باشد كاملا وابسته به شرايط هوا می باشد لذا مشخصات آب و هواي محل نصب برج خنك كن نيز بايد در دسترس باشد كه اين مشخصات شامل مورد زیر می باشد:  دماي مرطوب محيط با داشتن دبی آب و دمای ورود و خروج آب از برج از رابطه زیر می توان میزان حرارتی که باید منتقل شود را محاسبه نمود :

مطالعه بیشتر...

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت