۷سال در مديريت و بهينه سازي مصرف انرژي ساختمان عقب هستیم

ساختمان ها و بخش خانگي بيشترين مصرف انرژي را به خود اختصاص داده اند ولي مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان مهم ترين روش ها و راهکارهاي صرفه جويي انرژي را ارائه مي دهد، با وجود اين که مقرر شده بود تا پايان سال ۸۵ همه ساختمان ها تحت پوشش مقررات ملي ساختمان قرار گيرد ولي به علت هماهنگ نبودن نهادهاي ذيربط و بخش خصوصي اين مهم هنوز عملي نشده است 7سال از برنامه عقب هستيم و در بخش خانگي در کشور رقم بالايي انرژي مصرف مي شود و ما هنوز نتوانسته ايم بهينه سازي مصرف را در محل زندگي خود نهادينه سازيم. بدين منظور سازمان نظام مهندسي ساختمان با همکاري ساير نهادهاي ذيربط اقدام به برگزاري سومين همايش سراسري مديريت و بهينه سازي مصرف انرژي با نگرش به مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان در مشهد کرد.

 

مبحث ۱۹مقررات ملي ساختمان يکي از مباحث ۲۲گانه است که براساس آن بايد تا سال ۸۵ تمام ساختمان ها تحت پوشش قرار مي گرفت. مهندس محمدرضا اسماعيلي گفت: اجراي اين مقررات حرکتي دوسويه بين نهادهاي مرتبط و مردم است و براي مجاب کردن مردم بايد فرهنگ سازي شود. در حال حاضر ساختمان هاي ۶ سقف به بالا و يا ۸۰۰مترمربع زيربنا در شهر مشهد تحت پوشش اين مقررات است و امسال هم اين مقررات براي ساختمان هاي ۵ و ۴سقف اجرايي مي شود.

 

وي متذکر شد: ديواره هاي بيروني اين نوع ساختمان ها را عايق حرارتي مي کنيم يا از مصالحي که خود عايق حرارتي دارد مانند هبلکس استفاده مي شود. وي افزود: به همه مهندسان آخرين فناوري روز را که در دنيا براي بهينه سازي مصرف انرژي در ساختمان ها استفاده مي شود، آموزش مي دهيم.

 

عضو شوراي مرکزي نظام مهندسي ساختمان کشور در ادامه صحبت هاي خود خواستار مديريت واحد در امر ساخت و ساز شد و افزود: هنوز ما به مديريت واحد نرسيده ايم و با وجود ۲۵هزار نيروي متخصص در استان در اين مورد ضعف داريم.

 

وي افزود: ۸۰درصد ساختمان هايي که در مشهد براي آن ها شناسنامه فني صادر شده مقررات ملي ساختمان را رعايت کرده اند. وي گفت: در ۳سال آينده همه ساختمان ها، تحت پوشش مقررات ملي ساختمان در مي آيد حتي براي ساختمان هاي قديمي بايد به صورت موردي اين مقررات عملي شود.

 

نفت بايد براي امور زيربنايي و توليد باشد

رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي هم  با اشاره به اين که همه تلاش مهندسان در زمينه مديريت و بهينه سازي مصرف و انرژي بوده است، گفت: مهندسي يعني چگونگي مصرف انرژي ولي متاسفانه توفيقاتي در اين زمينه نداشته ايم حتي در سرماي اخير تعدادي از کارخانه ها تعطيل شد.

 

مهندس رئيسي با اشاره به اين که ساختمان هاي ۶سقف به بالا بايد داراي پنجره دو جداره و داراي عايق انرژي باشد، گفت: ما بايد به سمت بهينه سازي مصرف انرژي برويم.وي افزود: ما بايد از نفت براي امور زيربنايي و توليد و عمران استفاده کنيم، ولي در حال حاضر بخش عمده اي از سوخت براي وسايل نقليه و ... مصرف مي شود.

 

خودروهاي الکتريکي به زودي وارد بازار مي شود

معاون سازمان بهره وري انرژي ايران هم گفت: خودروهاي الکتريکي به زودي وارد بازار مي شود.

 

مهندس مدقق افزود: طرح پارک انرژي روشي مهم در آگاه سازي الگوي مصرف انرژي است که اجراي اين طرح در کشور امري اجتناب ناپذير است.

 

وي يادآور شد: سازمان بهره وري انرژي براي ارتقا و توسعه کارايي انرژي و حفظ محيط زيست راه اندازي شده است.

 

۴۰درصد انرژي در بخش خانگي مصرف مي شود

وي گفت: عمده بحث ما بايد روي بهره وري انرژي باشد؛ ۴۰درصد انرژي ها در بخش خانگي مصرف مي شود.وي اجراي مقررات ملي ساختمان مبحث ۱۹ را ضروري دانست و گفت: با اجراي اين مقررات، مصرف انرژي مديريت مي شود.

 

رويکرد ساخت و سازها بايد تغيير کند

معاون شهرسازي و معماري شهرداري مشهد هم با اشاره به اين که کاربرد مصالح ساختماني، حمل مصالح و ساخت مصالح هر سه انرژي بر است، گفت: رويکرد ساخت و ساز ما بايد تغيير کند و همه قطعات ساختمان بايد مانند قطعات خودرو تعريف شده باشد.

 

مهندس حسين نژاد افزود: اگر مصالح را صنعتي سازي کنيم، هيچ گونه هدر رفت مصالح نخواهيم داشت.

 

وي افزود: با توجه به خساراتي که زلزله به ساختمان ها وارد مي کند و مصالحي که در ساختمان استفاده مي  شود جرم ساختمان مهم است و اگر مصالح صنعتي سازي باشد، ساختمان دربرابر زلزله مقاوم خواهد بود.

 

وي گفت: سالانه ۱۰ ميليون مترمکعب ساختمان سازي داريم اگر مصالح با روش هاي صنعتي سازي تهيه شود، حداقل ۳۰درصد صرفه جويي انرژي خواهيم داشت.

 

شکست طرح مسکن مهر

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و مديريت پايدار انرژي در معماري و شهرسازي با تکيه بر راهبردهاي اقتصاد مقاومتي هم در اين همايش با اشاره به اين که بايد مهندسان به اصول مهندسي وفادار باشند، گفت: طرح مسکن مهر به علت سرعت براي رسيدن به اهداف کوتاه مدت شکست خورد.

 

دکتر علي حيدري افزود: متوليان مسکن مهر به فکر به پايان رساندن سريع ساختمان و واحدهاي مسکوني بودند.

 

وي متذکر شد: ناعدالتي اجتماعي در بهره گيري از فرصت هاي اقتصادي از علل بي توجهي به کيفيت ساخت و سازها در مسکن مهر بود.

 

وي گفت: بهينه سازي انرژي، اهداف اجتماعي و اقتصادي و زيست محيطي را به دنبال دارد.

 

وي گفت: در حال حاضر ميزان مصرف الکتريسيته در بخش ساختمان ۸۰درصد و در بخش کشاورزي يک درصد است.

 

وي ضمن تاکيد بر اين که مهندسان بايد در ساخت و سازها حساسيت هاي لازم را داشته باشند، گفت: وقتي من به عنوان مهندس ناظر نمي توانم در صحنه ساخت و ساز حضور داشته باشم، ساخت ساختمان هاي با کيفيت دور از انتظار خواهد بود.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 60 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت