اینورتر یا درایو فرکانس متغیر

 

کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز ) استفاده می گردد. اینورترها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و به طور پیوسته تغییر دهند. تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جویی انرژی هم می گردد.

علاوه بر آن اینورترها ها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش می دهند، به طوری که این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است.آنها می توانند موتور را به طور نرم و کاملا کنترل شده روشن و خاموش نمایند.

 

زمان روشن و خاموش کردن را می توان به دقت تنظیم نمود. این زمان می تواند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانایی درایو در روشن و خاموش کردن نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنش های مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار می گردد.

  تفاوت بین سافت استارت و اینورتر

سافت استارت همانطور كه از نامش پيداست تنها در هنگام راه اندازي يك الكتروموتور كاربرد دارد. الكتروموتورها به دليل كشيدن جريان 6 تا 8 برابر جريان نامي در هنگام راه اندازي صدمات زيادي مي بينند بطوريكه عمده استهلاك الكتروموتورها در هنگام راه اندازي مي باشد.

 بوسيله سافت استارتر راه اندازي از طريق افزايش كنترل شده فركانس يا ولتاژ انجام مي گيرد و با اين كار در مصرف برق نيز صرفه جوی مي شود. به عبارتی در موتورهای با توان بالا بهتر است بجای استفاده از مدار ستاره مثلث از سافت استارت استفاده شود.

اينورتر محدود به زمان راه اندازي نمي باشد و در هر لحظه مي توان بوسيله سيگنالهاي كنترلي كه معمولا 4~20 mA مي باشد سرعت الكترومو تور را كنترل نمود.

اينورتر قابليت هاي بسيار زيادي دارد:

1-  کنترل پذیری موتور در هر لحظه

2- چپگرد کردن موتور

3- راستگرد کردن موتور

4- تغيير دور موتور

5-  راه اندازي نرم موتور

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 93 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت