هدر رفت بی حد منابع آب در کشاورزی

منابع آب در کشاورزی

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بخش کشاورزی با حدود 90 درصد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب در کشور به شمار می‌رود و بیش از 80 درصد منابع آب به دلیل بهره نبردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری در بخش کشاورزی هدر می‌رود؛ یادآور شد: به باور بسیاری از کارشناسان چنانچه از 15 درصد اتلاف منابع آب در بخش کشاورزی جلوگیری شود، دیگر شاهد کمبود و بحران آب نخواهیم بود.

 

 پورمهدی در همایش سراسری رشد در تبریز اظهار کرد: در دهه‌های گذشته سیاست‌های کلی در خصوص تامین آب مورد نیاز کشور، بیشتر به توسعه منابع تامین آبی و تاسیسات آبرسانی متکی بوده و تردیدی نیست که با پیچیده‌تر شدن مسائل آب در سال‌های آتی فائق آمدن بر دشواری‌های تامین آب تنها با توسعه تاسیسات آبرسانی و تولید بیشتر ممکن نخواهد بود.

وی افزود: لازم است رویکردهای نوینی مثل مدیریت مصرف با هدف ایجاد تعادل پایدار میان عرضه و تقاضای آب از طریق افزایش بهره‌وری، سرلوحه برنامه‌های کلان کشوری باشد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: در این میان ضرورت انکارناپذیر توجه به آب به عنوان یکی از محورهای توسعه پایدار محصول تفکر نظام مدیریتی بشر امروز است که این توجه را باید در بخش‌های گوناگونی همچون صنعتی، خانگی و کشاورزی بازنگری کرد.

وی خاطرنشان کرد: میانگین بارش سالانه 250 میلیمتر در سال به نسبت 750 میلیمتر میانگین بارش جهانی، محدودیت منابع آب شیرین در ایران، استحصال غیراستاندارد آب‌های زیر زمینی، افزایش آلودگی منابع آب ناشی از پساب‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی و ... را شاید بتوان به عنوان اصلی‌ترین چالش‌های فرآروی مدیریت پایدار منابع آب ایران برشمرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی یادآور شد: با همه راهکارهایی که برای مدیریت منابع آب کشور در نظر گرفته می‌شود، راه درازی در پیش است که با توجه به آنچه که گفته شد، اگر در شرایط موجود رفتار و مدیریتی عاقلانه و هدفمند داشته باشیم می‌توان به عنوان یک فرصت از آن بهره‌برداری کنیم وگرنه بدون شک با تهدید جدی در این زمینه روبه‌رو خواهیم شد.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 22 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت