تولید نانوعایق برای کاهش مصرف انرژی

 

گروه فناوری: شرکت نروژی سینتف (SINTEF) قصد دارد با استفاده از نانوذرات در مواد ساختمانی، کارایی ساختمان‌ها را در کاهش مصرف انرژی و تولید انرژی افزایش دهد.بخش ساختمانی مسئول ۴۰ درصد از مصرف انرژی در جهان است که در واقع موجب نشر گاز دی‌اکسیدکربن می‌شود.

در آینده نزدیک می‌توان با استفاده از مواد ساختمانی ویژه، سهم بخش ساختمان را از انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش داد. مواد جدید می‌توانند انرژی کمتری مصرف کرده و آلایندگی را به شدت کاهش دهند.محققان شرکت نروژی سینتف (SINTEF) قصد دارند از نانوذرات برای ساخت عایق‌های ساختمانی استفاده کنند. این نانوذرات می‌توانند با اعمال ولتاژ مانع از تشکیل یخ یا برف روی شیشه شوند. پترا روتر، از محققان ارشد این شرکت، گفت: راهبردی که در حال حاضر در سینتف اجرا می‌شود، ارائه مواد پیشرفته برای تولید زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها است به طوری که صنایع ساختمانی بتوانند عملکرد وکارایی ساختمان‌ها را بهبود دهند.

 

ساخت نانوعایق برای کاهش  انرژی

 

این گروه تحقیقاتی موفق به تولید عایق جدیدی با استفاده از نانوذرات شده‌اند. تیلست، از محققان این پروژه، می‌گوید: «هدف ما تولید مواد ساختمانی با هدایت گرمایی پایین است. زمانی که مواد سازنده عایق به هم چسبیده باشند گرما به راحتی منتقل می‌شود اما وجود حفره این روند را دستخوش تغییر می‌کند. با کاهش ابعاد حفره در عایق مقدار هدایت آن نیز کاهش می‌یابد. در حالی که مواد عایق استاندارد نظیر پشم‌های معدنی رسانایی ۳۵ میلی‌وات در هر متر را دارند، این رقم در عایق جدید ۲۰ میلی‌وات در هر متر است. محققان معتقداند که در آینده عملکرد این عایق بهبود یافته و ضخامت آن کاهش می‌یابد.

در آینده نزدیک وجود پیل‌های خورشیدی در ساختمان رواج خواهد یافت. هر چند در نروژ شب‌های طولانی زمستانی وجود دارد اما در کشورهایی نظیر انگلستان و آلمان آفتاب به قدر کافی وجود دارد. بنابراین می‌توان وجود پیل‌های خورشیدی یک مزیت بزرگ است. این گروه تحقیقاتی به دنبال استفاده از پیل‌های خورشیدی در بدنه ساختمان‌ها هستند تا به شکل مؤثری کارایی ساختمان افزایش یافته و انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد.

 

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 102 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت