امسال هشتمين سال است كه نمايشگاه هاي تاسيسات حرارتي و برودتي در ايران راه اندازي شده و در برخي شهرهاي ايران مثل مشهد، كرمان، كيش و... نيز اين نمايشگاه سال چندم خود را در پيش دارد يا پشت سر گذاشته است. به طور مثال پنجمين نمايشگاه تاسيسات حرارتي و برودتي مشهد مقدس را مي توان مورد اشاره قرار داد كه در تير ماه 1388 در محل نمايشگاه هاي بين المللي اين شهر برگزار شد. اما آنچه مهم است اينكه آيا اهداف يك نمايشگاه تخصصي با آن ابعاد مورد انتظار در اين نمايشگاه ها به تصوير كشيده مي شود يا خير؟
 

 وقتي شما به يك نمايشگاه تخصصي مي رويد توقع داريد با تلاش ها و موفقيت هاي جديد واحد R&D شركت ها يا تغييرات توليد يا ارتقاي كيفيت آنها و يا موضوعات جديدي كه قبلا مشاهده نكرديد برخورد نماييد. در غير اينصورت اين نمايشگاه صرفا يك گردهم آيي صنعتي است كه نسبت به حالت ايده آل از ارزشهاي بسيار پايين تري برخوردار است. در واقع يك عده فروشنده و يك عده خريدار گردهم مي آيند تا بازار خريد و فروش رونق يابد .و لي اين فقط يكي از جنبه هايي است كه يك نمايشگاه بايد داشته باشد.

در وجه ديگر بايد به توسعه دانش، كاهش مصرف انرژي، ارتقاي محصولات و خدمات و مشتري مداري توجه ويژه شود. اما آنچه در اين تحليل مورد نقد قرار مي گيرد رويكرد صرفا تجاري عمده شركت كنندگان در نمايشگاه بين المللي تاسيسات تهران است. به جز معدود شركت هاي دانش محور  كه به عرضه برتر مي انديشند متاسفانه ديده مي شود كه عمده فعاليت شركت ها به منظور افزايش فروش و رقابت با ساير شركت ها جهت دهي شده است و اين يعني اشكال. 

براي مثال در برخورد با 15 توليد كننده چيلرهاي جذبي، شما در هرغرفه اي كه برويد محال ممكن است كه از ديگري اشكال نگيرد. از سويي توجه به آموزش هدفمند خيلي مورد علاقه شركت هاي تاسيساتي نيست چرا كه عمدتا اعتقادي به سرمايه گذاري بلند مدت ندارند. مثلا اگر امروز nريال بابت كاري تبليغي سرمايه گذاري كردند توقع دارند همين فردا 2n ريال برداشت كنند و همين تفكر موجب عدم توسعه آموزشي مي شود.
تا سال هاي 1383 و 84 داشتن وب سايت اينترنتي براي يك شركت تاسيساتي اصلا مورد توجه نبود. اما حالا كه همه علاقه دارند يك پايگاه اطلاع رساني اينترنتي داشته باشند وقتي به صفحات آنها مراجعه مي كنيم در اكثر موراد چيزي جز تبليغات و كاتالوگ و يا چند مقاله تكراري و كم ارزش وجود ندارد. البته در دانشگاه ها و سايت هاي دانشگاهي ما هم همين روال حكم فرماست كه جاي تامل دارد.
يك موضوع بسيار بسيار مهم ديگري كه از نظر هر انديشمندي مورد تامل است استفاده ابزاري برخي شركت ها از بانوان براي جلب توجه بازديد كنندگان است كه از نقطه نظر اخلاق حرفه اي و هم اخلاق انساني، آزادي و آزاد انديشي، حقوق زن و از هر نظر از جمله از نظر شرع مقدس امري ناپسند و مردود است كه با تاسف فراوان امروزه در حال اوج گيري و افزايش مي باشد و هر روز افراد بيشتري به اين ترفند متوسل مي شوند. بد نيست اين زاويه از موضوع نمايشگاه نيز در جايي مورد بازنگري و نقد و بررسي قرار گيرد.
آسيب ديگري كه در اين رابطه وجود دارد علي الظاهر موضوع درصد هاي تخفيف به خريداري كننده و في الواقع باج دهي برخي شركت ها به نمايندگان خريد كارفرما مي باشد كه متاسفانه امروزه اين امر به يكشيوه مرسوم تبديل شده است. البته اين نقد به هيچ عنوان با اصل بازاريابي و ارائه پورسانت به ازاي فروش مخالفت نمي كند ولي اين معنا زماني القا مي شود كه مثلا شركت ....لوله مصالح خود را با بيش از 45 درصد تخفيف به فروش مي رساند! و يا شما بابت خريد يك چيلر چند صد تني با قيمت آنچناني درصد قابل توجهي دريافت مي كنيد! اينها همه جاي تامل دارد.
شايد كمتر كسي تا كنون در يك وب سايت رسمي به انتشار اين مطالب پرداخته است اما يقينا همه  شركت كنندگان در چنين نمايشگاه هايي در گوشه هاي ذهن خود اين موارد و بسياري آسيب هاي ديگر حول اين موضوع را مرور كرده اند.
رشد و تعالي در صنعت تاسيسات ايران با سرعت بسيار محدود صورت مي گيرد؛ اگر توقف و عقبگرد نداشته باشيم! صنعت تاسيسات ما زماني رشد خواهد نمود كه سالم باشد، دانش محور باشد، پويا و خلاق باشد و خصوصياتي متفاوت با آنچه امروز دارد از خود بروز دهد.
 
 

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 33 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت