حل بحران آب تنها با همکاری بخش دولتی و مردم میسر است

بحران کم آبی

منابع حیاتی خدادادی که به صورت رایگان در اختیار انسانها قرار داده شده باید به صورت مطلوب و بهینه از آن بهره گیری شود. امروزه اهمیت آب در زندگی بر کسی پوشیده نیست زیرا فقدان آن نیز مخاطراتی را برای افراد در پی خواهد داشت، بنابراین برنامه ریزی درجهت بهره برداری مطلوب از منابع آبی محدود و صیانت از آن موضوعی است که باید مورد توجه تمام مسئولان و دست اندرکاران دستگاههای دولتی و بخش خصوصی و مردم قرار گیرد.

 

از این رو بررسی مسائل و مباحث اقتصادی مرتبط با آب و بازار آب، برقراری و تعامل موثر بین بخش های دولتی و خصوصی بسیار اهمیت دارد و بخش خصوصی که از گذشته در حوزه های مختلف آبرسانی، آبیاری و بهره برداری از منابع زیرزمینی آب فعال بوده، می تواند همچنان نقش تعیین کننده ای در مدیریت منابع آب و پیشگیری از اسراف آب ایفا کند.

حضور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در آغازین ماه سال جاری در وزارت نیرو حکایت از اهمیت و جایگاه حامل های انرژی اعم از آب و برق در تمام فعالیت های روزمره ما و توسعه کشور دارد.

روحانی در این جلسه خطاب به مدیران این وزارتخانه تصریح کرد که ما به مدیران صنعت آب و برق کشور اعتماد داشته و به آنها امید بسته ایم تا برای توسعه پایدار این صنعت و خدمت رسانی قابل اعتماد به مردم برنامه ریزی و اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت آب و برق در زندگی روزمره مردم و توسعه کشور بر ضرورت برنامه ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت ها، توانمندی ها و نیروی انسانی متحد، بر ضرورت بکارگیری بخش خصوصی در راستای توسعه هرچه بهتر این بخش تأکید کرد.

تاکید رییس جمهوری بر حمایت از بخش خصوصی نشانگر آن است که نگاه حاکمیتی به حضور بخش خصوصی نگاهی حمایتی بوده و بخش خصوصی را در کنار دولت احساس می کند و از این بخش برای حضور در عرصه های مختلف توقع دارد.

گرچه بخش خصوصی نیز خواستار حمایت و ایجاد فضای امن و رقابتی برای ورود به این بخش است ولی این نگاه از سوی عالی ترین مقام ارشد اجرایی کشور نشانگر وجود ضرورت فعالیت و حمایت این بخش در حوزه آب است.

بنابراین صنعت آب و برق از ابزارهای اصلی توسعه تمام زیرساخت های کشور است به طوری که نمی توان تحقق توسعه ملی، ارتقاء کیفیت زندگی و رفاه مردم و همچنین حرکت و گردش چرخ های اقتصاد کشور را بدون وجود این دو متصور شد.

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز بارها بر حمایت از بخش خصوصی برای حضور در عرصه های مختلف این صنعت تاکید و خاطرنشان کرده که 95 درصد نیازهای صنعت آب و 90 درصد نیازهای صنعت برق امروز در داخل کشور تامین می شود.

وی محدودیت منابع آبی، مسائل اقتصادی و نامتوازن بودن منابع و هزینه های صنعت آب و برق را از چالشهای اصلی این صنعت برشمرد و گفت: در چند سال گذشته نظام بنگاهداری در صنعت آب و برق آسیب دیده زیرا درآمد شرکت ها مختص به خودشان نبوده که این امر با ماهیت بنگاهداری صنعت همخوانی ندارد.

وزیر نیرو کاهش شدید سرمایه گذاری از سال 88 تاکنون در بخش های آب و برق را عامل اصلی عقب ماندگی وزارت نیرو در در توسعه این صنعت دانست و اظهار داشت که با توجه به محدودیت منابع دولتی، اگر قرار باشد این گونه طرح ها با اعتبارات دولتی اجرا شود به حدود 20 تا 40 سال زمان نیاز است اما اگر بخش خصوصی وارد این بخش شود، ظرف دو سال هر کدام از این پروژه ها قابل بهره برداری خواهد بود.

چیت چیان، شیرین سازی و انتقال آب دریا را از برنامه های وزارت نیرو عنوان کرد و یادآور شد: شیرین سازی هر مترمکعب آب دریا به تنهایی حدود 2400 تومان هزینه در بردارد که با توجه به قیمت تمام شده شیرین سازی آب دریا، این اقدام تنها برای مصرف آب شرب و کشاورزی صورت خواهد گرفت.

وی سپس گفت: هزینه شیرین سازی آب بسیار زیاد است و اعتبار دولتی جوابگوی این کار نیست؛ بنابراین اجرای این طرح ها به ویژه برای صنعت به سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد که وزارت نیرو نیز تسهیلات لازم و حمایت های مناسب را برای حمایت از این بخش در نظر گرفته است.

اگرچه افزایش قیمت آب، زمین و نهاده‎های مکمل آب، تجهیزات آب ‎اندوز و تاسیسات آبرسانی، محصولات کشاورزی و الگوی کشت برتقاضای این بخش موثر بوده و می‎تواند سبب ارتقا بهره‎وری و صرفه‎جویی آب شود ولی سرمایه گذاری در این بخش زمان رشد و توسعه را افزایش خواهد داد.

کارشناسان معتقدند آب یکی از مهم ترین عوامل توسعه در جهان است که نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها ایفا می کند، به همین منظور هر ساله روز 22 مارس مصادف با دوم فروردین ماه از سوی سازمان ملل، به عنوان روز جهانی آب اعلام شده که این امر نشان دهنده اهمیت فوق العاده آب در حیات بشر و نقش سازنده آن در رشد وتوسعه کشورها است.

بنابر این از آنجا که به گفته وزیر نیرو 90 تا 95 درصد نیازهای بخش آب و برق در داخل تولید می شود و از سوی دیگر حاکمیت نیز نگاه حمایتی همراه با ارائه تسهیلات برای حضور بخش خصوصی در این صنعت دارد، مناسب است تا بخش خصوصی نیز حضور جدی خود را برای سرمایه گذاری در پروژه های مرتبط با این حوزه عملیاتی نماید.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت