از این کلید برای متوقف کردن کمپرسور در هنگامیکه فشار دیس شارژ (دهش) به واسطه چگالش نامناسب، وجود گازهای غیر قابل تقطیر در سیستم ، عدم تبادل حرارت در کندانسر و یا هر دلیل دیگری که باعث شود که فشار بالا برود مورد استفاده قرار می گیرد.

  بالا رفتن فشار بیش از حد باعثضربه زدن به قطعات متحرکی مانند شاتون، پیستون و رینگ های کمپرس شده و کمپرسور صدمه می بیند علاوه بر آن بالا رفتن فشار سیستم موتور نیز باید گشتاور بیشتری تولید کند ولی چون محور چرخشی موتور و قدرت آن محدوده بوده و از طرفی ولتاژ شبکه برق نیز در حد تقریباً ثابتی می باشد. موتور برای جبران بار بیشتر می بایستی جریان بیشتری نیز از شبکه بگیرد که ذاگر چنانچه اورلد نیز درست انتخاب نشده باشد و یا اینکه عمل نکند باعث سوختن الکتروموتور می گردد. همچنین افزایش فشار باعث گرم شدن بدنه سیلندر شده و فیلم روغن از جدار سیلندر و پیستون جاروب می شود. و بدنه ی کمپرسور گرم می گردد که در نتیجه کاهش راندمان حجمی کمپرسور را به دنبال خواهد داشت.

برای جلوگیری از خطرات یاد شده و به منظور اطمینان بیشتر در برابر فشار رانش در کمپرسورهای بزرگ از کلید فشار زیاد استفاده می شود.

و اگر چنانچه فشار تخلیه (دیس شارژ) از میزان ست شده روی کلید بالاتر برود، میکروسوئیچ کلید فوق مدار الکتریکی کمپرسور را قطع و آن را بلافاصله خاموش می کند. ساختمان این کلید نیز دارای یک قسمت مکانیکی است که توسط لوله ارتباطی ، قسمت فانوسه  را به خط دیس شارژ ارتباط می دهد و فشار خط رانش عیناً به فانوسه منتقل شده و در آنجا توسط مکانیزم مکانیکی به یک میکروسوئیچ (قسمت الکتریکی کلید را تشکیل می دهد)  منتقل شده و کنتاکت های میکروسوئیچ را که در حالت عادی بسته هستند را باز می کند و کمپرسور متوقف می شود . با پایین آمدن فشار به اندازه مقدار دیفرانشیال مجدداً سوئیچ بسته می شود و کمپرسور روشن می شود. از این کلید می توان در مدارات به عنوان تحریک کننده خودکار و یا به عنوان کلید حد (ایمنی) استفاده کرد.

لازم به توضیح است که مداراتی که به عنوان تحریک کننده (کنترل اتوماتیک) مانند کمپرسورهای هوای فشرده بکار می رود دارای رنج قطع و رنج دیفرانشیال می باشد. که در این حالت نقطه قطع (رنج)  را در فشاری بالاتر از فشار نرمال سیستم یا خط رانش یا فشار کار مخزن تنظیم می کنند و اگر به هر دلیلی فشار در سمت فشار زیاد از مقدار ست شده بر روی کلید کنترل فشار زیاد بیشتر شود کمپرسور را بلافاصله خاموش می کند . با کاهش فشار به اندازه ی مقدار دیفرانشیال این کلید، مجدداً پلاتین های (میکروسوئیچ) آن وصل می گردد.

لازم به ذکر است به دلیل خطراتی که بر اثر افزایش در سیکل تبرید تراکمی وجود دارد. اگر چنانچه از این کلید (کلید فشار زیاد) در سیسم های تبرید تراکمی  استفاده شود. کارخانجات سازنده نوعی از این کنترل کننده را ساخته اند که پس از قطع مجدداً و بطور اتوماتیک وصل نخواهد شد. یعنی در آن ضامنی به نام دکمه ری ست طراحی نموده اند و تا این دکمه توسط اپراتور سیستم به حالت اولیه بر نگردد کمپرسور روشن نمی شود . در شرایطی که کلید کنترل فشار زیاد فاقد دکمه ری ست باشد بایستی از یک رله معکوس کننده در مدار استفاده نمود. حسن این رله  در این است که اگر چنانچه هر یک از کنترل های حفاظتی (ایمنی) عمل کردند سیستم مجدداً روشن نخواهد شد تا اینکه کلید فرمان قطع و وصل گردد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت