دانشگاه شیراز موفق به حذف گاز CO2 به کمک نانوسیال ها شد

پژوهشگران دانشگاه شیراز به کمک نانوسیال ها به جذب و جداسازی گاز دی اکسید کربن (CO2 ) در صنایع شیرین سازی گاز دست یافتند. آقای ˈعلی گلخوارˈ کارشناس ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز گفت: این نانوسیال ها که به عنوان حلال در غشاهای الیاف توخالی استفاده شده است جایگزین بسیار مناسبی برای حلال های معمول حذف گازهای اسیدی به ویژه در صنایع شیرین سازی گاز خواهد بود.

وی افزود: تولید گاز دی اکسید کربن به ویژه در کشورهای در حال توسعه به دلیل مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی روندی رو به رشد دارد. براین اساس تخمین زده می شود که انتشار دی اکسید کربن به میزان 70 درصد گازهای گلخانه ای را افزایش دهد.

وی گفت: جداسازی دی اکسیدکربن از طریق فرآیندهای مرسوم پیشین شامل جذب توسط حلال، جذب سطحی و فرآیند برودتی، مشکلاتی نظیر تشکیل کف و کانال سازی و همچنین هزینه های بالای عملیاتی و سرمایه گذاری را به همراه دارد. 

به گفته این کارشناس ارشد مهندسی شیمی از دانشگاه شیراز ، تلفیق فرایند جداسازی توسط غشا و کاربرد نانوسیال ها به عنوان حلال در فرآیند جذب دی اکسیدکربن از اهداف اصلی این طرح بوده است .در این پروژه خواص انتقال جرمی نانوسیال ها و ویژگی جذب آنها در غشای الیاف توخالی تماس دهنده مورد مطالعه قرار گرفت. 

گلخوار گفت: نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از نانوسیال ها میزان جذب گاز دی اکسید کربن را افزایش می دهد. استفاده از نانوسیال های جاذب دی اکسیدکربن با ویژگی های منحصر به فرد از جمله پایداری بالای مکانیکی و حرارتی، توانایی فراوان در جذب و ذخیره سازی گاز، احیای آسان و دیگر خواص انتقالی می تواند جایگزینی برای حلال ها و یا به عنوان ماده افزودنی به حلال های رایج به منظور افزایش میزان بازده حذف دی اکسیدکربن باشد. 

نتایج این پژوهش در نشریه Journal of membrane science منتشر شده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت