گرمای هوا و سرمایش ضعیف؛ بیماری چندین ساله بزرگ‌ترین بیمارستان سمنان! بیمارستان کوثر سمنان که بزرگ‌ترین مرکز خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی استان سمنان محسوب می‌شود، به‌عنوان مرکز ارجاع و پذیرش بیماران داخلی و جراحی در استان سمنان از خردادماه 1393 شروع به کار کرده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی کوثر وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان هرساله در ایام گرم سال با مشکلی به نام «گرمای شدید هوا و سرمایش ضعیف» مواجه است.

مشکلی که هر سال وعده رفع آن داده می‌شود؛ اما باز هم بیماران بستری در این بیمارستان و همراهانشان گلایه‌های متعددی در این باره دارند.

شماری از بیماران بستری در بیمارستان کوثر سمنان و همراهان آنها در روزهای اخیر از گرمای طاقت‌فرسای درون اتاق‌ها و عملکرد ضعیف سامانه سرمایش این بیمارستان گلایه‌های متعددی را مطرح کرده‌اند و البته مدعی هستند که پیگیری‌هایشان نیز نتیجه مطلوبی برای رفع این مشکل نداشته است.

به دنبال گسترش گلایه‌ها در شبکه‌های مجازی، خبرنگار فارس با حضور در محل بیمارستان کوثر سمنان و بخش‌های مختلف آن، موضوع را بررسی کرد.

نخستین پرده از حضور در بیمارستان کوثر سمنان در ساعات اوج گرما، تا حدودی غم‌انگیز بود.

ساعت، حوالی 14 ظهر می‌چرخد؛ آنجا که آفتاب سوزان مستقیم بر پیکره سیاه آسفالت‌های روی زمین می‌تابد و هر قدم که برمی‌داری، گویا کف پاهایت کمی بیشتر می‌سوزد.

وارد محوطه بیمارستان شدیم و کمی پیش رفتیم. ناخودآگاه تصویری در آن گرمای سوزان نظرمان را به خود جلب کرد: «آبیاری فضای سبز در گرمای بالای ظهرگاهی».

فضای سبز محوطه بیمارستان آن‌طور غرق در آب بود که بخش قابل‌توجهی از آن با ورود به محیط آسفالت کناری، به‌سرعت تبخیر می‌شد و ردّ آب بر زمین می‌ماند.

این صحنه‌ها در حالی رخ می‌داد که بارها و بارها در روزهای اخیر شهر سمنان به علت کم‌آبی شاهد قطعی یا افت فشار آب بوده است و حتی برای جبران بخشی از این کمبودها، مدیران آبفای شهری استان سمنان از چاه‌های آب خام شهرداری و ادارات دیگر هم کمک گرفته‌اند.

شاید هر روز توصیه می‌شود که برای عملکرد بهتر و بهره‌وری بالاتر منابع آب در سمنان، آبیاری فضای سبز به‌صورت قطره‌ای و بارانی و آن هم در ساعات اولیه صبح انجام شود تا این اندک مایه حیاتِ در اختیار استان هم هدر نرود.

امید که مدیران بیمارستان کمی در این زمینه بهتر عمل کرده و عامل به توصیه‌ها در این شرایط کم‌آبی سمنان باشند.

معصومه کریمی، همراه یکی از بیمارانی است که در تخت 29 بخش داخلی مردان بستری است.

او که از شهرستان دامغان بیمارش را به سمنان آورده و در بیمارستان کوثر تحت درمان قرار داده، از گرمای بالای هوا در اتاق گلایه می‌کند و می‌گوید: «وقتی پیگیری می‌کنیم که چرا چیلر اتاق کار نمی‌کند، می‌گویند همین است و تازه برایش هزینه کرده‌ایم»!

از او می‌پرسم چرا به دفتر پرستاری یا مدیر بیمارستان اطلاعی نمی‌دهد و پاسخ می‌دهد: دو بار تابه‌حال به پرستاران گفته‌ایم که اتاق بسیار گرم است و خود آنها هم وقتی برای انجام کارهایشان در اتاق حاضر می‌شوند، درک می‌کنند که تا چه اندازه هوا گرم است؛ اما می‌گویند کاری از دست ما برنمی‌آید.

این همراه بیمار بستری در بیمارستان کوثر سمنان ادامه می‌دهد: وقتی پیگیری می‌کنیم، می‌گویند باید نیروهای تأسیساتی بیمارستان بیایند و چیلرها را درست کنند و این در حیطه وظایف ما نیست. 

اتاق واقعاً گرم است. وقتی از سالن وارد اتاق می‌شوید، گرمای هوا روی صورتتان می‌زند و دمای بالای آن را حس می‌کنید.

البته خنکی سالن هم دلیل جالبی دارد. گویا مدیران بیمارستان هم می‌دانند سیستم سرمایش بیمارستان به‌خوبی کار نمی‌کند و برای کاهش گرمای سالن‌ها و اتاق‌ها، به استفاده از کولرهای آبی در محوطه راهروها روی آورده‌اند؛ چنانچه در تصویر بالا مشاهده می‌شود. 

درگیری سر زاویه کولر!

ابتدا برای پیگیری مشکلات مردم قصد داشتیم، گزارشی تصویری تهیه کنیم که قوانین بیمارستان این اجازه را به ما نمی‌داد و لاجرم در وقت ملاقات که ساعت 14 تا 16 است، به بیمارستان کوثر سمنان رفتیم.

ساعت حوالی 15 بود و آفتاب مستقیم روی پنجره‌ها و دیوارها می‌تابید. دستتان را که به دیوارها می‌زدید، گرمای هوا را حس می‌کردید.

کمی که در بخش داخلی مردان با بیماران و همراهانشان صحبت کردیم، ناگهان صدایی از راهرو برخاست و نظرمان را جلب کرد؛ «درگیری و جدال لفظی سر زاویه کولر»!

همراهان بیماران دو اتاق کناری بر سر اینکه کولر آبی گذاشته‌شده در راهرو، چه زاویه‌ای داشته باشد و بادش کدام سمت برود، با هم درگیر شده بودند و بر سر تصاحب باد! جدال می‌کردند.

یکی از همراهان بیماران که در راهرو ایستاده بود و اوضاع را نظاره می‌کرد، به سمت من آمد؛ صحبتی بین ما شد و از وضع رسیدگی به بیماران ازجمله همین سرمایش ضعیف و گرمای بالای هوا در اتاق‌ها گلایه داشت.

نامش را نپرسیدم؛ اما می‌گفت از تهران برای ملاقات عمویش به سمنان آمده و از شدت گرمای درون اتاق، در راهرو ایستاده است تا کمی خنک شود.

می‌گفت: از بدو ورود به بیمارستان حس کردم اینجا رسیدگی مشخصی ندارد و همیشه هم راجع به وضع درمانی سمنان بد می‌گفتند؛ اما باورمان نمی‌شد تا این حد امور ضعیف باشد که حتی سرمایش آن کار نکند!

البته حرفش را شاید بیشتر به‌واسطه حسّ سمنانی بودن قبول نکردم و گفتم که مشکل مقطعی و کوتاه‌مدت و به‌واسطه گرمای شدید هواست؛ اما با یک جمله غافلگیرم کرد: «پارسال هم که اینجا آمده بودیم، همین بود»! 

س از فروکش کردن مجادله‌ها درباره زاویه کولر، وارد اتاقی شدم که یکی از همراهان آن بر سر زاویه کولر می‌جنگید.

حال و احوال و دلجویی از بیماران که تمام شد، از ماجرا پرسیدم و جوان همراه گفت: چیلر اتاق ما با اینکه چهار نفر در آن بستری هستند، کار نمی‌کند و کسی هم جواب ما را نمی‌دهد.

جوان برافروخته ادامه داد: یک کولر در راهرو گذاشته‌اند که چون ما اتاق انتهایی هستیم، بادش به ما نمی‌خورد. کولر را کمی چرخاندیم تا به ما هم بادی برسد که همراهان اتاق کناردستی اعتراض کردند.

این همراه بیمار می‌گوید: البته به آنها هم حق می‌دهم؛ چون اتاق آنها هم واقعاً گرم است؛ ولی خواستم تا سهمیه‌بندی کنیم! گفتم «پنج دقیقه ما، 10 دقیقه شما»؛ اما کمی بحث شد.

او می‌گوید: مدیران بیمارستان باید به فکر باشند و به این وضع بد سرمایش اتاق‌ها پایان دهند. حداقل چهار عدد پنکه دست خلق‌الله بدهند تا هوایی به آنها بخورد. 

پس از کمی صحبت با جوان همراه بیمار تخت 31، سعی کردم با مسؤولان بیمارستان صحبت کنم؛ اما گویا خارج از ساعت اداری بود و کسی حضور نداشت.

بهترین کار را پیگیری امور از طریق دفتر پرستاری بیمارستان دیدم. بر اساس بروشوری که در ورودی بخش داخلی مردان وجود داشت، مسأله را پیگیری کردم.

در بروشور نوشته شده بود:«در صورت داشتن شکایت یا پیشنهاد در ساعات اداری ابتدا به مسؤول بخش و سپس در صورت لزوم به واحد مدیریت یا مددکاری و در ساعت غیراداری به دفتر پرستاری مراجعه کنید یا با شماره تماس ... و سامانه پیامک ... تماس بگیرید».

پس از تماس با شماره همراه مربوطه، سوپروایزر بیمارستان قول پیگیری داد و کمی بعد هم در یکی از اتاق‌ها با هم حضور یافتیم. وقتی وارد اتاق شد، پذیرفت که بسیار گرم است و اذعان داشت که گویا چیلرهای این اتاق کار نمی‌کند.

وقتی مطرح کردم که مردم چندین روز است گلایه دارند و از گرمای هوا به ستوه آمده‌اند، از نصب چیلرهای جدید بیمارستان سخن گفت و البته قول پیگیری داد.

کمی بعد دوباره با یکی از نیروهای تأسیسات وارد اتاق‌ها شدیم و مسأله بررسی شد؛ اما مشکل گرمای هوا همچنان به قوت خود باقی ماند.

پیگیری و پاسخگویی محترمانه سوپروایزر شیفت بیمارستان در جای خود قابل تقدیر است؛ اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا مشکل بیماران نیز برطرف شود. 

سماور هم سوخته!

پس از سه ساعت حضور در بخش‌های مختلف بیمارستان، قصد ترک بخش داخلی مردان را داشتم که سه صحنه جالب توجهم را به خود جلب کرد.

صحنه نخست، گفت‌وگوی یکی از پرسنل بیمارستان با چند نفر از همراهان بیماران بود که از عدم توزیع آبجوش در بخش‌ها گلایه داشتند.

در گفت‌وگویی که در حضور من هم ادامه داشت، نیروی خدمات بیمارستان علت عدم توزیع آبجوش در بخش داخلی مردان را «سوختن سماور برقی به علت قطع و وصل برق» اعلام می‌کرد که در نوع خود جالب توجه بود.

پرسش یکی از همراهان در این زمینه هم شاید راهگشا باشد که «مگر این بیمارستان فقط یک سماور دارد که وقتی سوخت، نتوانید آبجوش دست همراهان بدهید؟».

بی‌توجهی به نظافت

صحنه دوم که نظرمان را به خود جلب کرد، بی‌توجهی به نظافت بیمارستان بود؛ لباس‌های تعویض‌شده بیماران روی زمین اتاق‌ها و راهروها چنانچه در تصاویر مشاهده می‌شود، نشان می‌داد بیمارستان کوثر مرکز استان به «بهکاران»بیشتری نیاز دارد.

جدای از همه این‌ها، آلودگی‌ها و مشکلاتی که در پی این بی‌توجهی‌ها ایجاد می‌شود، هم قابل توجه است. 

ملحفه نداریم

صحنه جالب دیگر، گفت‌وگوی یک همراه بیمار با یک بهکار بیمارستان بر سر گرفتن یک عدد ملحفه بود که می‌گفت: «نداریم».

بهکار بانوی بخش داخلی مردان می‌گفت که از صبح تا حالا درخواست ملحفه کرده‌ایم؛ اما هنوز برایمان نیاورده‌اند.

او کمی بعد از گفت‌وگو، از همراه بیمار دعوت کرد تا با خودش برود و ببیند که ملحفه‌ای در اتاق مربوط موجود نیست که به او بدهد.

سال‌های گذشته هم مشکل داشتیم!

درباره شرایط سخت گرمای هوا در بیمارستان کوثر سمنان ابتدا سراغ فرماندار شهرستان سمنان رفتم و مشکلات را از وی جویا شدم.

فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه پیگیری می‌کنم تا ببینم اصل ماجرا از چه قرار است، گفت: سال‌های گذشته همین مشکل را در بیمارستان کوثر داشتیم.

سیدعباس دانایی درباره نارضایتی بیماران بیمارستان کوثر از سیستم سرمایشی این بیمارستان اظهار کرد: تا الآن در این رابطه گزارش رسمی نداشتیم؛ ولی هوای گرم یک‌سری مشکلاتی را برای تأسیسات مجموعه‌ها ازجمله بیمارستان‌ها ممکن است پیش بیاورد.

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته همین مشکل را در بیمارستان کوثر سمنان داشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام و درنهایت مشکل برطرف شد.

فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه چون در جریان مشکلات امسال نیستم هرگونه اظهار نظر من دقیق نیست، قول داد: پیگیری می‌کنم تا ببینم اصل ماجرا از چه قرار است و برای رفع نقایص موجود اقدام خواهد شد.

مشکل برطرف می‌شود

جدای از این همه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم شاید بهترین فردی بود که می‌توانست به سؤالاتم پاسخ دهد.

سراغش رفتم و نوید دانایی درباره وضع سیستم سرمایشی بیمارستان کوثر سمنان گفت: سال گذشته سیستم سرمایشی بیمارستان کوثر کاملاً از بین رفته بود!

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده سیستم سرمایشی جدید بیمارستان نصب شده، اضافه کرد: این سیستم از یکشنبه هفته گذشته استارت خورده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان با بیان اینکه طی روزهای آینده نقایص سیستم سرمایشی بیمارستان کوثر سمنان برطرف می‌شود، اظهار کرد: طی آخرین گزارشی که از بیمارستان کوثر دارم، وضع بهتر از قبل شده و سیستم سرمایشی خوبی نصب شده و امیدواریم مشکل بیمارستان را کاملاً حل کند. 

پایانی بر یک مشکل مزمن

به‌هرحال، به نظر می‌رسد مسؤولان استان سمنان و به‌ویژه مدیران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان باید برای بیماری چندین ساله و مزمن سرمایش در بیمارستان کوثر سمنان تدبیری بیندیشند و فکری اساسی کنند تا پایانی باشد بر گرمای طاقت‌فرسای تابستانی در این بیمارستان که سال‌هاست مردم از آن گلایه دارند.

در منشور حقوق بیماران که در سراسر بیمارستان کوثر سمنان نیز نصب شده، آمده است که «ارائه خدمات سلامت باید به همراه تأمین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیت‌های غیرضروری باشد» و شاید بتوان سرمایش مناسب را در فصل گرم سال از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی دانست که باید در اختیار بیماران و همراهان آنها قرار گیرد.

مرکز استان سمنان به‌عنوان مرکز ثقل تمام توجهات و تحولات، نیازمند مراکز بهداشتی و درمانی کارآمدتری است تا بتوانند بخشی از نیازهای شهرستان‌های هم‌جوار را هم پوشش دهند و در عین حال از انتقال بیماران به پایتخت جلوگیری شود.

فرصت خوب ساخت بیمارستان کوثر در سمنان که در سایه توجهات رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت‌های گذشته و فعلی محقق شده است، نباید امروز با خدمات‌رسانی نامطلوب به بیماران و همراهانشان به عاملی برای نارضایتی عمومی مردم تبدیل شود و این نیازمند درک مسائل و شرایط از سوی مسؤولان است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 42 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت