آنچه امروزه در اكثريت قريب به اتفاق دانشگاه هاي ايران و تقريبا در همه رشته هاي دانشگاهي جا افتاده است نظام نا كارآمد و ناموزون جزوه محوري است كه در واقع سطح سواد دانشگاهي را به شدت مورد تهديد قرار مي دهد. اين موضوع كه با تاسف فراوان بسيار هم فراگير شده است عامل آن است كه ديگر دانشجو تلاشي براي يادگيري و به دست آوردن مطالب ننمايد. در اين روش استاد مدرس يك سري مطالب از پيش تعيين شده را به عنوان منبع معرفي مي كند و دانشجو مي داند كه در آزمون پايان ترم با مطالعه فقط همان منبع نمره كافي را براي قبولي در آن درس خواهد آورد.

  اين موضوع زماني بحراني تر مي شود كه استاد مدرس سوالات پايان ترم خود را حتي بدون تغيير عدد نمونه سوالات ارائه شده عينا تكرار مي كند! جالب اينجاست كه از همين آزمون جزوه محور با نمونه سوالاتي كه همگي حل شده در اختيار دانشجوي عزيز است خيلي ها نمره نمي آورند!!!به راستي ريشه اصلي اين آفت دانشگاهي كجاست و بازتاب آن در آموزش عالي مملكت ما چه خواهد بود؟ امروز ديگر وقتي يك مهندس جوان را مي بينيم نبايد از او توقع هندسه گري و ساخت و ساز داشته باشيم!

دکتر گودرزوند معاون آموزشي دانشگاه تفرش در سي و ششمين گردهمايي معاونان آموزشي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور که سال گذشته در دانشگاه فردوسي برگزار شد، گفت: بايد نسبت به حذف جزوه محوري در دانشگاه اقدام موثري صورت بگيرد. وي با بيان اينکه مقوله جزوه براي دانشگاه شرم آور است، افزود: کپي برداري از روي کتاب و فراهم كردن يك جزوه در شأن دانشجو و دانشگاه نيست و بايد نسبت به حذف جزوه محوري در دانشگاه اقدام موثري صورت بگيرد.

تعريف خاصي از نخبه در دانشگاه وجود ندارد

 

وي با بيان اين که در حال حاضر در دانشگاه کشور تعريف خاصي از نخبه و جود ندارد، تصريح کرد: اگر اين تعريف مشخص نشود، نمي توان از اين دانشجويان بهره مفيد را برد و اين موجب جذب آنان از سوي دانشگاه هاي اروپايي مي گردد.

 

نخبگان ماحصل دانشگاه‌هاي سخت‌گيرند

 

در ادامه دکتر عامريان، معاون آموزشي دانشگاه صنعتي شاهرود با بيان اين که ظرفيت هاي کمي دانشگاه بايد توجه به کيفيت موجود افزايش يابد، گفت: اگر افزايش ظرفيت کمي با افزايش کيفي همراه نشود مثل آن است که ما فقط به تيترها توجه کرده ايم و به محتواي کار هيچ علاقه اي نشان نمي دهيم.

 

وي افزود: نخبگان، ماحصل دانشگاه هاي سخت گير در سطح کيفي هستند و اگر به اين مقوله توجه نشود شاهد کاهش نخبگان خواهيم بود.

 

اولويت تحول علمي، بازنگري اساسي در سر فصل دروس است

 

همچنين دکتر پاکيزه، معاون آموزشي دانشگاه خليج فارس با بيان اين که اولين اولويت تحول علمي، بازنگري اساسي در سر فصل دروس است، گفت: يادگيري دانشجويان و توليد علم توسط آنان مثل دريايي با عميق يک سانتي متر است، چرا که بر محتوا و معنا تاکيد نمي شود.

 

وي تصريح کرد: يکي از دلايل اصلي عدم علاقه دانشجويان به ادامه دادن تحصيل رشته هايشان اين است که نمي دانند دنبال چه چيز بگردند و انگيزه اوليه از دست رفته است.

 

معاون آموزشي دانشگاه خليج فارس افزود: بايد نوع آموزش دادن در دانشگاه تغيير کند و استادمحوري به سمت دانشجو محوري سوق پيدا کند.

البته سخن ايشان مصاديق بارزي در رشته تاسيسات حرارتي و برودتي چه در كارداني و چه در مقطع كارشناسي دارد. اي كاش يكي به اين مطالب مطرح شده در سمينارها و گردهم آيي هاي تخصصي توجه مي كرد و تحولي حاصل مي شد. در اين بين سهم رشته تاسيسات اين است كه در واقع هيچ نمايندهيا وكيل مدافعي در اين گونه اجتماعات ندارد.

 

استفاده از اساتيد برجسته براي تدريس در ترم اول

 

در ادامه دکتر نيک رهي، معاون آموزشي دانشگاه رازي کرمانشاه به استفاده از اساتيد برجسته دانشگاه براي تدريس در ترم اول تاکيد کرد و گفت: معمولا در سطح کارشناسي بيش تر دانشگاه هاي کشور براي ورودي هاي جديد از اساتيد کم تجربه استفاده مي کنند که اين به ضرر دانشجو است.

 

وي افزود: اگر بهترين استاد در دروس پايه به دانشجو درس مي دهد، آن دانشجو تا پايان دوران تحصيلش موفق خواهد بود و دغدغه اصلي دانشگاه از بين مي رود

 

 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 49 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت