محققان در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی موفق به طراحی و ساخت دستگاه چیلر جذب سطحی با استفاده از منبع انرژی با مرتبه پست و تجدیدپذیر شدند دکتر علی فائزیان، مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کاربردهای دستگاه چیلر جذب سطحی گفت: سرد کردن هوای ورودی به کمپرسورها، ایجاد سرمایش برای تهویه مطبوع، ایجاد سرمایش برای نگهداری موادغذایی در دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتیگراد و سرد کردن سیالات عامل در یک سامانه از جمله کاربردهای این اختراع به شمار می روند.

chileer.jpg

وی با بیان اینکه می توان از این سیستم در صنایع غذایی، نیروگاهی و چیلرهای جذبی خورشیدی استفاده کرد، گفت: این دستگاه در مقایسه با چیلرهای جذبی حجمی از موادی استفاده می شود که به کاهش آلودگی محیط زیست منجر می شود؛ ضمن اینکه چیلر جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی، هزینه نگهداری و مصرف برق و با وجود اجزای متحرک کمتر، استهلاک و سر و صدای کمتری دارد.

 

عضو هیات علمی گروه طراحی ماشین آلات مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در خصوص مزایای این اختراع بیان کرد: در این دستگاه از انرژی خورشیدی یا حرارت اتلافی موتورهای دیزل، موتورهای گازسوز، توربینهای گازی و یا حتی بویلرها و... می توان به عنوان منبع حرارتی بهره برد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در خصوص مشکلات و موانع تولید این اختراع گفت: هزینه اولیه و حجم چیلر جذب سطحی نسبت به انواع دیگر چیلر زیاد است. مهمترین مزیت رقابتی آن کم بودن هزینه بهره برداری این نوع چیلر است که به دلیل ارزان بودن حامل های انرژی و یارانه ای بودن آنها در ایران این مزیت نیز هم اکنون وجود ندارد.

فائزیان در خصوص تفاوت این دستگاه با انواع دیگر چیلر تصریح کرد: مهمترین ویژگی این دستگاه صرفه جویی در مصرف انرژی نسبت به نمونه های خارجی آن است.

یک تصویر یک خاطره

جدید ترین اخبار

حاضرین در سایت

ما 96 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم

ورود به سایت