جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان

pars jonoobi

رییس بهره برداری شرکت پتروشیمی پارس گفت: مهندسان خلاق این مجموعه موفق شدند با جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان، 175 میلیارد ریال در هزینه ها صرفه جویی کنند. پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس روز دوشنه به نقل از سید حمید زارع افزود: استفاده از پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان که براساس طراحی صاحب لیسانس این واحد شرکت لینده آلمان صورت پذیرفته بود، دارای معضلات و مشکلات ایمنی، زیست محیطی و اقتصادی بود. 

وی اضافه کرد: از سال 1389 بررسی جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در مجتمع پتروشیمی پارس آغازشد که با توجه به دریافت نشدن پاسخ قطعی از شرکت لینده به دلیل تشدید تحریم های تحمیلی، مهندسان خلاق شرکت، بررسی های کارشناسی را روی کمپرسور و تجهیزات مرتبط با آن آغاز کردند.

 

زارع بیان کرد: نتیجه بررسی های کارشناسی امکان جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید واحد استحصال اتان را تایید کرد و از مهر 1392 جایگزینی تدریجی پروپان به جای پروپیلن آغاز شد و نتایج تست های عملیاتی موفقیت پروژه را تایید کرد.

 

وی افزود: در فرصت تعمیرات اساسی مسیرهای مورد نیاز از جمله مسیر تزریق بخارات سیکل تبرید به فلر FL-0691 و کمپرسورهای پروپان برای بازیابی و مسیر تزریق اولیه پروپان ذخیره شده در مخازن از محل کمپرسور پروپان به سیکل تبرید اجرا شد.

 

رییس بهره برداری شرکت پتروشیمی پارس ادامه داد: در اواخر آبان جایگزینی پروپان به جای پروپیلن با موفقیت به طور کامل انجام شد و کل فلرینگ سیکل تبرید برای بازیابی پروپان از گازهای غیر کندانس به ورودی کمپرسورهای مخازن هدایت شد.

 

زارع با اشاره به مزایای این طرح اظهارکرد: امکان تخلیه سریع سیکل تبرید به مخازن پروپان در صورت بروز هرگونه نشتی یا بروز حادثه و نبود نیاز به انبارش پروپان سیکل تبرید در طول تعمیرات اساسی و اضطراری از جمله مزایای این طرح است.

 

وی به مزایای زیست محیطی این طرح اشاره کرد و افزود: جلوگیری از فلرینگ بیش از 300 تن سیال مبرد در ماه و بازیابی و برگشت آن به مخازن و کاهش بار روی کمپرسور تبرید به دلیل کاهش دانسیته سیال جایگزین و در نتیجه کاهش مصرف بخار HP نیز از دیگر مزایای این طرح است.

 

زارع گفت: در دسترس بودن سیال پروپان در مقایسه با پروپیلن، بازیابی و ذخیره سازی مجدد پروپان موجود در بخارات خروجی از سیکل تبرید و قطع وابستگی مجتمع به پروپیلن تولیدی مجتمع های دیگر نیز از جمله مزایای اجرای این طرح است. 

 

شرکت پتروشیمی پارس در شمال خلیج فارس و270 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس واقع شده است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت