قبض سنگين گاز مشهدی ها سردی هوا را برایشان تلخ کرد

 

در حالي که متوليان شرکت ملي گاز مي گويند افزايش بها در تعرفه هاي گاز مصرفي مشترکان خانگي وجود ندارد ولي شهروندان با ارسال پيامک هاي متعدد و تماس هاي تلفني با تحريريه روزنامه خراسان، از افزايش بهاي گاز مصرفي خود نسبت به دوره هاي قبل ابراز نگراني کردند.

در تعداد زيادي از پيامک هاي ارسال شده به روزنامه خراسان، شهروندان از قبض سنگين گاز بهاي مصرفي و اضافه شدن ارقام جديد اعم از عوارض، بدهي گذشته، مانده بدهي، ماليات، بيمه و ... و همچنين از نحوه محاسبه قبض دوره گذشته انتقاد کردند. تعدادي از مشترکان هم در تماس با خراسان از چند برابر شدن نرخ بهاي گاز مصرفي شان ابراز گلايه کردند. يکي از شهروندان مي گويد: يک بخاري بيشتر ندارم و متعادل هم گاز مصرف مي کنم ولي جزو مشترکان پرمصرف محسوب شده ام.

 

وي که کارگر ساختماني است، مي گويد: قبض هاي سنگين، شيريني هدفمندي يارانه ها را کم کرده است.

 

مولوي مي گويد: درحال حاضر خيلي از مشترکان توان پرداخت قبض هاي سنگين خود را ندارند و نمي توانند به موقع آن را پرداخت کنند.

 

يکي ديگر از مشترکان نيز از افزايش قيمت بهاي گاز انتقاد مي کند و مي گويد: در قبض گاز ارقام جديدي مشاهده مي شود مانند بدهي گذشته، مانده بدهي، ماليات، بيمه، عوارض و ... که براي همه مصرف کنندگان گاز سوالاتي ايجاد کرده است. وي مي افزايد: بارها مسئولان کشوري و استاني شرکت گاز اعلام کرده اند، تعرفه هاي گاز هنوز افزايش پيدا نکرده است؛ پس رقم هاي نجومي قبوض خدماتي ناشي از چيست؟ وي مي افزايد: براي يک بخاري، سماور و آبگرمکن گازي ۳۰ هزار تومان قبض آمده است، پس انصاف کجا رفته است؟ يک مشترک ديگر هم مي گويد: دليل اين که قبض گاز مشترکان ۵۰ درصد افزايش يافته چيست؟ مگر قرار نبود حامل هاي انرژي گران نشود؟

 

وي مي گويد: به اسم بدهي، عوارض و ... هر روز بر مبلغ قبوض خدماتي اضافه مي شود.

 

يک مشترک ديگر هم طي تماس تلفني با تحريريه روزنامه خراسان رضوي مي گويد: دولت براي هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان يارانه نقدي پرداخت مي کند که وقتي بهاي قبض هاي خدماتي، مصرف بنزين و ديگر حامل هاي انرژي را محاسبه مي کنيم، متوجه مي شويم که رقم پرداختي يارانه نقدي پاسخگو نيست و هر دوره حداقل ۲۰۰ هزار تومان بيشتر از ميزان يارانه نقدي پرداخت مي کنيم.

 

تاخير در اعمال مبالغ عوارض جديد به علت تاخير بودجه بوده است

مديرعامل شرکت گاز استان در اين باره مي گويد: براساس قانون بودجه سال جاري، وزارت نفت موظف شده است افزون بر دريافت بهاي گاز به ازاي مصرف هر مترمکعب گاز طبيعي ۱۰۰ ريال به عنوان عوارض از مشترکان دريافت و به خزانه داري کل کشور واريز کند.

 

مهندس «معراجي» مي افزايد: دريافت عوارض که رقم آن در قبوض گاز درج شده است، در قانون بودجه سال ۹۲ مصوب و ابلاغ شده و تاخير در اعمال آن، به دليل تاخير در تصويب قانون بودجه بوده است.وي اضافه مي کند: اين عوارض بايد از اول فروردين ماه امسال از مشترکان دريافت مي شد که به دليل تاخير در ابلاغ بودجه، اجراي آن به تعويق افتاد.

 

وي در پاسخ به اين سوال که تغيير فصول گرم و سرد سال، چه تاثيري در تعرفه ها دارد مي گويد: با توجه به اين که دوره کنتورخواني با زمان تغيير فصل گرم و سرد منطبق نيست، ممکن است ميزان گاز مصرفي يک مشترک با ۲ تعرفه فصل سرد و گرم محاسبه شود.

 

اين مقام مسئول يادآور مي شود: گاز مصرفي به صورت صعودي و پلکاني محاسبه مي شود و مشترکان معمولا در اوايل دوره چندان صرفه جويي نمي کنند و وقتي بهاي مصرفي آن ها افزايش يافت، تازه به فکر صرفه جويي مي افتند.

 

وي در پاسخ به سوالي درباره مرحله دوم هدفمندي يارانه ها مي گويد: فعلا درباره جزئيات مرحله دوم هدفمندي يارانه ها چيزي مطرح نشده است. در حال حاضر دولت پيشنهادش را به مجلس داده است و قاعدتا مجلس بايد اين طرح را تصويب و بعد دولت آن را اجرا کند.

 

بايد صرفه جويي شود

وي خطاب به مشترکان به ويژه مشترکان پرمصرف مي گويد: براي اين که در فصل سرما با قطعي گاز مواجه نشويم، بايد در مصرف گاز صرفه جويي شود.

 

وي در پاسخ به اين سوال که آيا گاز مشترکي قطع شده است يا خير مي گويد: تلاش شرکت گاز اين است که گاز هيچ مشترکي قطع نشود، ولي متاسفانه برخي از مشترکان خوش حساب نيستند. با اين حال شرکت گاز قبل از قطع گاز اين  دسته از مشترکان باز هم راهکار لازم را در تسهيل پرداخت بهاي گاز ارائه مي کند که اگر به اين راهکارها بي توجه باشند، گاز اين مشترکان قطع مي شود.وي مي گويد: براساس مصوبه، شرکت ملي گاز محاسبه بهاي گاز مصرفي مشترکان را به دو فصل ۷ ماهه اول و ۵ ماهه آخر سال تقسيم کرده است که تعرفه اين ۲ فصل آب و هوايي با هم متفاوت است.

 

وي شروع ۷ ماهه اول را از ۱۵ فروردين ماه تا ۱۵ آبان ماه اعلام مي کند و مي افزايد: ۱۵ آبان تا ۱۵ فروردين ماه سال بعد ۵ ماه آخر سال محسوب مي شود.

 

وي متذکر مي شود: تعرفه هاي ۷ ماهه اول سال تا ۴۵ متر مکعب، متر مکعبي ۷۰ تومان و با احتساب ۱۰ تومان عوارض در مجموع ۸۰ تومان مي باشد اما در فصل سرما تا ۲۵۰ مترمکعب با تعرفه مترمکعبي ۳۰ تومان که با ۱۰ تومان عوارض، ۴۰ تومان محاسبه مي شود.

 

سخنگوي شرکت ملي گاز ايران چندي پيش در يک نشست خبري با اعلام افزايش ۱۰ توماني قيمت هر مترمکعب گاز اعلام کرد: اين افزايش قيمت براساس بند ۹ از ماده ۳ قانون بودجه ۹۲ صورت گرفت.

 

وزارت نفت براساس اين بند از طريق شرکت تابعه ذي ربط موظف است علاوه بر دريافت نرخ گاز، به ازاي مصرف هر مترمکعب گاز طبيعي، يکصد ريال به عنوان عوارض از مشترکان دريافت کند و پس از واريز به خزانه داري کل کشور عين وجوه دريافتي را تا سقف ۱۶ هزار ميليارد ريال صرفا براي احداث تاسيسات و خطوط لوله گازرساني به شهرها و روستاها با اولويت مناطق سردسير، نفت خيز، گاز خيز و استان هايي که برخورداري آن ها از گاز کمتر از متوسط کشور است، هزينه کند.

 

تعرفه هاي شرکت ملي گاز

پلهدامنه مصرفقيمت يک مترمکعب

 

۱۰ تا ۲۵۰۴۰۰ ريال

۲۲۵۱ تا ۳۵۰۶۰۰ ريال

۳۳۵۱ تا ۴۵۰۸۰۰ ريال

۴۴۵۱تا ۵۵۰۱۰۰۰ريال

۵۵۵۱ تا ۶۵۰۱۲۰۰ ريال

۶۶۵۱ تا ۷۵۰۱۷۰۰ ريال

۷۷۵۱تا ۸۵۰۲۰۰۰ ريال

۸۸۵۱ تا ۹۵۰۲۳۰۰ ريال

۹۹۵۱ تا ۱۰۵۰۲۶۰۰ ريال

۱۰۱۰۵۱تا ۱۱۵۰۲۹۰۰ريال

۱۱۱۱۵۱ تا ۱۲۵۰۳۳۰۰ ريال

۱۲۱۲۵۰ به بالا۳۶۰۰ ريال

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 39 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت