دوره های آموزشی
- توضیحات
- نوشته شده توسط مدیریت سایت
- دسته: تبريد و سردخانه
- تاریخ ایجاد در 21 فروردين 1391
- بازدید: 578
یکی از وظایف کمپرسور بالابردن دمای مبرد است تابتواند در کندانسور تقطیر شود که این کار را به وسیله افزایش فشار مبرد انجام می دهد فرآیند کمپرسور در حالی ایده آل آنتروپی ثابت فرض می شود و چون تراکم در ناحیه سوپرهیت انجام می شود دمای مبرد خیلی بیشتر از دمای تقطیر می شود که همین امر باعث گرم شدن کمپرسور به خصوص سرسیلندرها می شود که مضرات آن به قرار زیر می باشد: 1. روغن داخل کارتر معمولا بایددر دمای 45 درجه باشد ودماهای بالاترباعث می شود که روغن دچار شکست شیمیایی شود وخاصیت روغنکاری خود را از دست دهد وهمچنین این دمای بالا باعث می شود که روغن روی قسمت های حساسی مثل سوپاپها رسوب باقی گذارد که باعث اختلال در کار آنها می شودیکی از وظایف کمپرسور بالابردن دمای مبرد است تابتواند در کندانسور تقطیر شود که این کار را به وسیله افزایش فشار مبرد انجام می دهد فرآیند کمپرسور در حالی ایده آل آنتروپی ثابت فرض می شود و چون تراکم در ناحیه سوپرهیت انجام می شود دمای مبرد خیلی بیشتر از دمای تقطیر می شود که همین امر باعث گرم شدن کمپرسور به خصوص سرسیلندرها می شود که مضرات آن به قرار زیر می باشد:
2. با گرم شدن سیلندر چون گاز مکش با ورود به سیلندر وجذب گرما منبسط می شود حجم بیشتری را اشغال کرده ودبی ورودی به کمپرسور کم شده وراندمان حجمی کمپرسور را کاهش می دهد.
اگر نگاهی به نمودار مولیر مبردها بیندازیم متوجه خواهیم شد که مبرد آمونیاک در یک فرآیند تراکم دارای فشار دیسشارژ بالاتری است به همین دلیل این مسئله در مورد کمپرسورهای پیستونی آمونیاکی بحرانی تر می باشد.
در کمپرسورهای هالوکربنی ودر ظرفیت های پایین اگر احتیاجی به خنک کاری بود از یک فن استفاده می شود که هوا را از روی سرسیلندر کمپرسور عبور می دهد ولی در سیستم های آمونیاکی به دلیل دمای بالاتر و ظرفیت بیشتر کمپرسور از هوا نمی توان استفاده کرد وبنابراین بهترین ماده آب می باشد.
سازندگان کمپرسور معمولا بر روی سرسیلندرهای کمپرسور یک فضایی قرار می دهند به نام ژاکت آبی (Water Jacket) که آب خنک از میان آنها عبور کرده و گرمای اضافی مبرد را جذب می کند.در ضمن خنک کاری روغن کمپرسور نیز با همین آب انجام می شود.
همانطور که در شکل1 مشاهده می شود آب خنک پس از عبور از شیرآلات وارد oil cooler شده وسپس وارد ژاکت آبی کمپرسور شده وبا جذب گرما خارج می شود . دبی آب ورودی به وسیله یک شیر کنترل روی خط رفت آب کنترل می شود به طریقی که یک سنسور روی خروجی آب از ژاکت آبی قرار می گیرد و با بالارفتن دمای آب خروجی که نشان از خنک کاری زیاد است دبی شیر کنترل را تنظیم می کند.
نکته : دمای آب خروجی از ژاکت نباید از 45 درجه بالاتر رود
میزان دبی جریانی می تواند 0.7 کیلوگرم برثانیه به ازای 100kw ظرفیت تبرید باشد.
نکته : باید از تقطیر احتمالی مبرد در سرسیلندر که در اثر خنک کاری اضافی پیش می آید جلوگیری کرد که برای این کار :
1. باید مطمئن باشیم که دمای آب خنک کننده به دمای تقطیر مبرد در آن فشار نمی رسد
2. وقتی کمپرسور خاموش است باید جریان آب قطع شود
شکل 1 برای زمانی است که دمای محیط کمپرسور بالای صفر است در شرایطی که دمای محیط کمپرسور پایین تر از نقطه انجماد آب باشد باید تدابیر زیر اندیشیده شود:
1. همانطور که در شکل 2 مشاهده می شود آب پس از عبور از ژاکتها از بالای کمپرسور خارج می شود . یک لوله ونت در بالای کمپرسور به همراه یک flapper check valve نصب شده که در زمان کار کمپرسور با فشار جریان آب بسته است وقتی کمپرسور خاموش شود به دلیل دمای پایین محیط ممکن است آب داخل ژاکت به دلیل قطع جریان آب یخ بزند که در این حالت شیر برقی روی لوله ای که از سزسیلنرها به پایین کمپرسور و به فاضلاب هدایت شده باز می شود و آب باقیمانده در ژاکتها را خالی می کند و در همین زمان به دلیل قطع جریان آب ، شیر یکطرفه روی خط ونت نیز باز شده و به خالی شدن آب کمک می کند.
2. در شرایطی که دمای محیط زیر صفر است بهتر است که از مایعات ضدیخ برای خنک کاری استفاده شود مانند گلیکول که این کار باعث می شود که در ژاکتها و oil cooler رسوب آب هم نداشته باشیم.
شکل 3 نیز یک کمپرسور رانشان می دهد که مجراهای عبور آب که شلنگ های پلاستیکی می باشند مشخص است.
مطالب مرتبط
جدید ترین اخبار
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا
- کاشت برنج مقصر دیگر گرمایش زمین می باشد
- کاهش تولید برق از از ظرفیت 12 هزار مگاواتی نیروگاه های برقابی به 7 هزار مگاوات
- تعویض یک میلیون کولر گازی غیر استاندارد
- تأثیر گرمایش زمین بر تکامل انسان
- خرید پکیج دیواری
- همراه جدید زغالسنگ در گرمایش زمین
- با 4 ایده فن آورانه در مصرف برق صرفه جویی کنید
- برنامه قطعی برق در منازل و مناطق مختلف کرمان به پایان رسید
- افزایش احتمال تب کریمه کنگو به دلیل فصل گرما/ ذبح دام در منازل غیربهداشتی است
- راه اندازي سيستم سرمايش ترمينال حجاج فرودگاه تبريز
- خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!
- تهران همچنان بر مدار گرما
- چیلرهای جذبی قاچاق به مقصد نرسید
- مهندسان نقش اصلی در بهبود کیفیت ساختوساز دارند
- گرمایش زمین خطری برای زیرساختهای اینترنت در جهان
- بازدید فرماندار شهرستان آشتیان از تاسیسات آب و فاضلاب این شهر
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
- در گرمای زمین خواهیم سوخت
- کنفرانس بین المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و ساز شهری
- حل معمای ۴۰ ساله: فضانوردان آپولو موجب گرمایش ناگهانی ماه شدهاند
- حضور اروپاییها در کنفرانس نقش مهندسی مکانیک در ساختوساز شهری
- ۲۰ هزار مگاوات برق برای خنک شدن ایرانیان
حاضرین در سایت
ما 9 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم
جدیدترین مقالات
ورود به سایت
جدید ترین اخبار مرتبط
- بیخبری اصناف از پروژه سرویس رایگان کولرها
- اگر سیستم تهویه مطبوع متفاوتی اختراع کنید ۳ میلیون دلار جایزه خواهید گرفت
- نیاز ۱.۷ میلیون لیتر نفت سفید برای سیستم گرمایشی مدارس لرستان
- تریلر حامل 219 دستگاه چیلر جذبی قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در شهرستان ارسنجان توقیف شد.
- سرعت رشد انرژی های نو برای عبور از بحران گرمایش زمین کافی نیست
- نمایشگاه تأسیسات سرمایش و گرمایش در شیراز
- گرمایش زمین گیاهان را قدبلندتر کرده است
- سهم اندک راهآهن در افزایش آلودگی هوا