63 درصد رشدی که هیچ تولید ناخالصی به همراه نداشته است!

عضو کمیته استاندارد برچسب انرژی ساختمان با اشاره به رشد 63 درصدی مصرف انرژی در ایران گفت: مصرف انرژی در کشور ما در سال 75 معادل 597 میلیون بشکه نفت بوده و این مقدار در سال 86 به 975 میلیون بشکه نفت افزایش یافته است.

مهندس حسن بیگی در سومین همایش سراسری مدیریت و بهینه‌سازی مصرف انرژی با اشاره به سرانه مصرف انرژی در ایران گفت: در بین 211 کشور جهان، ایران بیست و یکمین کشور پرمصرف در بخش انرژی الکتریکی است.عضو کمیته استاندار برچسب انرژی ساختمان اضافه کرد: هر ایرانی پنج برابر یک شهروند در کشور اندونزی انرژی مصرف می‌کند؛ این در حالی است که جمعیت این کشور 225 میلیون نفر است.

بیگی گفت: طبق آمارها سرانه مصرف انرژی در ایران دو برابر کشور چین و چهار مرتبه بیشتر از مصرف انرژی در هندوستان است.

بیشترین سهم مصرف انرژی به مصارف خانگی و تجاری اختصاص دارد

بیگی در بخش بعدی سخنان خود با بیان اینکه «مصارف خانگی و تجاری بیشترین سرانه مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند» گفت: در مقایسه با بخش‌های صنعت، حمل‌ و نقل و کشاورزی، بخش خانگی و تجاری بالاترین سهم مصرف انرژی را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در این بخش، مصارف گرمایشی و سرمایشی میزان 55 درصد هدررفت انرژی را به خود اختصاص داده است.

بیگی تصریح کرد: همچنین بخش دیگری از این هدررفت مربوط به وسائل و تجهیزات ساختمانی است که 40 درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده و بخش‌های اتلاف و روشنایی نیز به ترتیب 15 و 10 درصد از مصرف کل انرژی ساختمان‌ها را شامل می‌شود.

عضو کمیته استاندار برچسب انرژی ساختمان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش مصرف سوخت ساختمان‌ها گفت: مصالح ساختمانی، تجهیزات و تاسیسات داخل ساختمان‌ها، مفاهیم و معماری ساختمانی و رفتار و فرهنگ ساکنین در افزایش و کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه «ابزار و تجهیزات مورد استفاده در روند ساخت و ساز ساختمان‌ها باید در عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش تاثیر مثبت داشته باشد» اظهار کرد: در ساخت و ساز اماکن مسکونی باید استانداردهای مربوط به ویژگی‌های مصالح ساختمانی، استاندارد روش آزمون مصالح، استاندارد عملکرد انرژی و تجهیزات لوازم خانگی، استاندارد عملکرد انرژی ساختمانی و استانداردهای مدیریت انرژی مورد ارزیابی قرار گیرد.

عضو کمیته استاندارد برچسب انرژی ساختمان با اشاره به راه‌کارهای کاهش مصرف انرژی خاطرنشان کرد: مدیریت سیستماتیک مصرف انرژی از جمله راه‌هایی است که طی آن روند مصرف انرژی در ساختمان‌ها به شکلی نظام‌مند پیاده می‌شود؛ همچنین استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی از دیگر راه‌کارهای مقابله با هدر رفت انرژی است.

وی تاکید کرد: به کار بردن این راهکارها نیازمند تغییر در رفتار، تغییر در فرهنگ و تغییر تکنولوژی در سطح کشور است.

حمل و نقل رتبه دوم مصرف انرژی را در کشور داراست

بیگی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «در کشور ما بیشترین بخش انرژی سوزانده می‌شود» گفت: پس از این، بخش حمل و نقل نیز سهم گسترده‌ای از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده که بخشی از ین سوء مصرف به بازدهی وسایل حمل و نقل و فرهنگ‌ استفاده از این ناوگان مربوط است.

وی افزود: متوسط مصرف انرژی در خودروهای ایران 7.10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است؛ این در حالی است که سرانه مصرف سوخت در دنیا معادل 5.5 لیتر به ازای همین مصافت است.

عضو کمیته استاندارد برچسب انرژی ساختمان با اشاره به نظام اقتصادی متکی به نفت در ایران، آن را بسیار نگران کننده دانست و افزود: دلیل این مشکل را باید در مصرف انرژی در بخش‌های مختلف بررسی کرد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 32 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت