1ـ حرارت نهفته ي تبخير:حرارت نهفته ي تبخير مبرد مي بايستي تا حد امكان بالا باشد زيرا بالا بودن حرارت نهفته ي تبخير باعث مي شود كه مقدار كمي از مبرد،مقدار زيادي از حرارت را جذب كند و به همين دليل از لحاظ اقتصادي بصرفه مي باشد.

             2 ـ دما و فشار بحراني: هر گاز يا بخار،دماي حداكثري دارد كه در آن دما،تقطير به مايع مي شود و در بالاي اين دما،بدون توجه به فشاري كه بر آن وارد مي آيد،به صورت گاز باقي مي ماند.بر همين اساس،دماي بحراني يك مبرد مي بايستي بيشتر از دماي تقطير آن باشد.هنگامي كه دماي بحراني پائين باشد،اتلاف بازده به دليل داغ كردن بخار مبرد در تراكم و انبساط مايع در مرحله ي انبساط،زيادتر خواهد بود.اگر فشار بحراني يك مبرد پائين باشد،امكان تقطير بخار در كندانسور وجود ندارد.بر همين اساس،مبرد مي بايستي از فشار بحراني نسبتاً بالايي برخوردار باشد.

            3 ـ دماي جوش:مهمترين خاصيت ترموديناميكي يك مبرد،دماي جوش طبيعي آن است كه در واقع،اكثر ديگر خصوصيتهاي ترموديناميكي،به آن بستگي دارند.دماي جوش مبرد مي بايستي در فشار اتمسفر پائين باشد تا نيازي به ايجاد خلاء يا فشار كمتر از فشار اتمسفر نباشد.

            4 ـ دماي انجماد:روشن است كه مبرد مي بايستي داراي دماي انجمادي زير دماي كاركرد در سيستم باشد.اين خاصيت ترموديناميكي از نقطه نظر كاركرد در دماي پائين مورد نظر مي باشد.نقطه ي انجماد اكثر مبردها(به جز آب)نسبتاً پائين است.آب،فقط در سيستمي كه در بالاي صفر درجه ي سانتيگراد كار مي كند،مورد استفاده قرار مي گيرد.

            5 ـ گرماي ويژه مبرد مايع:اين گرما مي بايستي تا حد امكان پائين باشد تا مقدار بخاري كه در مرحله ي انبساط درون شير انبساط به وجود مي آيد،حداقل باشد و به اين وسيله قدرت تبريد مبرد بيشتر و ظرفيت تبريد آن بهتر شود.

            6 ـ فشار كندانسور و تبخيركننده:به منظور جلوگيري از نشر هوا و رطوبت از خارج، فشار كندانسور و تبخيركننده مي بايستي بالاي فشار اتمسفر باشد.البته اين دو فشار

نمي بايستي زياد بالا باشد زيرا اين امر باعث نياز به كمپرسور،كندانسور و تبخيركننده ي بزرگتر و سنگين مي شود كه در نتيجه،قيمت اوليه ي سيستم را افزايش خواهند داد.اختلاف فشار كندانسور و تبخيركننده بايد تا حد امكان حداقل باشد تا از نشر مبرد در اتصالات لوله جلوگيري شود.همچنين،ضريب تراكم(نسبت فشار در كندانسور به فشار در تبخيركننده) مي بايستي كم باشد تا از نشر مبرد در پيستون كمپرسور جلوگيري شود.نشر خلاء،افزايش هزينه ي عملكرد سيستم را به همراه دارد و رطوبت در بيشتر مبردها و نيز روغن تأثيرات ضايع كننده اي در اجزاء سيستم تبريد دارد.

            7 ـ حجم مبرد بخار مكش در هر تن تبريد:حجم مبرد بخار مكش در هر تن تبريد تعيين كننده ي نوع كمپرسور مورد نياز براي سيستم تبريد بوده و مقدار آن نشان دهنده ي اندازه ي كمپرسور است.اين مقدار،عموماً مي بايستي تا حد امكان كم باشد تا اندازه ي كمپرسور نيز كوچك باشد.

            8 ـ ضريب عملكرد : شايد بتوان گفت اين ضريب از مهمترين عوامل در تعيين مبردها بشمار مي آيد و كارآيي يك ماشين تبريد را نمايان مي سازد كه خود در واقع اثر تبريد(سرماي مفيد)بر كار انجام شده است.ضريب عملكرد،نشان دهنده ي هزينه ي كاركرد يك سيستم تبريد بوده و هرچه مقدار آن بالاتر باشد،هزينه ي كاركرد كمتر خواهد بود،البته حداكثر مقدار آن براي مبردها،مقدار چرخه ي كارنو(كه ايده آل است)محدود مي باشد.

 

منبع:  كتاب نگرشي بر مهندسي تبريد

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت