صرفه جویی شگفت انگیز با اختراع جوان کردستانی در سوئد

 

به گزارش رسانه‌هاي سوئدي و بين‌المللي، ازجمله شبکه  خبري «سي ان ان» آمريکا و «يورو نيوز» اروپا، مهرداد محجوبي، طراح صنعتي جوان و فارغ التحصيل از دانشگاه صنعتي «لوند» در جنوب سوئد که تنها ۲۶ سال دارد، موفق به اختراع يک تکنولوژي انقلابي شده است که آب دوش مصرفي را به صورت آن واحد مورد تصفيه قرار مي‌دهد به صورتي که مي‌توان تنها با ۵ ليتر آب به صورت نامحدود دوش گرفت. با استفاده از اختراع اين جوان ايراني، ميزان آب مورد استفاده در هر دوش از ۷۵ ليتر به ۵ ليتر کاهش داده مي‌شود که به منزله  انقلابي در صرفه جويي آب و انرژي محسوب مي‌شود.

 

اين جوان ايراني درمورد اختراعش که رسما نزد اداره ثبت اختراعات و اکتشافات سوئد و اتحاديه  اروپا به نام او به ثبت رسيده است به رسانه‌ها مي‌گويد: آب، يکي از مهم‌ترين منابع ما است که به طرز صحيحي مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. اين ايده را با توجه به روشي که فضانوردان در فضا از آن استفاده مي‌کنند، طراحي کردم. تکنولوژي که من از آن استفاده مي‌کنم، مشابه چيزي است که در سفرهاي فضايي سازمان فضايي ناسا مورد استفاده قرار مي‌گيرد. تکنيک من همين امکان را در کره  زمين ارايه مي‌کند و مي‌تواند در همه جاي دنيا که با کمبود آب مواجه است، مورد استفاده قرار گيرد.

با استفاده از اختراع اين جوان ايراني، علاوه بر صرفه جويي شگفت انگيز در مصرف آب، ميزان قابل توجهي انرژي (۸۰ درصد) نيز صرفه جويي مي‌شود، چراکه آب گرمي که در دوش مورد استفاده قرار مي‌گيرد و وارد سوراخ فاضلاب مي‌شود با استفاده از اختراع اين مخترع در آن واحد مورد تصفيه مجدد قرار مي‌گيرد و درحالي که کماکان گرم است به دوش منتقل شده و قابل استفاده مجدد مي‌شود. تکنيک تصفيه اين اختراع به حدي سريع است که آب مصرف شده پس از تصفيه کماکان گرم است. همچنين فشار آب اين دوش به واسطه  پمپي که در سيستم تعبيه شده است از يک دوش معمولي هم قوي تر و يکنواخت تر است. اين مخترع نام (Shower Of The Future) يا «دوش آينده» را بر اختراع خود نهاده است.

بخش اقتصادي روزنامه  سوئدي معتبر «سونسکا داگبلادت» مي‌نويسد که سرمايه گذاران سوئدي جهت مشارکت در ايده  اين جوان ايراني که گمان زده مي‌شود با توجه به بحران آب موجود در جهان تبديل به يک ماشين سودآوري کلان مي‌شود در مقابل شرکت تازه تأسيس وي تحت عنوان «اوربيتال سيستمز» صف کشيده اند. مهرداد محجوبي قبلا نيز برنده  معتبرترين جايزه  نوآوري سوئد تحت عنوان Skapa utvecklingsstipendium به مبلغ ۵۰  هزار کرون شده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 28 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت