طبق آمار و ارقام به دست آمده در حال حاضر در كشور ما بيش از 40% بودجه و انرژي مردم و دولت صرف هزينه هاي آموزش مي شود! و حال آنكه بايد دانست اين همه سرمايه گذاري آيا آن نتيجه اي را كه بايد، مي دهد يا خير؟ شايد با يك نگاه نه چندان موشكافانه  به نظر مي رسد كه هرگز چنين نيست و بخش بسيار زيادي از اين سرمايه به هدر مي رود. وقتي به دانشجويي تاسيسات مي گويي چرا اينقدر از يادگرفتن فرار مي كني؟ چرا اينقدر كلاس هاي رياضي، ترموديناميك، سيالات و... را شوخي مي گيري؟ چرا اينقدر غيبت مي كني؟ يا چرا... انگار اصلا نمي داند كه تمام سرمايه عمر و جواني اش را دارد سپري مي كند. انگار واقعا او آمده فقط مدركي بگيرد و برود و اصلا با اين حرف ها كاري ندارد.

  يكي نيست (و شايد آن يكي همان وجدانش مي بود!) كه به او بگويد: آخر پدر آمرزيده تو اين همه پول و انرژي و وقت و جواني ات را تلف نمي كني كه فقط تكه اي كاغذ پاره به نام مدرك تحصيلي به تو بدهند! لااقل قدري تلاش كن بلكه اگر فردا اين كاغذ پاره را جايي نشان دادي اندك سوادي هم پشتيبان آن داشته باشي كه رسوا نشوي! ولي حيف كسي نيست اين حرف ها رابزند و گوشي هم نيست كه بشنود. متاسفانه بعضي از دوستان كارشناسي و حتي كارداني تاسيسات از دانشگاه رفتن، دور رفقا حلقه زدن، دري وري گفتن و سيگار كشيدن اش را ياد گرفته اند؛ فقط روي نيمكت هاي دانشگاه يا پارك مجاور آن جزوه دادن و جزوه گرفتن از همكلاسي هاي محترمه را خوب ياد گرفته اند! به طوري كه روزي چند جزوه مهم درسي جاقرض مي دهند و مي ستانند! مگر اين ها عمرشان را نگذاشته اند؟ ادامه اين مطلب را هرگز از دست ندهيد.

 حالا وزارت علوم قسم خورده به همه مدرك بدهد! شايد هنوز هم عده اي معتقدند: مملكت بيكاري است، بهتر است امور سركاري را افزايش دهيم! اين همه فارغ التحصيل را واقعا مي خواهيم چه كار؟ آن هم مهندسان نظام جزوه محوري! و شب امتحاني... همه چيزمان سوري شده. باور نداريد؟ كافي است برويد و بببينيد ديالوگ هاي دانشجويان وقتي كه از دانشگاه تعطيل مي شوند چيست؟ بشنويد كه چه قدر پيرامون مسائل علمي صحبت مي كنند؟ و چه مقدار حرف هاي پوچ صد من يك غاز رد و بدل مي شود؟؟؟

اين ها مي خواهند آينده را بسازند! واي بر آن آينده و فرزنداني كه اين ها تربيت خواهند كرد! بگذريم در اين بين برخي هم به فكر افزايش اين مدرك تحصيلي تا نا كجا آباد هستند. هنوز هم درست مشخص نيست كه چرا برخي شركت ها ديگر مهندس و كارشناس استخدام نمي كنند؟ اما شواهد و قرائن مي گويد آنها نمي توانند از پس حقوق و مزاياي بالايي كه كارشناسي دارد بر آيند. از اين رو عده اي از مهندسان به خاطر آنكه بيكار نمانند مي روند وبا مدرك كارداني خود استخدام مي شوند به اميد آنكه چند ساتل آينده مدرك كارشناسي را رو كنند. در اين اوضاع و احول پس واي به حال كارشناسي ارشد و دكتري تخصصي كه مي خواهد كار پيدا كند...

در چنين شرايطي آيا بهتر نيست به جاي افزايش مدرك تخصصمان را ارتقا دهيم؟ تا كي مي خواهيم در حسرت حقوق دولتي و كارهاي استخدامي بمانيم؟در حالي كه در بخش  خصوصي مدرك حرفي براي گفتن ندارد.. بلكه اين تخصص است كه تمايز مي آفريند.. ما بايد ارزش هاي واقعي مان را ارتقا دهيم تا هميشه در حاشيه امنيت به سر ببريم. "به قول آقاي مهندس انجرقلي: يك مهندس خوب مدرك دكترا نياز ندارد! دكتري تخصصي مربوط به تئوريسين ها است. مهندس بايد به اندازه مدرك مهندسيش تجربه كاري و سواد داشته باشد نه اينكه دنبال ارتقاي مدرك برود." هيچ وقت ارشد گرفتن بد نيست و بسيار هم توصيه مي شود.. اما بايد ببينيم بعه چه قيمتي؟

 شما چند سال از عمر خود را در اين راه صرف خواهيد كرد در حالي كه از زندگي، ازدواج، اشتغال و.. غافل مانده ايد و به محض اتمام دوره تحصيلي تان بايد به سربازي برويد. ناگاه به خودتان مي آييد كه 30 سال تمام داريد و هنوز در نقطه ي صفر به سر مي بريد و اين اصلا خوب نيست.. بسياري از اساتيد مطرح دانشگاه ها فاصله كارداني و كارشناسيشان تا 7 سال هم بوده است. پس معلوم مي شود درس را مي تواني هميشه بخواني اما اين عمر است كه هرگز بر نمي گردد! فرصت سوزي عامل شكست است و موقعيت شناسي محل رشد و تعالي و در اين روزگاران به نظر مي رسد كه در 5 سال آينده اخذ كارشناسي ارشد به مراتب راحت تر از آن باشد كه از امروز 5 سال براي آن تلاش كنيم!

 

http://www.sbu.ac.ir/Portals/2/Gallery/Album/36/%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%86%D8%A7%D9%85%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%8A%20%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%AF%20-%209.JPG
صف ثبت نام دانشجويان كارشناسي ارشد سال 88 

 

در اين ميان عده اي هم بازار داغ مدرك گرايي را محل درآمد قرار داده اند و از اين آب گل آلود حالا نهنگ مي گيرند! شهريه هاي 800، 900 هزار توماني براي كلاس هاي آمادگي آزمون، يادگيري هاي قبل از كنكور و مواد امتحاني وحتي خود كنكور هيچ يك ملاك درستي براي سنجش واقعي نيست و بعد از آن دوره هم براي يك مهندس تاسيسات هيچگاه به كار نمي آيد. ارزش ها جاي ديگري است و بايد ببينيم پروژه به چه كسي سپرده مي شود؟ به آقاي دكتر صفر كيلومتر يا به يك مهندس حرفه اي شناخته شده در كار؟ اين پست را در جواب سوالات مكرري كه در اين باره به ما  رسيده بود تهيه نموديم.

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 53 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت